First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

إتقان اللغة الإنجليزية [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب متحمس (533 نقاط)  
+1 تصويت
312 مشاهدات
أريد إتقان اللغة الانجليزية في أقصر وقت ممكن..

لإني طالب ثالث ثانوي وبتخرج السنه هذي وبخش طب بشري ولازم أكون متقن اللغة الانجليزية على شان أكون متميز.. فكيف أستطيع إتقانها في أقصر وقت من خلال تجاربكم أحبتي.
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته

9 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
اولااا احب اهنيك علي ثقتك التامه فربنا وانك باذن الله هتوصل للي انت عايزه وتبقي اكبر دكتور كمان اللهم امين انت وانا وكل الي عايز انا في 2ث ودي هدفي

قرات قبل كده ان الانجليزي فالطب هيتردد والمصطلحات هتتكرر بس انت لو اتعاملت ع اساس اسرع طريقه مش حلو لانك هتقف فالنص انصحك اما تتابع طليق او ذا اميركن انجليش واعتقد خلال سنتين هيكون في تقدم كبير اويي فالمستوي ذي دلوقتي ماشاء الله اعتقد مستواهم اتحسن بشكل كبير ودلوقتي بيدرسوا العميه الامريكيه كمان فانا هتابع طليق انجليزي وفرنساوي عشان فيوم من الايام اعرف اتكلم ذي المتحدث الاصلي فاللغات دي بس بذاكرهم بالليل عشان الدراسه برضوا ربنا يوفق كل القائمين علي العملين ♥️
بواسطة طالب متحمس (533 نقاط)  
اللهم آمين
أتمنى لك التوفيق أختي عبير وتحققي حلمك وتكوني دكتوره ناجحه
بواسطة طالب محترف (2.5ألف نقاط)  
+3 تصويتات
إن كنت تريد في أقصر فترة ممكنة فعليك ب zamerican english  لأن طليق سوف يأخرك كثيرا
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
تابع من قناة الإنجليزية الخاصة وأهم شيئ كورسات القواعد والقراءة والكتابة

بالتوفيق…
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
أهم شيء الاستماع والقراءة يليه التحدث وفي الاخير القواعد تركز عليهم.
بواسطة طالب جديد (56 نقاط)  
+1 تصويت
نحن نتبع منهج الاستاذ ابراهيم فممكن ان تختار منهج فيه اسبوع و لا تتقن اي شيء

لكن مع منهج الاستاذ ابراهيم  فهو يخاطب عقلك الباطن بحيث ترسخ المعلومة بدون اي جهود و قريبا سينزل التطبيق على ابل ثم على اندرويد

و تكون فيه كم من الحلقات كثر من اليوتيوب و حينها يمكن المثابرة و دراسة حتى تتقدم

و لكن حاليا عليا التقيد بحلقات على اليوتيوب الترتيب

و او يمكنك الدراسة من خلال قناة الاستاذ إبراهيم  الاولة Zi American  English

فيها جميع دروس للاستاذ عن اللغة الانجليزية و هو حاليا في المستوى الثالث
بواسطة طالب متحمس (552 نقاط)  
+1 تصويت
لو كان قصدك تتقن الانجليزي خلال السنة عشان امتحاناتك وتقدر تدخل طب اعتقد هيبقي صعب عليك وهتضغط نفسك من غير ماتستفاد لكن ركز علي منهجك واستمر في الانجليزي مع استاذ ابراهيم واحدة واحدة عشان تحس انك استفدت.

شكرا لك
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
لا تقلق صديقي العزيز حتى انا لما دخلت كلية الطب كنت متخوف من اتقان اللغة الفرنسية لاننا ندرس بها في كلية الطب لكن فيما بعد ستجد بان نفس المصطلحات تتكرر اضافة الى بعد المصطلحات الطبية التي ستتعلمها هناك لا غير وانصحك بالاستعانة بتطبيق زي اميركان انجليش فقد استفدت منه كثيرا خاصة بعد حل التمارين الموجودة هناك
بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
+1 تصويت
الانجليزي اللي هتدرسة ف الكلية مش محتاج كورسات، انجليزي الثانوي كافي، الدكاترة مش بيتكلموا بسرعة فسهل فهمهم، الكتب عبارة عن مصطلحات طبية هتعرفها ان شاء الله بالممارسة والحفظ..  لو برضو مستعجل فتقدر تدريس ع zامريكان، منهج قوي جدا والحلقات متوفرة مش محتاج انك تنتظر زي طليق..

واقرأ كتيير واسمع فيديوهات عشان تطور مهارة القراءة والاستماع

بس بلاش شعور الاستعجال عشان تتقن كل خطوة ف رحلة تعلم الانجليزية.. ولو انت ف 3 ثانوي ركز ع مذاكرة المواد عشان الدرجات  وبالتوفيق يا دكتور حمزة
بواسطة طالب مبتدئ (167 نقاط)  
+1 تصويت
الامر ده بيختلف من شخص للتاني ويتوقف علي قدراتك علي الاستيعاب وهمتك في المذاكرة وتابع ذا اميركا انجليش​
117 Online Users
0 Guest 117 Member
Today Visits : 22626
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44192795

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...