First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

انا في ثانوي عامة و محتاج النصيحة ضروري

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (13 نقاط)  
+4 تصويتات
191 مشاهدات

انا في ثانوي عامة وانا خلصت المستوي التالت في zAmerican English و بدرس لغة فرنسية في المدرسة و عايز اتعلم الماني لأن عايز اشتغل بيعه بعد تالتة هل ينفع اتعلم الماني و فرنساوي مع بعض علي طليق من البداية ولا ايه و طبعا هقلل مذاكرة اللغه الانجليزيه لأن انا مستوي تالت 

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
+2 تصويتات
من رأيي بلاش اهتم بدراستك اكتر بالإضافة الألماني والفرنساوي شبه بعض مينفعش تدرسهم من البداية سوا هتلخبط نفسك .. بالتوفيق .
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+1 تصويت

ينفع طبعاً لكن مفيش حاجة إسمها أقلل من الإنجليزي .

أنا كنت أتحدث اللغة اليابانية بطلاقة و لكن أهمل المذاكرة في هذه اللغة و الله نسيت كل اللغة بسبب عدم الإهتمام بها 

راجع بإستمرار ، و خلي كل يوم تراجع لغة و تحاول كل يوم تتكلم بلغة .

يعني إنهاردة إتكلم طول اليوم باللغة العربية الفصحى و ليست اللهجة العامية ، و غداً إنجليزي و بعد غداً تركي و هكذا ، لو عملت كده الممارسة باللغة هاتكون أفضل بكثير .

أنا حالياً أتحدث اللغة التركية بطلاقة بسبب إهتمامي بهذه اللغة ، و كثرة الممارسة بهذه اللغة و التعرف على أتراك و أصبحوا من أصدقائي .

مارس اللغة و تدرب عليها و لا تقم بالإهمال فيها فتصبح اللغة عندك شبه منعدمة 

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
0 تصويتات
هلاء الاماني والفرنسي في تشابه فيهم فلو انت مبتدئ بالغتين هدول راح تواجه صعوبة في تعلم لانهم في تشابه بينهم

فاخد انجليزي وفرنسي او انجليزي  وفرنسي

ولا تهمل اللغة الانجليزية لانها مهمة جدا انت راحت الى اخدته عشان ما تنسى
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
0 تصويتات
من رأيى ركز علي واحدة من الاتنين يا فرنساوي يا ألماني

ومتقللش مذاكرة الانجلش طبعا وصولك للمستوى التالت ده اكتر من رائع لكن متقفش او تقلل جامد .

وربنا يوفقك .

فكر فيها مثلا لو دخلت جامعة وعايز تدرس فيها لغة تانية هتكون ايه فرنش ولا ألماني من هنا هتحدد ايه اللغة اللي عايز تتقدم فيها فهتابعها علي طليق .

اتمنى اكون افدتك وربنا يوفقك يارب
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
0 تصويتات

السلام عليكم 

انا كمان ثانية عامه 

جربت برضوا نفس الي انت قولت عليه ده بس بدل الالماني الصيني حسيت اني بضيع نفسي بنفسي لاني اهملت الفرنساوي ومكنتش حبه ده مقدرتش اذاكر واحفظ كلمات واهتم ب 3 لغات مع مذاكره سنه مهمه زي دي 

اولاا خطا منك انك تترك الانجليزي او متهتمش بيه لان مستواك هيفل تدريجيا بالشكل ده 

كمان الالماني والفرنساوي متشابهين فهيكون محل لغبطه وتشتت ليك 

كنصيحه الاول ركز فالانجليزي والفرنساوي وبعذ كده اتعلم الالماني براحتك 

بالتوفيق لك 

بواسطة طالب جديد (67 نقاط)  
0 تصويتات
اولا لو حتتعلم ثلاثه لغات في نفس الوقت حيبقي حاجه مرهقه جدا وحيبقي التعلم ابطئ ثانيا لازم الألماني ميكونش شبه الفرنسي علشان متتلغبطش
140 Online Users
0 Guest 140 Member
Today Visits : 11471
Yesterday Visits : 65156
Total Visits : 45676903

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...