First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ارجو الاجابه على سؤالي (مسيو أحمد جلال)

في تصنيف اللغه الفرنسية
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
189 مشاهدات
اولا جزاك الله عنا خير الجزاء حضرتك فعلا شرحك فوق الممتاز وفعلا مستر ابراهيم احسن اختيار انا عندى سؤالين واتمنى من حضرتك تجاوبنى عليهم

1_في الجزء بتاع المحادثه حضرتك تقول نحفظ الكلمات الى في ركن الكلمات على التطبيق هل احفظ الكلمات دى بس ولا ساعات بيكون فيه كلمات تانيه جديده في المحادثه هل اعرف معناها ونطقها بس ولا احفظها كمان؟؟؟

2_انا بلاحظ ان صوتp في الفرنساوى مش بنديله حقه اوى في النطق بنجيبه تقريبا زىB هل ده طبيعي في الفرنساوى ولا انا مش باخد بالي ؟؟؟وبلاحظ كده من كذة واحد

3_صوت حرفR صوته غ ليه لما بننطقه في كلمات بيكون قالب على خ كده هل ده طبيعي برضو ولا لهجات مختلفه؟؟؟؟

وعندى اقتراح بسيط ان حضرتك تكتر امثله من مقاطع افلام وبرامج علشان ودننا تاخد على السماع

عارفه انى قولت سؤالين بس بس افتكرت التالت وانا بكتب رقم 2 سامحنى المرادي ههههههه وكل سنه وحضرتك طيب وفعلا انا بدأت احس بتحسن في مستوايا....واسفه طولت على حضرتك

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (9.2ألف نقاط)  
+4 تصويتات
السلام عليكم ورحمة الله ...بالنسبة للسؤال عن حفظ الكلمات فأنا من أكثر المشجعين للاستزادة في الحفظ بشرط استخدام ما تحفظه والتحدث به وإلا فما فائدة الحفظ ..فاحفظ بقدر استطاعتك فهي ثروتك اللغويةالتي ستعكس يوما ما تمكنك من اللغة.

أما بالنسبة لحرفي B-P فستكون هناك حلقة ان شاء الله سنتحدث فيها عن B-P وأيضا t-d وهكذا مما يراهم البعض متشابهات في النطق والسماع.

وأما عن حرف الـ R فهناك كلمات في الفرنسية ستجده ينطق فيها خ trois وكلمات أخرى ينطق مثل غ مثل Paris- Rome وهكذا وهذا ستعرفه بكثرة استماعك للغة.وأما لمقاطع الأفلام فستجها ان شاء الله في كورس خاص بها نعمل عليه الآن...بالتوفيق
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
تمام شكرا ان شاء الله اعمل بنصايح حضرتك بس ازاى اقدر امارس اللغه نتمنى مثلا ان حضرتك تعمل لايف كل فترة نقدر نمارس فيه الى بناخده وربنا يبارك في حضرتك
بواسطة طالب مبتدئ (318 نقاط)  
0 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

مساء الخير 

بالتوفيق

134 Online Users
0 Guest 134 Member
Today Visits : 49755
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45775777

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...