First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

معلومه المانيه لازم تشوفها

في تصنيف اللغه الالمانيه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+3 تصويتات
75 مشاهدات

اصدقائي شوفت معلومه بالصدفه خارج طليق لاني بذاكر خارج طليق أيضا وقولت لازم أشارك معاكم.... زي ما انتو عارفين اننا درسنا ايام الاسبوع وأيام الأسبوع اسم وكلها مذكره ولكن في معلومه جديده الاستاذه هيديهلنا لاحقا وهي تحويل ايام الاسبوع لظرف زمان لتفيد العاده وتكرر نفس الشئ في نفس اليوم كل اسبوع(استني عليا بس كله هيوضح بالامثله ) وعشان اخلي يوم الأسبوع ظرف مكان هحذف منه الاداه Der لأن طبعا الظرف ملوش اداه تعريف وبعدين هضيف s زي montags .. Donnerstags وهكذا... يلا نشوف امثله عشان الفرق نعرف

Am Montag gehen wir Oma besuchen يوم الاثنين هنذهب لزياره الجده

Montags gehen wir Oma besuchen كل يوم اثنين نذهب لزياره الجده

(أظن الفرق وضح كدا لما استخدم ايام الاسبوع ك أسم يعني  انا هعمل الشئ ده اليوم إلى انا حددته ومش شرط بعمله اعمله تاني يعني مثلا انا هروح للدكتور يوم الاثنين أصبح كدا هروح مره واحده ومش هروح تاني في نفس اليوم اما ايام الاسبوع كظرف ده بيدل على اني بعمل الشئ ده دايما في نفس اليوم إلى حددته كل أسبوع)

اتمنى تكونوا فهمتوا قصدي واسف عالاطاله بس كنت لازم تعرفوا الملحوظه دي

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب مبتدئ (234 نقاط)  
+1 تصويت

Vielen Dank

بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
Gerne, Bruder
126 Online Users
0 Guest 126 Member
Today Visits : 24822
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44194987

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...