First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف اتعلم اكتر من لغة في نفس الوقت

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متحمس (739 نقاط)  
+9 تصويتات
186 مشاهدات
أنا بتعلم انجلش وإسباني وفرنساوي

بجد صعوبة جدا في حفظ الكلمات الفرنساوي

ممكن نصائح عشان اقدر اتعلم التلاتة مع بعض بأقصى استفادة

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب مبتدئ (214 نقاط)  
+4 تصويتات

شوف الفيديو هذا نزله أستاذ إبراهيم عادل قبل ٣ سنوات اضغط هنا يتكلم عن كيف تتعلم لغتين في نفس الوقت يمكن يفيدك  

بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
والله اخي انصحك توقف لغه وتكمل بثنتين ثلاث امر صعب جدا وسبق واتكلم الاستاذ عن هذا الشي وقف لغه لحد ماتتقدم باللغتين وارجعلها عادي اما ثلاث لغات امر صعب جدا حلو الانتظار وتطلع ع السلم شوي شوي
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+2 تصويتات
تتعلم لغتين او اكثر شبه بعض دي مشكلة بسبب معامل التشابه بين اللغات ال بتتعلمها يفضل لم تيجي تتعلم لغتين خليهم مختلفين عن بعض لحد ممتعلم واحدة وتتقدم فيها يمكنك تعلم شبيهتها يعني اختار اللغة ال ليها الاولوية من لغاتك الثلاث واتقدم فيها الاول وبعدين شوف ال بعدها

هذا ملخص من حلقة المستر
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
اقترح بإنك توقف لغة واحدة بس لأنه هيكون صعب شوية تلات لغات مع بعض
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+1 تصويت

اكتب علي اليوتيوب تعلم لغتين في نفس الوقت مستر ابراهبم عادل اتفرج على الفيديو ده اولا

ثانيا انا لا انصح بتعلم اكتر من لغتين تعلم 2 وبعدين اتعلم الباقي علي هيتطلب مجهود كبيير

بالتوفيق

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
مساء الخير

في تشابه كبير بين 3 لغات وممكن كمان تعلم صعب لهيك انصحك بانك تختار لغتين بس من 3 ولما مستواك يقدم بواحدة تبقى تاخد الثالثة

المستر نصح بكدا في فيديو تعلم لغتين في نفس الوقت

تقدر تشوفه
110 Online Users
0 Guest 110 Member
Today Visits : 34387
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44204537

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...