First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

برأيكم ما هو [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب جديد (109 نقاط)  
+1 تصويت
284 مشاهدات
يجب أن يكون مستوى ف الانجلش ماذا

لكي اتعلم البرمجة من كورس C50 من جامعة هارفارد  لكي اتحصل ع المعلومات بسهولة
تمت إجابته

6 إجابة

بواسطة طالب جديد (59 نقاط)  
مختارة بواسطة
0 تصويتات

أفضل إجابة
اعتقد أيا كان مستواك في الانجليزي ممكن تاخد كورس CS50 عادي .. بس الفرق في المجهود المبذول في الفهم والاستيعاب .. وطبيعي هتشوف كلمات جديدة عليك ليها علاقة بمجال البرمجة

الفيديوهات فيها خاصية ان الجمل بتظهر تحت في الفيديو بالإنجليزي فممكن مع الكلمات الجديدة توقف الفيديو وتدور على معناها وتفهمه وتكمل عادي

بالمناسبة الكورس كل سنة بتحصل فيه شوية تعديلات فممكن تشوف ايه التعديلات للسنة الجاية 2021 وتبدأ وتتوكل على الله

وبالتوفيق ان شاء الله
بواسطة طالب محترف (2.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
ركز على المصطلحات التقنية أهم شيء
بواسطة طالب مبتدئ (408 نقاط)  
+1 تصويت
مش حابه افتي بس انا لاحظت ان كل مجال وليه مصطلحات خاصة بيه بعيدة كل البعد عن المصطلحات المستخدمة ف الحياة اليومية العادية فعشان كده شايفه انك لو مهارات الاستماع والقراءة والتحدث بالنسبة ليك كويسة تقدر تتعلم البرمجة وف حالة وقف عليك حاجه هتقدر توصلها بس عن طريق داتا معينه سواء تطبيق خاص بمجال البرمجة او غيره
بواسطة طالب محترف (2.6ألف نقاط)  
بظبط هذا ما كنت سأقوله
بواسطة طالب مبتدئ (173 نقاط)  
+1 تصويت
بصي أنا معرفش ده صح ولا لا و لكن اعتقد أن المستوي يكون b2 و أهم شئ مهارة الاستماع تكون كويسة بس لاحظ أن أكيد البرمجة لها مصطلحات خاصة .
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
0 تصويتات
انتظر الرد على هذا السؤال
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
0 تصويتات
اكيد لازم يكون مستواك كويس جدا لان البرمحه كلها بالانجليزى و دراستها بالانجليزى
75 Online Users
0 Guest 75 Member
Today Visits : 1623
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45360635

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...