First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

هو انا لوحدي [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
+5 تصويتات
597 مشاهدات
في الاختبار  بحس انه سريع جدا مع اني مذاكرة كويس مش بلحق اقرا جملة العربي علشان اترجم

وعندي مشكلة لازم اترجم في مخي الأول وبعدين اقول شفوي فده بيأخذ وقت ومش بلحق احل

لكن اما بيقول ترجم من انجليزي الي عربي

او من أسبانيا الي عربي الموضوعي بيبقي أسهل

حد عنده حل

وشكرا جزيلاً
تمت إجابته

2 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+2 تصويتات

أفضل إجابة
العربي عندك اسهل ترجمي ليه لانه خلاص راسخ في عقلك بديهى مريح ليكى كمان

اما لغة تانية ترجمة ليها بتاخد وقت بالتدريب الكتير عشان بس هى لغة جديدة انتى ممكن فكرة ان تكوني جملة في لغة جديدة امر مربك ليكى خدى وقتك انتى تمام متقلقيش بدليل انك بتفهميه كويس وترجمي عربي بسهولة .

ربنا يوفقك ❤
تسلميلي حبيبتي لكن مستر ابراهيم وميس شروق
قالت لو مش ملاحق لازم تراجع تاني وانا اصلا لسه مخلصه مراجعه مضايقة من نفسي اوي
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
مهو علي حسب كلامك انك مراجعة كويس دى هتكون مشكلة بتواجه الواحد بردوا انا كنت كده متقلقيش
راجعي الفيديو تانى مش عشان انتى مش مذاكرة كويس ولكن عشان تنتقل المعلومات للذاكرة بسهولة وتقدري تسترجعيها بسهولة اكتر
تمام شكرا جزيلاً ❤️
بواسطة طالب متميز (2.5ألف نقاط)  
+6 تصويتات
صراحة أعاني من نفس المشكلة تقريبا، أتخر كما قلت في الترجمة قليلا إلى الإنجليزية مع ان كل المصطلحات المستخدمة أو القواعد لاتشكل لي عائقا بتاتا...

اما بالنسبة للترجمة إلى العربية لا أجد أي صعوبة، تماما كما قلت. وأقول ربما أنا وحدي الذي أعاني من هذا.

آتمنى أن تخطى هذه المشكلة...

وفقنا الله وإياكم...
هههههههه كويس اني انا عرفت انا عاوزة ادي صح لكله ولاقيته مش بيدي لكله بيدي لواحد بس
طيب السهمين اللي علي اليمين فيهم ١و٢
دول بتوع ايه
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
ههههه ايوه هي بس لشخص واحد ..
السهمين دول بتوع الupvotes , downvote ..
يعني مثلا لو الشخص اللي جاوب علي سؤالك دا ادالك معلومة مفيدة او جاوب صح لو سؤال في اللغة مثلا او كداا يعني بتديلة upvote اللي هو السهم اللي فوق وبعد كدا بيظهر سهم واحد لفوق دي معناها انك ادتيله upvote خلاص ..
اما الdownvote دي بقي . لو حد كلامه سئ مثلا بيقول كلام غلط (اساءه يعني ) مش عشان هو جاوب غلط لا لا خالص الdownvote للأجابات السيئة او بيتكلم بطريقة مش محترمه مثلا تديلة downvote .. وبتدوسي علي السهم اللي تحت ويظهرلك السهم اللي تحت بس يبقي كدا ادتيله downvote اللي هي تصويت بالسالب ..
والرقم دا عدد التصويتات اللي الشخص دا اخدها يعني مثلا " El idrissi” الاستاذ اللي احنا في اجابته .. واخد 3 تصويتات بالموجب . وشيرين مثلا واخده 2 upvotes
فهمتِ ؟؟ لو مفهمتيش اشرحلك تااني عادي :) بالصور او حابة ..
اه نسيت كمان الupvotes , downvotes موجود في الاسئلة مش بس الاجابات لو طلعتي فوق كدا هتلاقي عند سؤال في نفس السهمين
تسلميلي ياجوجو شكرا جزيلا ❤️ده انا كنت فاهمة غلط خالص طيب ياريت الكلام ده يتحط في الصفحة الرئيسية علشان الناس الجديدة تعرف
طيب آخر سؤال في قلب في النصف عند السؤال ده بيعمل ايه
بواسطة طالب متميز (2.5ألف نقاط)  
كإضاف بسيطة عما قالته الأخت Ganna:
هو أنه بهذه التصويتات نحصل على النقاط، يعني إن أعطيت الشخص تصويت بالموجب يحصل على نقطة و إن إخترت إجابته كأفضل إجابة يحصل على خمس نقاط. أما التصويت بالسلب لايعطي ولا ينقص من النقاط.

أما بالنسبة إن وضعت قلب لأي سؤال أو أي شخص(القلب أيضا موجود في الصفحات الرئيسية للأشخاص ) فقد أضفتيه إلى المفضلة الخاصة بك الموجودة في صفحتك الرئيسية، بحيث يسهل عليك الرجوع إليه.

كان فعلا كل هذه التفاصيل  معلقة لعدة شهور في الصفحة الرئيسية، لكن بإمكانك البحث عن هذا المنشور في مكان البحث.
وبالتوفيييق أختي Fatma
شكرا جزيلا اخي  EL idrissi للتوضيح
166 Online Users
0 Guest 166 Member
Today Visits : 16382
Yesterday Visits : 55702
Total Visits : 44242208

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...