First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال للمتقدمين في اللغه التركيه

في تصنيف اللغه التركيه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+5 تصويتات
246 مشاهدات
انا في الدرس ال6 في الوحده الاولي والميس بتعطينا جمل ومش بتشرحها خالص المعني بس بيبقي مكتوب تحتها بالعربي ما السبب

هل في الدروس القادمه بتشرح الجمل بالتفصيل ولا بتعتمد اننا نبحث وندور ..لان الصراحه الجمل تقيله جدا وبحس اني مش فاهم كلمه لان الجمل عكس العربي تماما..اي الحل

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
شوش شوي بتفهم احفض جمل  سيبك من الكلمات دلوقتي  بعدين هي المس بتعطي الكلمات الجديدة ببداية الدرس
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
بس يحفظ ازاي الجمل المفروض يحفظ الكلمات عشان يعرف يكون الجمله فيما بعد
بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
هههههههههه لكن انا ما بعاني من خاي المشكلة احتمال لانو عندي خلفية سابقة بسبب المسلسلات لهيك اعتقد المتابعة راح تفيدك
+2 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

صباح الخير 

هوا بس اللي عليك في البدايه انك تحفظ الكلمات الجديده بجد هتساعدك كتير والمس هتشرحها في الدروس القادمه متقلقش 

وبعد كدا في نهايه الوحده الاولي وبدايه الوحده التانيه هتلاقيك انت نفسك بقيت تقدر تكتب جمل ومقالات بالتركي 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

تعبتك معايا
شكرا جدا ربنا يجازيكي خير
ممكن يكون كلامك صحيح لان انا مش متأكده من كلامي
ولا تعب ولا حاجه بالعكس مفيد جدا ليا لانه بيذكرني بالدروس اللي فاتت
بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
صباح الخير.
اعتقد الفرق بينهم nerede بنسأل بيها عن مكان الأشخاص ، لاننا بنقول مثلا sen neredesin? والإجابة هتكون مثلا ben kütüphande يعني أنا في المكتبه
بس لما نسأل ب neresi  فبنقول مثلا orası neresi ? فبنرد بالمكان ونقول orası pazar.
دا على حسب معلوماتي.
هيا اساسا زي ما قلتوا جزاكم الله خيرا ، بس بحس لما يبقي فيه اكتر من حد بيقول نفس الاجابه فبنوثق في الإجابة اكتر علشان كدا بس.
دمتم موفقين
من الاخر انا هستخدم Neresi مع Burası واخواتها فقط لحد ما نعرف الفرق
اما nerede هستخدمها براحتي مع الاشخاص والاشياء
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
يعني ممكن تخدها كدا بس لما اللغه تدخل عقلك الا واعي مش هتبقي عندك مشكله في الفرق مبنهم إن شاء الله
126 Online Users
0 Guest 126 Member
Today Visits : 43034
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45466423

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...