First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

افيدوني بالله عليكم لمتعلمى الفرنسيه (مسيو احمد جلال)

في تصنيف اللغه الفرنسية
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+5 تصويتات
395 مشاهدات

انا خلصت الوحده التانيه وهبدا في الثالثه اللغه الفرنسيه انا مستوايا متقدم في الانجليزى عن الفرنسي فا مثلا انا لما بكون احفظ كلمات فرنسيه كلمه زى bonjour لما اترجمها بترجمها بالانجليزى يعنى اكتب جنبها good morning هل ده هيكون مفيد ولا انا هخلط اللغات ببعضها ولا ايه اتمنى انكم تجاوبوني واحصل ايضا علي اجابه مركزه من مسيو احمد 

جزاكم الله كل خير❤

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

3 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

اخبارك حبيبه اتمني تكوني بخير ❤️ 

انا بدرس فرنساوي حوالي سنه ونص وبصراحه مفيش اي مشابهه بينه وبين الانجليزي الا بعض الكلمات فأعتقد مش هيكون في اي فرق 

وكمان انتي بس استبدلتي الانجليزي بعربي 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

شكرا لولو بس قصدى انى لو عملت كده مفيش مشكله ولا الافضل انى اترجم بالعربى لو الكلمه جديده
انتى منين انا من مصر
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
لا عادي ترجمي انجليزي بس لو كلمه جديده وما بتعرفيها بالانجليزي ترجميها عربي افضل
بواسطة طالب متحمس (556 نقاط)  
عُدل بواسطة
+3 تصويتات
بالعكس تحافظين على الانجليزية وتقوين الفرنسية اما العربية فلن تنسيها تحتاجين خمسة وعشرين سنة ما تتكلمين ولا تسمعين عربي يلا تنسين اجزاء من اللغة العربية وكلامك يكون غير صحيح بالعربي واي كلمة لا تحضرك اثناء التحدث بالعربي فعقلك سيخرج لك اللكلمة بالفرنسية او الانجليزية. بالتوفيق حبيبة
شكرا بس اكيد يعنى انت مش هنسي العربى هههه بس الفكرة انى مأربطش اللغات بالعربي علشان زى ما بتقول ما استحضرش معنى الكلمه العربي
وشكرا علي اجابتك جزاك الله وخيرا
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
طريقتك صحيحه صدقيني لاتدخلين لغتنا الام لانه لم تدخلينها بالكلمات والجمل راح يكون الموضوع صعب من حيث لو تبي تتكلمي فرنسي عقلك هيتذكر الكلمه بالعربي اولا وبعدين القواعد بالعربيه فيه ناس فجأة ابي اقول جمله بالماضي مثلا انا اكلت امبارح همبرقر الزاي اقولها هفكر بقواعد لغتي الام الفعل و الفاعل والمفعول به بالفرنسي الزاي او الانقلش الزاي وهكذا فخليك ع كده افضل والله وبالعكس ههتذكري الجمل بسرعه والقواعد بسرعه انا مستحيل اترجم الكلمات اللي بكتبها والله والحمدلله مع تكرار استماع الكلمات اللي بدرسها ثابت معناها بدماغي وباللغه اللي بتعلمها مش العربيه
ازيك مرام عامله ايه ان شاء الله تكونى بخير
و شكرا لكِ مرام ❤
133 Online Users
0 Guest 133 Member
Today Visits : 13258
Yesterday Visits : 58106
Total Visits : 45494736

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...