First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

إضغط على نفسك

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+7 تصويتات
199 مشاهدات

اضغط علي نفسك و اشتغل حتي و انت زهقان، حتي و انت تعبان، امسك الكتاب و ذاكر و انت قرفان، افتح النت و خد كورسات حتي و انت فاصل و ملكش نفس .. هيجرالك ايه يعني؟ ولا حاجة! اطلع من الComfort Zone (منطقة الراحة) لأن مفهاش أي انجازات

====================

بلاش تعيش في دور الضحية و تشتكي ليل نهار .. ماحدش فايق يسمع شكاوي حد، كل واحد عنده همومه و مشاغله، و اللي هيجاملك مرة و يطبطب عليه مش هيبقي فايقلك التانية، و لو فضلت تعيط و تزن و تشتكيله هيشوف رقمك و مش هيرد .. ماتعيش مستهلك و عاجز و عايز غيرك يساعدك .. كلنا عارفين إن الحياة unfair ..شيل نفسك و كمل لأن ماحدش فايق يشيلك .. أقوللك حاجة وماتزعلش؟ ماحدش مهتم بآلامك و مشاكلك .. علم نفسك بنفسك. كلنا عارفين إن المجتمع ظالم و التعليم ضايع و الكوسة و الفساد مبهدلين الدنيا .. ده الواقع .. تعايش معاه و شوفلك سكة.

====================

كل اللي انت محتاجه حاليا خط انترنت وجهاز كمبيوتر .. و تبقي سلطان زمانك، تعرف من مكانك ده توصل لأحدث ما وصل إليه العلم في أي مجال، تقدر دلوقتي تقفل الأمبير في أي تخصص، و انت عارف و أنا عارف كدة كويس.

بتحب حياتك؟ سواء آه أو لأ .. لو شديناك و رميناك قدام عربية مسرعة هتوافق؟؟ طبعا لأ، لأن كلنا خايفين علي حياتنا .. طب ماهي حياتك هي وقتك، و وقتك عبارة سنين و شهور و أسابيع و أيام و ساعات .. بترميهم في الزبالة ليه ؟؟

قرفان و مكتئب؟ عندك وساوس أو هلاوس أو فوبيا؟ الطب النفسي موجود .. ماتسيبس نفسك سرحان في اللا شيء بالساعات .. اتعالج و عيش حياتك عادي.

شجع نفسك كل يوم و اتقدم خطوة كل يوم .. و إلجأ لربنا، و اطلب منه و اتحايل عليه و عيطله، مش هيسيبك و مش هتهون عليه، و مش هيضيعك مهما كنت بس امشي صح

اصنع نفسك ⁦♥️⁩

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

5 إجابة

بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
+4 تصويتات

سلمت أناملك . كلام من ذهب .

ان شاء الله ما يكون جرعة وقتيه لبعض الناس ويرجعوا لحياتهم السابقة 

وقتها الندم لا يفيد ..

أحسنت أستاذ علي ربي يجازيك كل خير 

الله يسلمك يا أستاذة ملك
إن شاء الله
شكراً جزيلاً لك
اللهم آمين
بواسطة طالب متحمس (839 نقاط)  
+3 تصويتات
جزاك الله كل خير ❤️
و جزاك الله أيضاً خيراً
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+3 تصويتات
احسنت والله يا علي ياريت الكل يشجع نفسه بنفسه مايستناش حد يشجعه ولا حتي ظروف تتغير اذا عايز تغير الكون ابدء بنفسك

" إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم " صدق الله العظيم
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
والله اتأثرت بالكلام دة جداً

وبكيت فعلا وفوقت الحمد لله

شكرا على كلامك دة بجد الكلام د حفزنى اكتر

وحسيت إن محدش هيفضل للاخر ومحدش هيتحملك غير نفسك واخلي ايدى انا اللى تطبطب عليا مش حد تانى
العفو
الشكر لله
بواسطة طالب متميز (2.2ألف نقاط)  
+1 تصويت
كلام راااائع ومحفز شكرا أستاذ علي جعله الله في ميزان حسناتك.
العفو
اللهم آمين
137 Online Users
0 Guest 137 Member
Today Visits : 43435
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45769466

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...