First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال للمتقدمين للتركيه

في تصنيف اللغه التركيه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+6 تصويتات
447 مشاهدات
اصدقائي هي الميس ليه في الدروس مش بتشرح كلمه في الجمل بتدينا الجمله بتقرأها بالتركي ومش بتقول معناها حتي بيبقي بس ترجمه الجمله تحت

انا خلصت الدرس 8 وحاسس اني مش فاهم حاجه اي الحل هل الميس في الوحده 2 او 3 بتشرح كل كلمه في الجمله زي باقي الاساتزه الكرام ام لا ..ارجو ان تقولو لي ما الوضع في الوحدات 2 و 3 عشان لو كدا الحق اغير اللغه واستفيد بالوقت او يمكن الميس تكون معتمده ان الطالب يكون متقدم في التركي او عنده معرفه سابقه الله اعلم

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

5 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

نفس مشكلتي في البدايه والله 

بجد كنت بحس اني تايهه ومش فاهمه اي حاجه في اي حاجه بس كنت بدون كل حاجه في الوقت دا وحاليا انا في الوحده التانيه وحاسه مستوايا اتطور وبقيت احسن من الاول 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

طب الحمدلله اتمني والله انا حبيت اللغه
خير ان شاء الله
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
ان شاء الله خير لا تقلق
اتمني يدوم حماسك لتعلم اللغه واتقانها
ان شاء الله اللغه حبيتها نطقها جميل
وكمان اكتشفت ان العاميه الالمانيه بيستخدموا كلمات تركيه زي para
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

ريتني أقدر أفيد والله

.

.. كلامي ليس له أي ٣٠ لزمة أليس كذلكsmiley

لا يا مريم انت ليكي اهميه كبيره وافاده في الموقع ومن اهم الاشخاص بالتركي هون
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
Sağol abim
 بعتت الرابط لمتعلمي التركية مشان يجاوبوك
حلو جدا طيب
شكرا يا مريوم
بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
ستفصل  في المستقبل الان اذا كنت مستعجل اعطني كل الكلمات لاترجمها لك ولكن كما قلت ستفصل
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

الوحده الاولى المس فعلا كانت تشرح جملة في البداية وبعدين في باقي الجمل ممكن بتكون شيفاها انها نفس شرح الجمله أو حاجه زي كدا المهم اني بردوا كنت بقول كدا بردوا أن الجمل ليه قولنها كدا ومش بطريقة تانيه مثلا لما كانت بتقول في الفصل المفروض حسب الاحقة هنحطها de أو da .

بس حضرتها كانت بتقول snafta.

بس في الوحده الثانيه شرحتها ، فممكن بتكون في معلومات مترابطة أو حاجه فعلشان المس كدا بتأجلهم لوقتهم.

المهم هتعدي الوحده الاولى إن شاء الله وبعدين الوحده الثانيه و التلته المس بتشرح كل معلومه محتاجه تتشرح .

وبالتوفيق
شكرا جدا لحضرتك طمنتيني
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
لا شكر على واجب.
وبالتوفيق
بواسطة طالب عالمي (8.2ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

من وجهة نظري وإن شاء الله تفيدك بطريقة ما 

لأنه ما انتظرت تترسخ المعلومة عندك واستعجلت المقصد من كلامي انت الحين تعلمت تركي الأساسيات والحروف والقواعد الأساسية شلون طبقتهم ورسختهم وخليتهم منطقيات 

يعني بمعنى أصح هل استخدمتهم أم فقط تحفظ وخلاص 

طلع قصص قصيرة للأطفال أو كلمات تركية وحاول تهجأهم 

في قنوات للطبخ بس ما يصير اذكر مصادر ابحث عنهم باليوتيوب تكون صاحبة القناة تركية وتتكلم بالتركي بمجرد ما تسمع سرعة مختلفة وطريقة لفظ مختلفة راح تتشرب اللغة بطريقة صحيحة 

أهم شي باللغة أنه ننغمس فيها ونتشربها وأهم شي أساسها مو فقط حفظ لازم نفهم ونفهم شلون تتركب اللغة 

وبالنسبة للجمل تحفظهم هذه الطريقة راح تساعدك أنه تحفظ احسن وتبدأ تستنتج المعنى وانه ما تعتمد على الترجمة الحرفية وتبدأ تتكلم تركي ،اتمنى أكون ساعدتك 

بالتوفيق وعذرا على الإطالة والتدخل 

بستخدم وقت المزاكره طبعا وبغير فيهم وببدل فيهم
انا كان قصدي الجمل الي الميس بتعطيهانا مش بتشرحها خالص
بواسطة طالب عالمي (8.2ألف نقاط)  
فااهمة عليك .... قصدي اطلع اسمع تركي راح يحل كلشي ....ما اعرف مستواك بالتركي
الي اقصده عدد مصادر الاستماع عندك وراح يكون كلشي منطقي
وشرح اللغة بالنسبة للجمل راح تكون على عدة مستويات لأنه نظام تعلم اللغات بطليق واحد ويتغير على حسب اللغة
الحين احفظهم وبعدين راح تفهم شوي شوي
بس انتظر وانت تتعلم
إذا اللغة مألوفة على سمعك راح تعرف إذا هالجملة صح أو غلط من ناحية التركيب حتى من غير لا تعرف القواعد
لأنه إذا كانت خاطئة التركيب راح تكون غريبة لما تسمعها وتحس فيها خلل
والجمل كذلك الأستاذة ما شرحتهم عشان تتعرف على الكتابة التركية وشوي شوي راح تغوص بالتفاصيل عشان ما تحس على طول الموضوع معقد
صراحة هذه فلسفتي بتعلم الللغات
وبالتوفيق
فلسفتك قريبه مني بس الاشياء دي كلها بعملها مع الألماني بتعلم من الأفلام والاغاني والراديو وبسمع كتير جدا
وهعمل كدا مع التركي ان شاء الله بس اتقدم باللغه اكتر لاني لسه مبتدأ جدا
شكرا يا زينب بالتوفيق
192 Online Users
0 Guest 192 Member
Today Visits : 53834
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45779854

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...