First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

التعلم الذاتي

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+5 تصويتات
393 مشاهدات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف اخباركم اهل طليق

اليوم بما انه الأغلب سمع البودكاست ال كان فيه المستر ابراهيم وطبعا كالعادة بيتحفنا بخبرته الكبيرة رغم سنه والفترة ال اكتسبها

هشاركم تجربتي بالنسبة للتعلم الذاتي والثانوية العامة المعروفة باسم سنة تحديد المصير، مبدئيا كل ال بتسمعه عن الثانوية العامة كله هلس انا بشهر خمسة تقريبا اكتشفت قد اي كان سهل على طلاب النظام القديم بمصر اللا وهو الحفظ التقليل من ضغط الدراسة والحصول على معدلات عالية وايضا بالنسبة للنظام الحديث لسة ملمتوش قوي بحيث ان في هذا النظام تطوير المهارات وخاصة تطوير نقطة التعلم الذاتي هي اهم عامل للنجاح فيه والنظام طبق على نسق عالمي لنظام اسمه MCQ بتقدر تبحث عنه لاني لن اخوض به ونرجع لموضوعنا

ماذا فعلة بالثانوية انا قطعت دروس خصوصية بالثانوية نهائيا ما عدا اللغة الفرنسية لان منهج طليق ميسدش وطبعا ما بتابع غير طليق المهم استاذ الفرنسي واهلي مقتنعين انه مينفعش ثانوية من غير دروس الحمدلله ما حبوش يضغطوا علي فاستطعت الاستمرار فكرتي وانا مش مطمن لانه كنت بالبداية مش مدرك الموضوع ولكن بعد فترة ادركت انه الأصح لازم تترك الدروس لانه بالمنطق هل ينفع تتقدم وانت مبتحطش التطش بتاعك تاخد خبرات ال قبلك وتركن دماغك طبعا التعلم الذاتي افضل من ناحية انت هتقدر تحل مشاكل كتيرة ومهارة حل المشكلات هي الاهم لانه بسبب انعدام هاي النقطة في الوطن العربي ما فيش تقدم

للان لا يزال موضوع الفلترة ال ناقشه مستر ابراهيم صعب ولكن ان شاء الله لازم يوجد حل المشكلة المستر ما ذكرش همة الناس في التعليم قد اي تعبانة محدش مستعد يتعلم زييه وميوقفش كيف مجتمعنا هيتقدم ومفيش غير المستر ال فتح باب لنفسه والباقي لسة نايم والله انا اقتراحي الأول نعدل حالنا ونشوف بعدين موضوع التعليم ده

وانا قبل مخلص الثانوية قعدت احاسب نفسي لماذا لم اذهب لدروس خاصة الم تكن لتصنع الفرق لكن تذكرت اني اتقدمت في الإنجليزية مع مستر ابراهيم ولم اخذ درس احل مسائل هبلة ولا كاني بحصة كيمياء وكمان اتذكرت اني بنعس بالدروس هههههههه فقلت تعلمي لوحدي افضل

امل ان الجميع يفهم زي مقال طارق شوقي الدروس الخصوصية مصيبة باي منظومة تعليم وهاي معاه حق فيها لان محتاجين طلاب يقدروا يفكروا لا يعتمدون على غيرهم وياريتهم بيضيفوا شي طالما سيعتمد على غيره مستحيل يخرج لنا شي من علمه لانه بالاحرى لم يفهم ولم يربط ما اخذه بخبراته وحلله ومعظم تلك الامور تاتي بمستويات يجب مراعتها اثناء الكلية لكن الى مرحلة الثانوية يجب أن يكون الطالب قادر على الفهم وربط ما فهمه بمجالات اخرى قد تعلمها وهذا حسب مستويات التعليم التي تراعيها الدول الكبرى في وضع مناهجها مع احترام فرق العقول والامكانيات وذكر ذلك المستر ابراهيم ايضا

اتمنى للمستر ينجح بمشروعه ان شاء الله ويكبر ويصير عالمي وبالتوفيق ليكم في خطوتكم القادمة التي قد تغير من مجرى حياتكم

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

5 إجابة

بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
رائع اتفق

التعلم الذاتي يعلمك كيف تقود نفسك

كيف تكون انت قائد الحافلة وليس غيرك

كيف تعتمد على حالك بالتعليم وكيف تعلم نفسك وكيف تتصرف

يمكن أن تتعلم بنفسك بجانب الدروس أيضا

أن تذاكر الدرس جيداً بتفاصيله وعند درس المعلم يكون كالمراجعة
اهم حاجة انه ينجب قوادر ما احد يقلي شي صح واحنا تعليمنا مش معترف به يعني صار الوقت لنتحرك والمستر بدا هل مستحيل نبدا
بواسطة طالب مبتدئ (184 نقاط)  
+2 تصويتات
البودكاست فين دا

لسه ما نزلش
عُدل بواسطة
بواسطة طالب مبتدئ (184 نقاط)  
ايوة دا المنشور
بس البودكاست لسه مانزلش
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
صباح الخير ❤️
https://bit.ly/3nepdZE
ممكن تقرأ المنشور والبودكاست موجود فيه
بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩
+1 تصويت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

بصراحه اقنعتني ⁦◉‿◉⁩ 

كمان لان انا عندي الدروس الخصوصية كل واحد ساعتين في اليوم وكل يوم كدا وكملن مش في نفس بلدي باخد وقت كتير جدا في الدروس 

بس النظام الجديد الله لا يسامحه طارق شوقي محتاج حل كتير وطبعا حاجات كتير بتقف تب انا تمام سمعت الشرح وكل حاجه في افكار في الحل بتقابلني مش بتكون في الشرح وبالاخص في الرياضه تحديدا الاستاتيكا تب انا المفروض اعرف الحاجات دي من نفسي عشان كدا لازم مدرس وكملن بصراحه المدرسين الخوصوصيين مش عايزه اغلط بقا بس المفروض يعطونا كل الافكار مش هينقطونا بيها وكل شويه يقولولنا فكره لان دا شخصيا بتعقد منه اما افتح الكتاب واجي احل مش عاررفه بقفل الكتاب وبنام مكاني بصراحه النظام الجديد افضل بمليوون و600 مره من النظام دا لان النظام دا بيلف على السؤال جدا وانا اتصدمت بيه وانا داخله تالته اعدادي المفروض التأسيس يكون من البدايه مش جاي بعد ما خلاص قربت أخرج من التعليم وتغيرلي النظام 

الملخص يعني ان اعتقد ان انا من غير الدروس الخصوصية مش هنجح ابدا بالاخص ان المدرسه ملهاش لازمه 

رغاايه اوي صح هههههههههههه 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

طبعا الوقت مشكلة انا برده وقت الدروس ساعة ونص ومش ف بلدي برده وحاجة رخمة قوي قوي
ثانيا من الاخر بدك تعليم مدرسي أو غيره الرياضيات هذه مادة مينفعش تعتمدي فيها على مدرس بدك مدرس يعطيكي كل الافكار هاي مشكلة البنات بيحبوا الحفظ مش الفهم هههههههههه السبب الاساسي ال مخلينا مبنعرفش نحل افكار جديدة هو اننا بناخد درس خصوصي وبنعتمد على المدرس عشان نحفظ الحل مش نفهمة قليلي بصراحة ممعيش حق في النقطة دي
ولا تحلمي تتقدمي خاصة بالرياضيات إذ بدك تعتمدي على مدرسك حالك هيكون زي ال قبلك لا بتقدموا ولا بتاخروا
نقطة تانية انا شايف تطبيقه في المرحلة دي مش غلط كبير لو علمنا طريقة mindshift ودي بتساعد بتغيير نمط التفكير بالدماغ أو ممكن بيها تغير من مجال لمجال تاني خالص
ونقطة اخيرة ال كان ف اعدادي ميجيش حاجة قصاد ثانوي
تب انا لو سيبت المدرس بصراحه انا حاسه ان مش هقدر اكمل من غير شرح كمان هل ممكن احل كدا عادي بمجرد ان انا بس اقرأ الدرس وافهمه وهل هعرف احل كل الافكار اللي بتبقا جايه من المريخ
بالعكس انا مش بحب الحفظ خالص ما صدقت عديت من اولي ثانوي عشان الجغرافيا والتاريخ
بس حاليا في ثانوي مفيش الا فهم اصلا بس حقيقي والله المواد صعبه جدا جدا
ربنا يعينا والله لحد دلوقتي تالته ثانوي مش عارفين منهجها هيبقا اي انت متخيل سنه جايه ومش عارفين منهجها تب بالله دا تعليم والله التعليم حقيقي بيضيع واحنا مش بأيدنا حاجه ⁦◉‿◉⁩
اولا التعلم الذاتي وخصوصي ثانوي مفيش حاجة اسمها نقرا وكدا اتعلمنا الواحد لازم يبحث ويدور ويفهم على الاقل الاساس ال بناءا عليه هيحل الافكار دي الموضوع لو قراءة بس كان هيكون اتفه ما يمكن ولكن الموضوع صعب اسالي واحد مبرمج بيتعلم اذاي احنا بناخد خطوات الحل ف مسائل مش هتسال فيها انت دورك تشغل الخطوات دي في المسال ال جاية من تورميدا دي لازم تقعد تلف وتدور هو الكود ده وده وده شغلانتهم اي بالظبط ومنطقهم اي الموضوع مش قراءة فقط
انا لو وريتك امتحان التاريخ بتاع ٣ ٢٠٢١ ليضحك هو ذات نفسه من ال قلتيه قال حفظ قال اومال لو كيمياء هتعملي ايه لم التاريخ كان عايز واحد محلل سياسي بجانب علمه في التاريخ
ولكن في نقطة متفق فيها انهم بوظوا التعليم اليومين دول بسبب سوء التنظيم
خير ان شاء الله ❤️
هنعمل اللي علينا والباقي على ربنا
اصدك اني اخرج برا الصندوق مقتصرش على الشرح والمنهج بس ان احاول اعتمد على نفسي وابحث انا
ان شاء الله هحاول اطبق الفكره دي بس خطوه ان اسيب الدروس دي خطوه كتير ولو قعدت اقنع اهلي فيها من هنا للسنه الجايه مش هيوافقو
فعلا ربنا يعينكم يارب ❤️❤️❤️❤️
ما انصحك بترك الدروس خصوصا انت نفسك مش جاهزة خدي الاتنين مع بعض لحد متتحسني في التعلم الذاتي على الاقل وانا مش واثق من النقطة دي قوي لكن الدروس مش هتضيف ليكم كتير في النظام ده واسالوا ال قبلكم ولكن برده كملي بالرياضيات لانها مسائل مهما كان هتحلي بال بتتعلميه حاولي تقارنيه بالعربي وهتفهمي
ان شاء الله ❤️
تسلم اخي افادتني كتيير ❤️
بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩
0 تصويتات
حلو كتير حبيت المقال

بس نحن كيف بدنا نتعمد على نفسنا وتعلم ذاتيا من غير تاهيل

انا ولا مرة بحياتي اهدت دروس خصوصي وحتى بالثانوية رغم انو الكل كان معارض حتى المدرسين بالمدرسة قالو الي لازم تاخدي خصوصي عشان يساعدوني انا بس اخدت شهر وبطلت بس برضو ما قدرت اعتمد على نفسي في الدارسة لانو انا طول الوقت كان في حد يساعدني

والمشكلة الجامعة غير المدرسة نظامها نفس نظام تعليم عندكم في المدارس يعني راح نضيع في الجامعة وما تم تاهيل الطلاب بالمرة من وقت ما كانو بالمدرسة

حتى عدكم كان لازم يكون في تاهيل قبل النظام الحديد عشان الطلاب ما يفوتوا بالحيط

ولكن اتفق معك لانو التعليم الذاتي احسن وافضل وراح يعلمك ويساعدك كتير
بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
0 تصويتات

أوافقك الرأيyes

لان الدروس بتضيع الوقت جدا 

في حاجات ينفع فيها التعليم الذاتي وحاجات لا الحاجات اللي ينفع اعتمد فيها علي نفسي تمام اكمل فيها والحاجات إللي مش هقدر اذاكرها واكمل فيها لازم حد يساعدني 

ولازم الحد ده بردوا يكون عنده ضمير 

لان للأسف المدرسين او اي حد بيعلم حد مش بيدي المعلومة كاملة علشان تفضل معاه وتدفع فلوس 

بالنسبة للنظام الجديد ده دكتور كان   بيطبقوا معانا ما كنش في كتاب للمنهج هو بيشرح ليك الأساس وانت تبحث وتطبق اللي اتعلمته 

ان شايفة النظام حلو لكن التطبيق سئ للغاية 

بالتوفيق لك 

142 Online Users
0 Guest 142 Member
Today Visits : 10756
Yesterday Visits : 77211
Total Visits : 45885334

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...