First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

تائهة في بحر الوقت والزمن

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+9 تصويتات
367 مشاهدات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤

انا عايزه نصيحتكم في حاجه حقيقي انا من الناس الى مس بتعرف تمسك وقتها وتتحكم فيه ابدا الموضوع ده مدايقنى اوى بس انا للاسف مش عارفه وماما دايما تقولي الوقت بيجرى وانتي واقفه بحس انه اليوم ممكن اعمل فيه اضغاف الى بعمل الى يعتبر مش بعمل اصلا!

سمعت فيديو مستر ابراهيم ده غيير ستوميت فيديو قبل كده عمرى ما عملت جدول ومشيت عليه! حتى بيكون مش مليان حاجات الى هو مش مستحيل انا حاليا مش عارفه اذاكر من طليق او ذا امريكان يعنى انا مش بعرف التزم بحاجه مع نفسي لازم حد يكون معايا بالمصرى على دماغي يعنى انا مثلا لما حسبت لاقيت انى ممكن في اليوم اذاكر من طليق وادخل الموقع بل هيكون وقت فائض! وانا بالعكس بخلص مذاكرتى بالعافيه ودايما بجرى زهقتت ومش عارفه  

فا احكولي وقولولي نصايكم لاختكم الصغيرة يعنى انا لو استمريت كده مش هعرف امشي في الدنيا بعد كده ده غير انى عامله حاجه علشان الحق اذاكر واحصلهم في المدرسه

اسفهه جدا جدا للاطاله بس انجدوووني بالله عليكم

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

5 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+7 تصويتات
انت تايهة فين الله يعينك

اذا كنت مثلي لاتحبين جدولة الوقت (وضع جدول زمني) فابدئي بالتدريج

والبدايات صعبة يعني لازم تجبري نفسك في البداية الى ان تصلي مرحلة تحسين بالنقص  اذا لم تؤدي ذلك الشيء

اعطيك بعض الامثلة من حياتي

اولا كنت اكره الرياضة لكن بعد 21 يوم من الاجبار اصبحت ادمان بدت اجد فيها راحة

لم اكن اقرء القران ولا استطيع الحمد لله الذي سخر من يجبرني هههههههههه

بدئت اخذ دروس بشكل يومي لكن الا الان صعبة

واصعب شيء مازلت احارب فيه هههههههههه عدم النوم بعد الفجر

وهكذا فقرة بعد فقرة
بواسطة طالب عالمي (8.2ألف نقاط)  
+4 تصويتات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

شوفي يا حبيبه راح أقولج نقطتين بس إذا طبقتيها راح تستفيدين وااايد بعون الله وهي "" الراحة والجائزة ""

يعني أول شي بالنسبة للراحة لازم تحددين يوم بالأسبوع يكون عطلتج عرفتي شلون مثلا أنا عندي يوم الثلاثاء ما أدرس فيه وقاعدة احاول بباقيي شغلي أوقفه يوم الثلاثاء ...بس أنتي عندج مدرسة فيكون بس واجباتج مو دراسة خارجية 

النقطة الثانية الجائزة أو المكافأة يعني تحددين مهمه مثلا تخلصين كل وااجباتج وإذا أنجزتي هالمهمة تسوين شي لمدة نص ساعة أو 45 دقيقة وخل نقول فرضا تجين المنتدى تكافئين نفسج

وتمدحين نفسج لما تنجزين مهمه تقولين برااافو عليج كفو بطلة وهكذا حمسي نفسج بنفسج تمام 

اتمنى أكون أفدتج ..هذه من الأمور الي أسويها أنا ما بقيت أكثر عليج عشان فعليا اطبقينهم 

ان شاء الله بطبق النصايح الحلوه دى انا عندى الخميس اجازه انهارده يعنى بس يعمل الواجبات ❤❤اما المكافأه فا فكرة حلوه جدا هتحفزنى انى اخلص
شكرا من اعمااق القلب❤❤❤
بواسطة طالب عالمي (8.2ألف نقاط)  
العفووووووووووو❤️❤️❤️❤️❤️❤️وإذا ضبطت معاج قوليلي تمام ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات
حبيبتك قلبي كيفك يا عمري يا رب تكوني بالف خير

اشتقتلك كتييير ♥️♥️

اول شي كلنا بيحصل معنا وكدا وحاليا انا مضغوطة ضغط رهيب حتى طليق وقفت لانو ما عندي وقت بالمرة وركزت على الاولويات ودا الي لازم تعملي يا حبيبة

لازم تكتبي كل حاجة انتي عايزة تعمليها اي شي بيطلع براسك حطي على الورقة

وبعدها جيبي ورقة وارسلي موبع وقسمي لاربع خانات

اكتبي على كل خانة

عاجل ومهم ودي الي حاجات الى مستحيل ولا يمكن تاجل ولازم تعمليها متل الدارسة مثلا

عاجل وغير مهم الي حاجات بدك تعمليها ولا تاجل ولكنها غير مهمة متل انك تشوفي فيلمك المفضل

غير عاجل ومهم الي حاجات هي مهمة ولكن لو ما اعمليها الان ما راح تاثر كتير والمثال دا من عندي طليق وقفته لانو في شغلات اهم الان وهي الجامعة

غير عاجلة وغير مهمة ودي حاجات هبلة بتعملها ومو مهمة ومو مستعجلة متل النت واللعب والخ

فيا حبيبة حددي الاهم والاولية لاي لانك ما راح تقدري تعملي كل حاجة بنفس الوقت وشغلة تانية نحن ما بنقدر نسيطر على الوقت دوما و بطريقة مثالية بس نحاول على قدر ما نقدر نستغل الوقت

وكمان يا حبية لو ما اعملتي كل شي انتي محدده انك تعملي في اليوم ده لا تياسي يا قلبي وتضايقني لانو دا طبيعي كلنا بيحصل معنا كدا لا توقفي شوفي الخلل فين وصلحي

واهم حاجة اشتغلي بكل اريحية واستمتعي وانتي بتعملي اي شي سواء دارسة او عمل او اي شي تاني

موفقة يا قلبي دووووما
حكيم يا شيخ.....
صدق القائل خذ الحكمة من افواه...... المتكلمين ههههههه
شووشوووو❤❤❤وحشاانى والله عامله اي انتى صح دخلتى كليه اي جامعه اي يعنى
ان شاء الله بعمل بنصايحكم انتم اخواتي الكبار شكرا يحببتى❤❤❤❤
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
اولا انت بتلكم بنت فقول حكيمة يا شيخة تمام يا اخ العرب
ثانيا لا تعليق …………………………………
هذه بنت بمية راجل يا شيخة
بواسطة طالب عالمي (6.8ألف نقاط)  
+1 تصويت

اكتبى كل حاجة عايزة تعمليها فى يومك وكل  ما تعملى حاجة علمى عليها انك انجزتيها ، وان شاء الله تتحل مشكلتك وكمان ذاكرى فى مكان بعيد عن المشتتات 

بالتوفيق يارب ⁦(✿ ♡‿♡)⁩

اموونه ❤❤❤اخبارك
تمام يحببتى ان شاء الله اعمل بيهم
بواسطة طالب عالمي (7.2ألف نقاط)  
0 تصويتات

السلام عليكم ورحمع الله وبركاته 

كيف حالك حبيبة ؟ 

وماهي أخبار الدراسة ؟ 

حبيبه لنا تجمع ان شاء الله تعالى في ساعة طليق نظمي الجدول وتعااالي لا للأعذار heart.

سلمي على عبير وبسمة .heartheart

اضغط هنا عودة ساعة طليق

وشكراً . 

120 Online Users
0 Guest 120 Member
Today Visits : 45069
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45468458

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...