First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

هل سندرس الصوتيات في اللغات الأروبية ؟

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب مبتدئ (234 نقاط)  
+1 تصويت
332 مشاهدات

السلام عليكم

نحن نعلم أنه في صوتيات اللغة الانجليزية يوجد نظام ال IPA اللذي يسهل علينا جدا نطق الأصوات الأجنبية وإتقانها مثل المتحدث الأصلي.

السؤال هو : هل سيكون هناك دروس على طليق في اللغات الأروبية (الألمانية_الفرنسية وغيرها) تتطرق لاستخدام الرموز الصوتية لتسهيل النطق وأيضا للتميز الأكاديمي في صوتيات تلك اللغات كما تعودنا من الأستاذ: إبراهيم عادل ؟؟

وفي أي مستوى سيتم دراسة تلك الرموز في اللغة الفرنسية مثلا ؟؟

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
0 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

صباح الخير 

اهلا بك 

يختلف طليق عن ذا امريكان تمام حتي ولو توجد دروس مثل الصوتيات فستكون من ضمن الدروس نفسها ولن تكون منفرده وهذا نظام طليق شمول جميع الكورساات والتنبيه على كل ما يقابلنا في الدرس وليس مثل ذا امريكان لما كان استاذنا بيقول هتلاقوها في حلقه كذا من كورس كذا 

لهذا ان شاء الله يكون في لايف قادم ونسأل استاذنا كل هذه الاسئله 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

بواسطة طالب مبتدئ (234 نقاط)  
تمام ياريت يا ألاء تسألية هل فعلا هندرس الرموز الصوتية في اللغات  الأوروبية واللا بس هنكتفي بتعلم نطق وممارسة لأن أنا يهمني يكون فيه جزء أكاديمي يميزنا ويميز طليق لأن أي حد تاني بيدرس phonetic سواء ألماني أو فرنسي أو غيره مش بيشرح الحاجات واحنا طبعا متعودين على المحتوى التنافسي والجودة الفريدة.
أنا عارف ان النظام هنا وحدات و مختلف عن Zamericanenglish في الترتيب بس أنا هنا بسأل على المحتوى نفسه.
ان شاء الله ندرسه
لانه بيشكل جزء كبير من فهم ونطق الصوتيات بشكل كبير
والمستر قال في كورس الصوتيات اننا نقدر نتكلم باي لغه في العالم باستخدام الرموز دي
فان شاء الله تكون موجوده
ولما استاذنا يكون في الموقع او لايف ليه نحاول نضم السؤال دا ضمن باقي الاسئله
بالتوفيق ❤️
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
ايوووه نازله ان شاء الله اول شهر 10 كداا علشان لازم اقضي تالته اعدادي في المدرسة في مصر ..
انا عايشة في القاهرة (: وانتي ؟
مش خاايفه بس بقاااي كتيير منزلتش ومعرفش اي حد من مدرستي اصلااا
الاااء هو انتي ازااااي عندك 15 سنة ؟؟؟ انا اتصدمت حرفيااا
انا عندي 15 سنة وفي تالته اعدادي !!!
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
يعني اللي اعرفة انو اللي بيبقول في عربي بيبقول اصغر مني بسنة علشان انا لغاات ..
غريبة اووي ههههه
هتنورييي مصر كلها
انا من الفيوم
 اول ما توصلي هتبدأي تتذكري الاماكن تاني
هههههههه من حقك تستغربي لان انا اصغر واحده في دفعتي في المدرسه كلها
انا في البدايه مش كنت في عام زي الباقي كنت في الازهر الشريف زي باقي اخواتي بس عشان الجامعات بعيده وكدا وبرا المحافظه حولت عام المفروض ان لما اي طالب بيحول بيعيد سنه الا انا نفدت الحمد لله وعدييت ههههههه المفروض اكون مثلك بس انا كبيره في المرحله لكن في السن صغيره ههههه المفروض يراعو انه عقلي صغنن ويعافونى من جزء من المنهج ههههههههههه
94 Online Users
1 Guest 93 Member
Online Members
Today Visits : 52963
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45411920

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...