1- لو بتدرس لغات او حتى مهارات اخرى بالتعلم الذاتي كيف تنظم لها جدول بتوافق مع احسن الظروف او اسوء الاحوال؟ مثل
انك طالب ثانوية عام
او طالب جامعي ايا كان التخصص
او انك تكون في وظيفة
او وظيفة ودراسة مثل الطلاب المغتربين
2- ما المقياس او المعيار الانسب لتحديد وترتيب الجدول؟
3- ما العمل اذا لم تنهى المهام او تفقد يوم كامل من هذا الجدول؟
4- ما الفرق بين تحديد الوقت لكل مهمه او التركيز على انهاءها وايهما افضل ولماذا ؟
كل واحد يجاوب بالتجارب اللي مر بها في تخصصة
الخلاصة:
لو عايز احدد جدول عشان اتقدم واقيس التقدم في نفس الوقت اعمل حساب العواقب والظروف اسوأها واحسنها وكمان التركيز على تحديد الوقت اهم ولا انهاء المهام , مثلا انا محدد ساعتين انجليزي ولقيت اني مخلصتش الحلقة والاختبار وهاخود ساعة زيادة عشان اخلصهم اعمل ايه الافضل خصوصا اني محدش يملك عنصر الوقت في البلاد العربية "يعني انتا لو مهتم بالوقت ومقدرو ومظبطوا غيرك مش هيقدر فممكن يطلب طلب في عز المذاكر ومش هتقدر تقول لا زي لما اهلك يقلولك اجري هات الملح قبل ما الرز يشيط بيقى مفيش اختيار خصوصا لما يكون مفيش غيرك وهكذا"
وانا خلصت كشكول كامل جداول ومش نافع ولا واحد فيهم مع اني بغير الطريقة وبدور على غيرها