First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

قصة المشرحة ، بقلم : علي محمد رسلان

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+5 تصويتات
166 مشاهدات

المشرحة حالة رقم 1. الجزء الاول 

يا دكتور خالد في جثة محروقه لسه جايه /

طيب دخلوها المشرحة وانا جاي :

انا الدكتور خالد شريف انا من أكبر متخصصين في قسم التشريح الطبي الشرعي انا سني مش كبير اوي سني 42 سنة عايش مع ابويا واخويا الكبير هو أكبر. مني ب 5 سنين وهو شغال دكتور بس دكتور اسنان وانا اختارت قسم التشريح عشان انا حبب القسم ده : هو يمكن اصعب قسم هو قسم التشريح بس انا كان ليا رغبة قوية جدا اني ابقا علامة في قسم التشريح والحمدلله رغم صغر سني بس انا اكتر واحد عارف واحفظ قسم التشريح الطبي الشرعي ومفيش حالة جاتلي الي لم تكون محروقة أو مشوها وده الجزء الاصعب في قسم التشريح انا ديمآ بحب اشتغل بليل ببقا لوحدي و معيش حد اغلب الناس في المستشفى بتمشي و بيبقا في ناس معدودة في المستشفى  

و طبعا كل يوم حالات بتجي أسواء من الي قبلها بس الحالة دي أسواء حالة شوفتها في حياتي هي حالة سواها / عربية الاسعاف جات ومعاها جثة جواها وكانت الحالة متفحمه و ملهاش اي ملامح وكان سبب الحريق ماث كهربه في البيت ادا لي حريق كبير في المنزل وهي معرفتش تطلع من البيت و عقبال ما المطافئ جات كانت هي اتحرقت و الجثة حطنها علي الطاولة بتعت الاموات وانا خرجت بره المشرحة عشان اجيب سجاير و رجعت المشرحة لقيت الجثة مش في مكنها : لقيت الجثة علي طاولة تانية استغربت شوية وقولت يمكن حد دخل من الدكاترة خد الطاولة ونقلها بدأت تشريح في الجثة وانا شغال لقيت اثار رسمه موجودة في الظهر وفي آثار كلام مكتوب علي رجليها حاولت اجمع الكلام لكن مفهمتش حاجة مكتوب علي رجليها ( زال ) وبعد كده( ميم ) حاولت افهم معنا الحرفين دول اي مش عارف و كملت تشريح ف الجثة ولقيت اثار خرابيش وجروح في جسمها بطريقة غريبة جدا دي دوافر حيوان مستحيل دي تكون دوافر انسان و طلع عليا النهار وانا لسه في المشرحة ومطلوب مني تقرير لي النيابة العامة في ظرف 24 ساعة طلبت من مدير المستشفى أن لسه مخلصتش تقرير الجثة لا أن الجثة فيها اثار ضرب وجروح في جسمها ولسه هكمل بقيت تشريح في الجثة روحت البيت و كالعادة ابويا واخويا الكبير كلنا كل يوم الصبح نفطر مع بعض وبعد كده اخويا الكبير يروح الشغل وابويا يفضل قاعد قدام التلفزيون وانا افطار و اخش انام وفعلا دخلت نمت نوم عميق جدا جدا وحلمت ب الجثة وهي ب تتحرك من مكانها لي مكان تاني ولقيتها قربت عليا وجرحتني جرح بسيط في أيدي الجرح صغير لكن موالم جدا صحيت من النوم بصيت علي ايدي لقيت مكان الجرح موجود والدم علي السرير كله الالم كان شديد جدا مع أن الجرح صغير قومت غسلت أيدي و غيرت علي الجرح و نزلت روحت الشغل وانا راكب العربية عمال افكر هو الي انا حلمت بي ده حقيقي ول خيال و ل هلوسه طب والجرح الي في أيدي ده جاه منين والألم الي حسيت بي في الحلم وفي الحقيقية مستحيل يعني كل ده وهم وصلت المستشفى ودخلت الاوضه وغيرت هدومي ولقيت ورقه تحت الباب مكتوب فيها ب الدم (زال ) و ( ميم )

خرجت بره سالت هو في حد دخل الاوضة وانا مش موجود/ قالولي لا يا دكتور مفيش حد داخل جوة /

بعده رميت الورقة علي المكتب و دخلت المشرحة ولقيت الجثة في مكانها الي كانت في اول ما جات قربت من الجثة اكتر لقيت عيونها مفتوحه ولون عيونها ابيض و حسيت أن في حد معايا في المشرحة بصيت ورايا ملقتش حد بصيت لي الجثة لقيت الجثة ايديها ب تتحرك ب بطئ علي مكان الجرح الي في أيدي اول ما لمست أيدي حسيت برعشه في جسمي كله و بصيت علي ايدي لقيت الجرح بقا لونه اسود و حسيت اني مصدع جدا ومش قادر امشي وقعت علي الأرض ولم فوقت لقيت نفسي علي السرير وجوة الأوضة بتعتي في البيت ولقيت اخويا الكبير قدامي هو وابويا قولت لهم هو اي الي حصل انا جيت هنا ازاي /اخويا قال لي اهدا اهدا مفيش حاجة انت بس جات لك غيبوبة سكر اهدا يا خالد اهدا عشان صحتك / و انا معنديش سكر/ مستغرب من كلام اخويا قولت له سكر اي انا معنديش سكر /رد عليا وقال لي يا خالد محدش كان عارف الي انت عندك سكر وانا نفسي استغربت لم المستشفى اتصلت بيا وقالولي انك في غيبوبة سكر انت لسه في أول المرحله اهدا عشان صحتك وده العلاج بتاعك امشي عليه و ممنوع اي حاجة في سكر / وبعدها بي كام يوم رجعت الشغل تاني و عرفت أن الجثة في دكتور كمل التشريح فيها بدالي و الدكتور الي كمل تشريح في الجثة مات بعد ما الجثة حد جابه من قريبها استلمها ودفنها وانا استلمت حالة جديده وانا شغال في الحالة الجديده لقيت في الحالة تقريب نفس علامات الي كانت موجودة في الجثة الي فاتت استغربت وقولت مستحيل يبقا دي صدفه بلغت المدير وقولت له الجثة فيها نفس علامات والجروح الجثة الي قبلها /

المدير /قال لي يمكن صدفه ما انت عارف يا دكتور خالد في حالات كتير بتبقا شبه بعض في الجروح /قولت له في اه حالات شبه بعض بس مش بنفس الطريقة الحالة دي فعل فاعل مستحيل تبقا صدفة المدير بلغ الشرطة وجري البحث عن القتل الحقيقي 

وبعدها رجعت المشرحة ولقيت جواب عليه دم ومرمي تحت طاولة الجثة مسكت الجواب ولقيت مكتوب في 

( زال ). و ( ميم ) 

اكيد الي قتل الجثة دي والي قبلها هو هو الي بعت الورقة الي كانت في الاوضة بس ده دخل المشرحة ازاي ده اكيد في حد معا هنا في المستشفى ب يساعد 

القاتل الحقيقي وانا لازم اعرف مين ده ومين القاتل الحقيقي ومن هنا نبدا حكاية المشرحة ______

هل تريد الجزء الثاني ؟

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

3 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

قصههه روووعه 

بانتظار الجزء الثاني 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
مساء النور
شكراً جزيلاً لك
الجزء الثاني نزل
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
ياه حماس وتشويق

قصة روووووووعة رووووووووعة احسنت

طبعا بدنا الجزء الثاني نتظر على اخر من الجمر
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
شكراً جزيلاً لك
الجزء الثاني نزل و الثالث بالليل بإذن الله
بواسطة طالب متحمس (767 نقاط)  
+1 تصويت

ياللروعه هههههه 

 الدوباميين  طاالع  صارووخ  laughههههه  

أكيد حاب الجزء الثاني و رح اقراه ^^

140 Online Users
0 Guest 140 Member
Today Visits : 55917
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45853318

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...