First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

طريقة اتمنى تعجبكم في مذاكرة حلقات طليق

في تصنيف تطبيق طليق
بواسطة طالب مبتدئ (306 نقاط)  
+3 تصويتات
702 مشاهدات
لو انت مشترك في بريميوم طليق وبتتعلم لغة فالخطة دي ليك، اما لو حضرتك مش مشترك تحت هقولك تعمل ايه

لو بتتعلم لغة اجنبية زي انجليزي او فرنسي او الماني او اي لغة فيها ابجدية مش زي مثلا الصيني فالخطة دي ليك

الخطة هي انك

١- هتسمع الحلقة لاول مرة بالشروط الثلاثة اللي حضراتكم عارفينها: التركيز والتفاعل وعدم الانتقال للدرس اللي بعديه غير لما تهضم الدرس اللي قبله

٢- هتنزل الفيديو بالجودة اللي انت عايزها عشان هنحتاجو في خطوات جاية

٣- هتقرأ ملف البي دي اف بتركيز وتنزلو وبعدين هتاخد بريك خمس او عشر دقائق

٤- بعد ما نزلت الفيديو هتيجي من قائمة التحميلات وتفتح الفيديو بس هتسرعو على واحد ونص وتردد ولو عاوز توقف الفيديو وقف عادي لما تيجي تردد، والفايدة من كده انك لما بتسرع الفيديو بعد ما استوعبتو بالسرعة الطبيعية في المرة الاولى انت كده بتجبر دماغك انو يركز

٥- هتقرأ ملف البي دي اف مرة ثانية من قائمة التحميلات وتقرأ الامثلة والجمل بصوت عالي انت تسمعو

٦- هتخلي حد يمسك التليفون ويسألك في ملف البي دي اف بالقواعد اللي فيه ومعاني الجمل اللي فيه، ويفضل انو يكون شخص بيتعلم معاك عشان يفهم هيسألك ازاي وبناء على ايه

٧- خد بريك ثلاث خمس دقائق وبعدين ادخل على الدرس تاني وضيف الكلمات للفلاش كاردز وحل الاختبار

وبكده انت هضمت الدرس وتقدر تروح للي بعديه

بعد ما تخلص وحدة معينه بقا عايزك تعمل كده

١- تاخد اختبار الوحدة وماتغلطش في ولا جملة

٢- تراجع الكلمات اللي في الفلاش كاردز الخاصة بالوحدة) اعمل لكل مستوى فولدر، وجوا كل فلودر اعمل قائمة خاصة بكل وحدة

وبعد ما تخلص مستوى عاوزك تعمل كده

١- تاخد اختبار كل الوحدات الخاصة بالمستوى

٢- تراجع كل قوائم وحدات المستوى المنتهى منه

وده تقدر تتطبقو مع اي لغة غير الصيني لان الصيني ليه معاملة خاصة واسف اني مالقيتش طريقة لمذاكرة الصيني من طليق

اما بقا اللي مش مشتركين في الموقع انصحكم تشوفو حلقة الباش مهندس علي محمد رسلان لمذاكرة حلقات طليق، وكمان عامل طريقة للغة الصنينية

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

3 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+2 تصويتات

تمام يا أستاذ علي .

شوف الطريقة دي كده و قولي رأيك !

أفضل طريقة لتلخيص الحلقات لأي لغة : 

على موقع طليق : 

https://tinyurl.com/54hed8tn

بواسطة طالب مبتدئ (306 نقاط)  
انا شوفتها وبتسخدمها لحد دلوقتي لحد ما ربنا يسهل وطليق يقبل الدفع من ماستر كارد وهستخدم طريقتي وطريقتك برضو لان انا الطريقة دي بستخدمها من زمان وصعب اسيبها ههههه
دمت بخير اخي علي
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
تسلم على وضعك الفيديو الخاص بي في منشورك ، لم ألاحظ ذلك إلا منذ قليل .
بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
+1 تصويت

جميل جدا yes

اهم حاجة فعلا ان حد يشاركك التعلم 

بالتوفيق والنجاح 

بواسطة طالب عالمي (6.8ألف نقاط)  
+1 تصويت
طريقة رائعة جدا ماشاء الله ❤️
136 Online Users
0 Guest 136 Member
Today Visits : 33994
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45831420

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...