First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال فارق فى مسار التعلم...هل طليق يكفى لوحدة لتعلم و تحدث اللغة بطلاقة ؟

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (49 نقاط)  
+3 تصويتات
208 مشاهدات

هل طليق يكفى لوحدة لتعلم و تحدث اللغة بطلاقة ؟

السنتين اللى فاتو انا كنت بتعلم ع zAmericanEnglish  وكنت منتظم و عملت كل اللي المستر قال علية. ولسة لغاية دلوقتى مش قادر افكر باللغة ولا اتكلم بطلاقة. انا عارف ان لسة فى مستويات هتكمل بس انا شايف ان كدة الدراسة اكاديمية و كمية معلومات كتيرة و هقعد كتير اوي على ما اتكلم اللغة.

ياريت لو حد عندة تجربة او خبرة فى تعلم اي لغة و اتقنها فعلا يقولى اية اللي ناقصنى

وياريت لو حد يعرف طريقة لممارسة اللغة تكون فعالة ''غير انى اتكلم مع نفسى او قدام مراية :)''

وشكرا ليكم

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
0 تصويتات
معنى كدا انك عندك كميه مفردات هائله وعندك كل القواعد.... الحل الوحيد اتفرج على افلام وافهم الجمله قواعديا بعد كدا عيش المشهد وقلده وعيش القصه صدقني بعد شهر أو اتنين هتتفاجئ بالنتيجه ممكن الفيلم ياخد معاك شهر مش مشكله بس هتستفاد وكل يوم ذاكر 5 دقايق من الفيلم
بواسطة طالب جديد (128 نقاط)  
0 تصويتات
بالنسبة ل zamerican english فالمعادلة كالتالي عن تجربتي الشخصية انا بدات من الصفر والان في المستوي الثالث

منهج zemerican english + ممارسة اللغة= اتقان اللغة

الممارسة لا تقل عن نص ساعة في اليوم

وفي اكتر من طريقة لممارسة اللغة بمعني انه الموضوع لا ينحصر علي ممارسة اللغة مع احد الاشخاص انا عن نفسي لم يتوفر هذا الخيار وكان في بدايل مناسبة

اي طريقة للتكلم وصياغة المواضيع تعتبر ممارسة لغة

1تكوين الكلمات تعتبر ممارسة لغة

2 كتابة اي موضوع يعني ممكن تسجل اهم الاحداث اللي حصلت معاك في مذكرة

وده يعتبر ممارسة لغة

اما بالنسبة لطليق فيعتبر ممارسة للغة بحد ذاته

في منهج طليق زي ماقال ابراهيم عادل 90 في الميه علينا وعشره في الميه عليك

ده لان ممارسة اللغة بتبقي موجوده في الحلقة نفسها

تقدر تعرف اكتر من خلال حلقة الاستاذ ابراهيم عادل من الرابط التالي ازاي تفكر بالانجليزي

126 Online Users
0 Guest 126 Member
Today Visits : 42433
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44212577

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...