First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال لمتابعين البرمجة

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+7 تصويتات
414 مشاهدات
اول مشروع نفسكم تعملوه بعد ما تتعلموا البرمجة ؟

................................................

.........................................

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
+3 تصويتات
اخبارك ايه ي رؤى؟ عاش من شافك..

بالنسبة للمشروع فأنا بتعلم حاليا مجال frontend وبعده backend إن شاء الله وبعد كده هعمل موقع بفكرة في دماغى كده يعني إن شاء الله..

وانتِ بقى هتعملنى ايه؟
تمام الحمد لله وانت عامل ايه
ربنا يوفقك
إن شاء نفسى اعمل برنامج فيها دروس ومدرسين يكونوا بيشرحوا حلو  للطلبة كل سنوات الدراسية
هدفى علشان بيبقا فى طلبة مبكنش معاهم فلوس كافية علشان الدروس فالبرنامج دة يساعدهم والبرنامج هيكون مجاناً
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
الحمد لله بخير
فكره حلوه.. ربنا يوفقك وتعمليها إن شاء الله
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
كان لازم نتكلم في النقطة دي من زمان
مخيمر انت وصلت فين فى الاساسيات ؟؟؟
أنا باساسيات زي انواع البيانات والارييز وكدة بسخن قبل مبدا في التقيل الشهر الماضي وكان هيتبعه الشهر ده بدون دراسة بسبب النت ولكن هنزل المواد كلها واكمل وطبعا لسة معانا وقت وغير كمان بدنا وقت ندرس التكنيك ال هنشتغل عليه وكمان نقطة منين هتجيبي المحتوى ال هو الفيديوهات والمدرسين ال قلتي لهيثم انك هتحطيهم في التطبيق؟
لما ندرس يا مخيمر ونعمل التطبيق
ممكن تيجيلنا افكار منحتاجش فيها المدرسين ونلاقى طريقة بسيطة
اساسا حطتي مدرسين كيف والفيديوهات مش بتعاتك الا لو دفعتيلوهم أو يكون التطبيق تبعهم زي تطبيق المستر
لازم تشوفي طريقة بعيدة عن المدرسين
انا بفكر مجرد فكرة مش اكتر
ما دام مش عجباك وادتنى بصراحة رد مقنع مسحتها من دماغى
كنت بفكر مثلك واتناقشت في الفكرة مع واحد اعرفه وقلي ال قلتهولك المحتوى ده هتجيبه منين مين ال هيحط فيديوهاته عندك إلا لو انت شغال عنده المهم بالاخر هتعتمدي على كدة فده غلط لانه مش هيدينا الحرية نعمل ال عيزينه لان بكدة المحتوى مش بتاعنا فلازم تكون الحاجة ال هنعملها ١٠٠% بتاعتنا
بواسطة طالب متحمس (556 نقاط)  
+3 تصويتات
مرحبا Roaa ان شاء الله تكوني بخير....

انا مجالي ليس له علاقة قوية بالبرمجة انا مجالي الامن السيبراني اريد ان اكون قرصان القبعة البيضاء الذي يحمي المعلومات من قرصان القبعة السوداء وافكر ان اصبح بعدها قرصان القبة الرصاصية والي يكون جانب منه طيب مثل القبعة البيضاء والاخر جانبه سيء مثل القبعة السوداء حتى يكون عملي من جهة احمي البيانات من الهكرز ومن جهة اخرى انا اسرق البيانات وابيعها اي جهة تدفع وشغلها ممتع انا معهم ما احب التقييد
انا اخري فى الكمبيوتر برمجة او مدخل بينات فى Excel و Word  او هكر لسة بتعلم
اما الحاجات اللى بتقول عليها اول مرة اعرفها
بواسطة طالب متحمس (556 نقاط)  
هو فيه ضمن قسم امن السايبر هناك مجال يدعى الهكر (قرصان القبعة السوداء حصرا) وهناك الهكر الاخلاقي (قرصان القبعة البيضاء حصرا) الهكر اذا تم امساكه يضيع في السجن وليس له تصريح بالدخول باي بيانات سرية اما الهكر الاخلاقي فهو الي يسمح له بكسر انظمة الحماية للتعرف على الثغرات واغلاقها طبعا اثناء التدريب يجلس معك مهاجم يقوم بشن هجمات اختراق عليك انت لازم تتصدين الها وتغلقين الثغرات وهناك قرصان القبعة الرصاصية وايضا القبعة الحمراء والبنفسجية والزرقاء ولكنهم اقل شهرة من الثلاثة الاوليين شي ممتع وايضا لايعتمد على البرمجة كثيرا تكفي لغة بايثون ومطلوب بشدة عكس الذكاء الاصطناعي ليس عليه طلب لانه جديد ولا يوجد في الوطن العربي
جميل اوى وحمستنى إن اعرف اكتر عنهم
ربنا يوفقك إن شاء الله
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

كيفك رؤي اتمني تكوني بخير ❤️ 

بصراحه لا ادرس البرمجه 

بس حبيت اطمن عليكي 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

حبيبتى يا الاء ربنا يخليكى
انا بخير طول ما انتى بخير
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مساء الخير روى

كيفك يا فراولة يا رب تكوني بخير ♥️♥️

بصي هو انا لسا جديدة في مجال البرمجة وتقربا معلومتي زيرو على الشمال بس يمكن تكون حاجة ليها علاقة بلغات البرمجة والكومبيوتر او التطبيقات
ربنا يوفقك وإن شاء الله تكونى افضل مبرمجة
184 Online Users
0 Guest 184 Member
Today Visits : 33379
Yesterday Visits : 55702
Total Visits : 44259197

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...