First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف تعرفت على أستاذ إبراهيم عادل

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متحمس (739 نقاط)  
+8 تصويتات
2.0ألف مشاهدات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانتم بخير وصحة وسلامة وسعادة وفرحة وكل حاجة حلوة تتمنوها يارب

ايه رأيكم لو كل عضو يشوف البوست ده يقولنا ازاي عرف استاذ ابراهيم وموقع طليق او Zamerican English من قبله؟ وازاي بدأ والاهم ايه الدافع عشان يكمل؟ ووصل لاي مستوى وخلص بنسبة كام؟

شخصياً بتابع عضو ف تويتر إسمه فيصل صالح بيتكلم عن التجارة العالمية والتسوق الالكتروني ...الخ

ف يوم كان منزل بوست بيمدح فيه تطبيق zamerican english قلت اما اجرب واشوف خصوصاً انه شخص بيحب يدل ع حاجات مفيدة

ف البداية شفت حوالي 5 حلقات متنوعة الاقسام وقطعت بس كان عندي انطباع ان الموضوع يستاهل بس للاسف مكملتش لاني انشغلت شوية ف شغلي

وف شهر اكتوبر اللي فات اتعرضت لموقف خلاني احس اني بجد لازم ابدأ وخصوصاً لما لقيت اني من المعلومات اللي نقصاني حاجات بسيطة عيب اغلط فيها فقلت لأ لازم بجد ابدأ ولقيت ان بجد فايتني كتير وكنت اتمنى اني اعرف التطبيق ده بدري عن كدة

واتمنيت اكتر لو كان العبقرية والمجهود الرائع ده كان موجود لما كنت لسه ف اعدادي ، برضو كل الواحد ميكون اصغر بيستوعب اسرع لكن العلم مفهوش كبير وربنا يوفقنا

الحمد لله بدأت من أكتوبر اللي فات ودلوقتي انا ف المستوى التاني خلصت منه حوالي 50٪ كنت اتمنى الاقي وقت اكتر واكون ف الثالث بس ربنا يكرم

وطبعاً مينفعش انهي البوست من غير مشكر استاذ ابراهيم عادل وكل الاساتذة وفريق العمل القائم ع المشروع الاكثر من رائع وع رأسهم استاذ ابراهيم عادل وكمان اشكر استاذ ابراهيم عادل وايضاً مستر ابراهيم عادل ولا يمكن انسى شكر الرائع العبقري استاذ ابراهيم عادل واخيراً وليس آخراً البرفيسور ابراهيم عادل

كل الشكر والتقدير والاحترام

هاااا وانتم بقى احكولي

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

7 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
اييه كان يوم جميل

تعرفت عليه من اقتراح اليوتيوب اول مرة واخر مرة يقترحلي شي مفيد ههههههه
هههههههه
حظك حلو فعلاً
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
عبد الخالق ⁦◉‿◉⁩
فين سلسله التركي
انتظرت يوم الثلاثاء وقلت يمكن تعبان وما قدر ينزل المنشور
بس كدا كتيير عدا اكتر من يومين والمنشور ما نزل
احنا كنا متفقين على تجاره اعضاء انما اي
ولا نسيت ههههه
والله مشغول ما بقدر. خلص تاجروا فيني ههههههه
هههههه تب هتواصل مع التاجر بقا
مشغول الاسبوع دا بس ولا علطول كدا ⁦⁦◉‿◉⁩
معرفش اعتقد الاسبوع دا بس
تب كويس خير باذن الله ❤️
بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
+3 تصويتات
مساء الخير ❤️انا عرفت مستر ابراهيم لما كنت بدور علي اليوتيوب علي تعلم اللغة الانجليزية

وعجبني جدا شرحه  وده كان لسه 2018 يعني لسه في الأول وبعدين وقفت فترة وبعدين رجعت تاني لاقيته ما شاء الله خلص المستوي الثاني وداخل في الثالث

وبعدين كملت لحد ما وصلت للمستوي الثاني ووصلت للنصف وللاسف وقفت  عاوزة ارجع تاني اول امبارح ببص علي الكشكول لاقيني مش فاكرة حاجة خالص وبسبب مشكلة التطبيق بتاع طليق كملت في طليق الانجليزي دلوقت
نفس حالي واقفة اليومين دول بسبب نقل من بيت لبيت وربنا يسهل
كل مفتح الدولاب واشوف الاجندات والاقلام اقولهم
وحشتوني وحشتوني وحشتوني ....بصوت وردة ههههه
ههههههههههههههههه مبررررروك
اللهم بارك لكم في البيت الجديد ويرزقكم كل الخير ويبعد عنكم كل شر
ان شاء الله هترجعي تاني احسن
انجزي بس وخلصي بسرعة وشوفي الهدوم اللي بتقع عليا دي كل اما افتح الدولاب هههههههه
هههههههههه والله ومين سمعك
الدنيا حوسة وكراتين واخر هم
ربنا يجعله بس عتبة خير عكس اللي احنا فيه لسه
استغفر الله بس
ربنا يسهل وارجع بس لازم ساعتها اراجع تاني بقى قبل مبدأ ف الجديد
ههههههههههههههههه
اللهم امين ربنا ييسر أمرك وتبقي عتبة خيرررر يارب
يااااااااارب
ولكي اضعاف ما دعيتي يارب وتتمنيه
بواسطة طالب متحمس (1.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
من ثلاث سنين  أيام الثانوية كان يطلع الي اقتراح ل زي اميركان بس كنت أكره احضر انجليزي وفكرته مثله مثل أي حد عاليوتيوب برّوج إنه حصير بلبل والخ لهيك من أولها ما فتت وقلت مش حستفيد حاجه

وبعد هالسنين وقبل ست اشهر طلعلي هالمرة اقتراح بس من طليق للصينية ، فتت عليه نظرا لأني بحب الصين ولغته

حبيت طريقة التدريس ⁦(✷‿✷)⁩ واتفاجأ انه هالاستاذ انا شفته من قبل وطلع هو الاستاذ ابراهيم الي كنت أشوف دايما اقتراحات فيديوهاته

وهيني بدرس عطليق و عزي برضو

ولله الحمد
بالتوفيق يارب
فعلاً اقتراحات اليوتيوب بطنشها لانها غالباً كلام فاضي بس المرة دي ظبطت معاكي
الظاهر اني انا الوحيدة اللي مااقترح اليوتيوب عليا استاذ ابراهيم هههههههه
بواسطة طالب مبتدئ (306 نقاط)  
عُدل بواسطة
+3 تصويتات

انا تعرفت علل دكتوري وأستاذي ابراهيم لنا كنت ادور على تعلم اللغة الانجليزية كنت قبل كدا لما مثلا يكون عندي درس قواعد ابحث عن العنوان في اليوتيوب واشوف شرحه ويعحبني كثير وافهم ولما كنت اشوف الحلقات عرفت انو كورس ومرتب وفي تطبيق وكل شيء حبيت ادرس بس مادرستش مش عارفة ليه  

بعدها بسنة لما اجت الكورونا وخرجنا في المدارس انا في قلبي شوق لتعلم الإنجليزية كنت احب اني أشاهد فلم بلا ترجمة اتكلم مع الاستاذ في القسم وهيك

بدأت بسم الله معاه من البداية خالص ماكان عندي هاتفي الخاص يعني كان الوقت لي ادرس فيه محدود جدا ولذلك كنت اصحى الصبح بكيير وادرس واكتب دروسي وانا جد سعيدة بكل معلومة وكلمة جديدة بتعلمها صار الايك عندي لاإرادي لما اشوف صرت اتعلق بالإنجليزية وأستاذي يوم بعد يوم كنت وقتي لي لمنح في الهاتف ادخل ادرس واكتب الدرس والوقت لي يأخذوه إخواني اذاكر واحفظ الكلمات و الجمل وادرب

والله ايام حلوة ههههههه انا بكتب واضحك والله مكتنش اعرف اصلا بوجود  a و an دا انا ابسط الأشياء معرفهاش تحسنت كثير درست ما يقارب 6 شهور اكملت المستوى الأول ودخلت في الثاني بعديها دخلنا للمدرسة دخلت اول عام ليا بالثانوية صراحة الوقت تبعي لو قلت مكانش يكفيني بكون اكذب انا مكنتش اعرف اسير وقتي يعني تركت الدراسة بس مرات اعيد المراجعة  بس دروس جدد ما في

في المدرسة لما الأستاذة تكلمنا اعرف اجاوب ورد وافهم متتخيلوش كمية السعادة لي عندي بفضل استاذي اخذ أعلى النقاط في الإنجليزية في قسمي وانا بموت بالسعادة ولما كملنا دراسة العام دا وأخذنا عطلة بديت مباشرة بالدراسة والحمد لله عندي تليفوني الخاص صرت اعلق واشاهد الفديوهات في الوقت وأخذ قلوب ودي هي مصدر السعادة ههههههه المهم اعدت المراجعة وبديت ادرس حرفيا في كل فرصة متاحة بيا اشوف فيديوهات انجليزية لاتدرب على السماع وافهم الحمد الله مس كل كلمة بس فرق شاسع بين انسان كان ميعرفش اصلا الفرق a و an وصار يشاهد مقاطع ويفهم الان انا في المستوى الثاني فاصل كورسين ان شاء الله واكملو بعديها بدي ادرس للايتلس مع استاذي عشان اخذ الشاهدة ان شاء الله مشان الدراسة وهيك

وكل الفضل لربي الذي وفقني ثم الغالي الكنز الممنوح من الله القمر فخر العرب استاذي ابراعيم عادل ربي يكتب لي لقاء بحضرتك يارب انت نورت طريقي رزقك الله الفردوس الاعلى وتشرب من يدي الرسول صلى الله عليه وسلم بارك الله فيك وجزاك الله عنا خير الجزاء احبك في الله استاذي ان شاء الله دوام الصحة والعافية وأبعد الله عنك اعداء النجاح يا شمعة تنير دربي

ربنا يوفقك ويارب وتنولي اللي تتمنيه
ماشاءالله عليكي مجتهدة ومكافحة ومتعطشة للعلم
بواسطة طالب مبتدئ (306 نقاط)  
ربي يخليك ويحفظك شكرا لدعوتك اميين
+2 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

كيفك اتمني تكوني بخير ❤️ 

انا اتعرفت عليه عن طريق اخي 

وبدأنا نتابع مع بعض بس طبعا اخي سبقني بكتير crying عشان مش قال ليا عليه من البدايه وكان بيجربه الاول 

بس كدا ههههه 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

هههههههه لئيم اخوكي هههههههه
طبعاً بضحك معاكي
ربنا يوفقكم الاتنين يارب ويسعدكم
انا كمان اللي عرفت اختي عليه
بس من البداية ههههههههه
ههه طبعا لئيم لانه سبقني  
بالتوفيق ❤️
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
والله انا كنت خمس سنوات وانا بحاول اتقن الانقلش وكانت عندي عقدة فضيعه كرهتني في اللغه مدرسة الله لايسامحها مابحب ادعي ع احد ولكن هذي بالذات دمرت كل شي مع اني من وانا صغيره بحب اللغه الانجليزيه  ولكن كرهت كل شي وبعدها بدات احاول اتعلم اللغه عشان اهميتها وبيوم طلعلي زا اميركان انقلش ع اليوتيوب كانو لسى بالبدايه وبديت ولكن بسبب انشغالي وقفت ورجعت مره ثانيه وكملت  اتغيرت كل حياتي الحمدلله صح اهتمامي باللغه الانجليزيه مش كبير ولكن اتخطيت عقبات كثير صرت افهم واعرف اتكلم مع اني لسى بالمستوى الثاني  ووقفت عشان اللغه الصينيه حاطه كل مجهودي فيها بس اتقدم بالصيني هرجع للانقلش وكمان مش مخليه نفسي بتابع بالانقلش عشان مااضيع اللي درسته بتواصل مع اجانب وبتكلم بالانقلش والحمدلله اتخطيت اهم العقبات وصرت احب الانقلش بعد ماكان عقدة الاستاذ ابراهيم الله يجزاه كل خير شال كل العقدة اللي كانت فيني الله يكرمه ويفتحله ابواب رزقه

وطبعا ماننسى باقي المعلمين الله يوفقهم ويرزقهم ويسعدهم سعادة الدارين
ربنا يوفقك ويعينك
تقدري تتابعي الكورسين سوا
افضلك
كورس مثلاً بالنهار والثاني ف الليل
او يوم لغة ويوم اللغة الثانية
الله معاكي
فعلاً في مدرسين ممكن يخلوكي تكرهي اجمل الاشياء ويعقدوكي بس الله يهديهم وميخلهمش ف طريقنا
اقوي وتابعي
+1 تصويت

انا من وانا صغيرة كان عندي عقدة في الانجليزي وما كنت شاطرة فيه بالمرة 

بالداية لانو كان الى بناخده في الابتدائي سهل ما كان ماثر بس لما دخلت خامس انصدمت من الانجليزي وفي مرة المسالة سالتني سوال وانا ما اعرفت اجواب يالله يومها تمنيت الارض تنشق وتبلعني ومن بعدها صرت ادور واحاول ادرس بطرق بس على فاضي 

لغاية يوم فتحت على جموول وكتبت طريقة تعلم اللغة الانجليزية بسهولة 

اول فيديو طلع الي كان 12 خطوة للتعلم الانجليزي من الصفر الى الاحتراف 

بالداية لما شفت الفيديو الصراحة ما كتير وثقت بالحكي لاني جربت ناس قبل هيك وعلى الفاضي بس لما اسمته كمان مرة وركزت شفت انو الكلام منطقي 

وبلشت على ذا اميركان بس مو كتير لانو تركت فترك الصراحة انا كسولة laugh ولما ارجعت تاني كان عليا بلاوي 

لغاية ما تم الاعلان عن طليق وقررت وقتها انضم لطليق هو انا لسا بالمستوى الاول لانو باجل وكسولة laugh

بس نظرتي للغة الانجليزية اتغيرت بسبب المستر مو بس اللغة الانجليزية نظرتي لكل شي اتغيرت 

علمني المستر انك بتقدر تكتسب اي خبرة واي مهارة وتطور من نفسك وتتعلم اي شي يعني الشغلة مو شغلة قدرات فطرية وهيك 

انا بعتبر مستر ابراهيم قدوة ليا بجد هو مو بس مستر اللغة الانجليزية لا انا بعتبره معلمي ومثل اعلى ليا 

واتمنى انو اصل للنجاح الى وصل ليه وطبعا انا بشكره من كل قلبي على كل الى بيعمله ويا رب نكون عند حسن ظنه 

اسفة على الاطالة 

لا تاسفي ع الاطالة ابدا كلنا نحكي عن تجاربنا
ربنا يخلصك من الكسل يارب وتبقي انشط واحدة فينا هههههه
ربنا يوفقك يارب
بواسطة طالب جديد (4 نقاط)  
تعرفت على الاستاذ عادل وانا ابحث في اليوتيوب طلع لي فيديو كيف تتعلم اللغة الانجليزية من الصفر ودخلت على الفيديو ومستر ابراهيم يشرح كيف الطريق لإتقان اللهجة الامريكية والله دخل قلبي شرحه على طول وادخل للقائمة بقناته وبدأنا معه والحمد لله اتحسنا في مستوانا وفي تواصل حتى نتكلم باللهجة الامريكية بطلاقة بإذن الله
فعلاً اسلوبه يتميز بالمرونة والسهولة ويدخل القلب والعقل
ربنا يسعده ويوفقه ويوفقك
122 Online Users
0 Guest 122 Member
Today Visits : 43951
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44214091

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...