First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اانا بتعلم لغتين بجانب تحسين ف للغه تالته [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (3 نقاط)  
+3 تصويتات
607 مشاهدات
انا من فتره بتعلم انجليزي ،ومستوي كويس الي حد ما ، بس بدات مع طليق تعلم الاسباني والصيني مع متابعه ف كورس الانجليزي ، هل كدا هياثر ع تعلمي او ماذا؟
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

11 إجابة

بواسطة طالب متحمس (1.3ألف نقاط)  
+3 تصويتات

اجل، هكذا يؤثر عليك، اقترح عليك تعلم لغتين .

بواسطة طالب جديد (40 نقاط)  
كلامك صح
ممكن تتعلم لغتين
مثلا الانجليزي والصيني
والاولوية تكون للانجليزي
لما تتقن الانجليزي ممكن تضيف الاسباني
و كدا بتكون اتحسنت كتير في الصيني
بواسطة طالب متحمس (1.3ألف نقاط)  
شكرا لك.
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
+3 تصويتات
من الافضل التركيز علي لغتين..تعلم الانجليزيه مع الصينيه الي ان تصل مستوي جيد في الانجليزيه ممكن تتعلم اسباني.. او العكس اترك الصيني للنهايه وتعلم انجليزي واسباني
مستوايا جيد ف الانجليزي
بواسطة طالب جديد (102 نقاط)  
+2 تصويتات

انا مثلك احسن مستواي في اللغة الانجليزية (مستوى ثاني) و ادرس صيني و تركي و ما احس بصعوبة

برايي انه لن يؤثر عليك خاصة ان الصيني و الاسباني مختلفين ،،بالتوفيقyes

بواسطة طالب جديد (59 نقاط)  
+1 تصويت
انا كمان زي حضرتك بالظبط

الانجليزي عندي كويس الحمد لله وشغالة على ZAmericanEnglish  وبراجع على طليق

الاسباني كنت بدرسه فترة بس اتشتت في المصادر ووقفت للاسف والحمد لله رجعت تاني دلوقتي على طليق

والصيني شوفت اول فيديو كفضول وبعد كدا مقدرتش امنع نفسي وأضفته للغات إلي بدرسها حاليا

حاليا انا مش حاسة بضغط وانا بتعلم ال3 لغات ..

بس ممكن مع تقدم المستوى في اللغات يحصل ضغط ويكون مطلوب مجهود اكبر وتنظيم للوقت بشكل مناسب اكتر

وبالتوفيق ان شاء الله
ممكن تقولي منظمه وقتك ازاي بين التلات لغات ،وكام الوقت ال بتذاكري فيهما يوميا
اكون مشكور لحضرتك
بواسطة طالب جديد (59 نقاط)  
حاليا قناة طليق بينزل عليها درس واحد لكل لغة اسبوعيا فالمذاكرة حاليا مفيش فيها مشكلة والوقت المطلوب للمذاكرة بالنسبالي مش كتير .. فأغلب مجهودي حاليا على تطبيق ZAmericanEnglish
بخلي اهدافي في المذاكرة اسبوعية مش يومية  يعني مثلا مذاكرة انجليزي 7 ساعات في الاسبوع ممكن احقق الهدف في يوم او يومين وممكن اقسمه على ايام الاسبوع  حسب ظروفي ..  
كدا بيكون افضل بالنسبالي في تحقيق الهدف واحساس الانجاز بيحمسني اكتر بعد كدا في المذاكرة
ممكن الطريقة إلي بذاكر بيها تتغير معايا مع نزول التطبيق ( بالنسبالي على اندرويد ) وانظم خطة جديدة في المذاكرة
بس أهم حاجة بحاول اذاكر بإستمتاع بدون ضغط حتى لو هحتاج فترة طويلة عشان اتعلم اللغة
وأنصح حضرتك تشوف سلسلة النصائح على قناة ZAmericanEnglish  مستر إبراهيم اتكلم فيها عن تنظيم الوقت والمذاكرة
ويا رب أكون قدرت أساعد حضرتك
وربنا يوفقك
بواسطة طالب مبتدئ (204 نقاط)  
+1 تصويت
لا لن يؤثر ، إذا كنتي تملكين الوقت والشغف .
بواسطة طالب جديد (93 نقاط)  
+1 تصويت
مادام مستواك كويس بالانكليزي لاأعتقد أنك ستواجه صعوبة كبيرة في تعلم اللغتين المذكورات أعلاه ولكن هذا لايعني من وجود بعض العثرات أثناء التعلم
ثغرات مثل اي
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+1 تصويت
لا اعتقد انه يؤثر الآن لكن اعتقد عندما سيكون هناك اربع دروس لكل لغه سيكون هذا كثير عليك وانت حسب وقتك وارادتك  

بتوفيق للجميع
انا حاليا بدرس ف الجامعة ،وشادد ع نفسي. ،بس لما تزيد الدروس مش عارف هعمل ،بس انا مڜ عاوز اجل اي للغه
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
الله يساعدك يا اخي ويدلك على الاختيار الصحيح
بتوفيق
بواسطة طالب جديد (86 نقاط)  
+1 تصويت
تنظيم الوقت قادر على فعل المعجزات

وأنصح بمشاهدة حلقة استاذ إبراهيم عن تعلم أكثر من لغة
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+1 تصويت

دا بيعتمد عليكِ، يبقى لازم تعرفي إنك حتواجهي صعوبات وحتكوني قدها، أنا مش ضد تعلم أكثر من لغة لكن أهم شيء الطريقة الصحيحة، اذا مستواك في الانجليزي طيب وهي قريبة من الانجليزي شويتين لو صعب عليك وحتتخربطي أجليها فترة  أما الصيني أنا مش حاسه انو في مشكلة معاه بالعكس حيفتح مخكcheeky

الله يوفقك. 

بواسطة طالب جديد (135 نقاط)  
+1 تصويت
وانا كمان بحسن فى الانجلش وبدات فرنساوى وصينى عادى يعنى
بواسطة طالب جديد (37 نقاط)  
0 تصويتات
دراسة ثلاث لغات يحتاج الى تفرغ و ارادة طبعا و دة بيختلف من شخص لاخر فلو عندك وقت كافى وهدف محدد لتعلم 3 لغات تمام مفيش حاجة مستحيلة                                      بالتوفيق ان شاء الله
122 Online Users
0 Guest 122 Member
Today Visits : 50142
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44220278

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...