First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

التركيز على مهاره الكتابه

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (12 نقاط)  
+3 تصويتات
149 مشاهدات
اقتراح انه يتم اخذ عامل الكتابه في اللغه في عين الاعتبار اصعب حاجتين في اي لغه على الاقل بالنسبه ايه هي القواعد والكتابه وتم التركيز على القواعد ولم يتم التركيز على الكتابه على الاقل لحد دلوقتي في المستوى الاول الوحده الثانيه فأقترح اضافه اختبار كتابي للاختبار الي بعد كل حلقه بصفه دائمه بتنميه مهاره الكتابه عند الدارسين لان كتير ممكن يعرف يتكلم اللغه بس مش يعرف يكتب صح وشكرا

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+2 تصويتات
اخي في دروس كتابه عناخدها

وبعدين هو انت بتتعلم لغه عشان تتكلمها ولا تكتب

التحدث هو اصعب مهاره وبتيجي بعد اخر شى ..حتي دايما بتلاقي مشكله الطلاب هو التحدث

وفي الكتابه بيكون عندك وقت تفكر وترتب الجمله اما التحدث مفيش فرصه تفكر و مفيش حد هيستناك تفكر
تسلم يا سيدي الفاضل على الملحوظات دي
بس عندي كام نقطه هتناقش مع حضرتك فيهم
حضرتك بتقول في دروس كتابه بناخدها
عشان كده يا سيدي الفاضل اشرت في سؤالي اني في المستوى الاول الوحده الثانيه عشان يمكن يكون فعلا زي ما حضرتك قلت بس انا لسه موصلتش للمستوى ده عشان كده اشرت للنقطه دي
اما في نقطه تعلم اللغه عشان التكلم او التحدث وان اصعب شئ التحدث من وجهه نظر حضرتك
فالكتابه مهاره مهمه من اي لغه عشان تكون ملم باللغه من جميع النقاط واذا حضرتك في شركه ومطلوب منك تعمل تقرير عن شئ معين هل حضرتك بتقدم التقرير كتابي ولا بالصوت
فإذا مكنتش بتعرف تكتب اللغه كويس فاكيد هيبقا عند الشخص اخطاء
واكيد الترجمه مش هطلع كل حاجه صح
بس يا سيدي الفاضل وشكرا لحضرتك مره اخرى على المشاركه
عنيا ليك انا في خدمتك
اخي الكتابه مفهاش صعوبه زي ما انت متخيل كل الي بتعمله نقطه تنهي الجمله او فاصله للربط بين جملتين

اه بظبط عشان انت لسه في الوحده التانيه فا لسه ما اخدت دروس كتابه بس لما تتقدم هتلاقي دروس كتابه وفي نص الدرس هتلاقي المستر بيقولك خد المعلومات دي واكتب عنها موضوع وهيصححها في نفس الحلقه

عموما هي الرغبات مختلفه فا انت بتتعلم اللغه عشان تكتب كويس مع انك هتكتشف لاحقا ان الكتابه بتتقنها او لا تتقنها مش هيفرق ومش هيشغلك وهتكتشف ان كل الوظائف بتطلب ناس بيكلموا اللغه باتقان
اما انا فا بتعلمها عشان هعيش في البلد الي بتتكلم اللغه الي بتعلمها ان شاء الله وهشتغل call center وكل شغلي هيكون عباره عن تحدث مع عملاء المان لمده 8 ساعات والانترفيو في التقديم بيكون ساعه تحدث مع الي بيعملك انترفيو وبنتكلم في مواضيع مختلفه ولازم تكون اللهجه مظبوطه وبتتكلم صح وبسرعه
عشان كدا انا مركز علي التحدث والاستماع
الموضوع بس اننا مختلفين وده لا يعني انك خطأ او انا خطأ
فهمتك يا سيدي الفاضل
بالعكس يا سيدي الفاضل احنا متشابهين ولكن الاختلاف كان في توقيت الحاجه دي
يعني حضرتك عايز تتعلم التحدث وبعديها الكتابه
انا واعوذ بالله من كلمه انا كنت عايز التحدث والاستماع والكتابه يكونوا ماشيين في نفس الخط وده صعب
ولكن يا سيدي الفاضل زي ما حضرتك قلت التحدث والاستماع وانك تتكلم بسرعه وتفهم الي قدامك من اهم مهارات اللغه ان لم يكن اهمها بالفعل زي ما حضرتك اشرت بالفعل
والمثال الي حضرتك ضربته كان مثال ممتاز ان سوق العمل عايز الي يتكلم كويس مش الي يكتب كويس
اشكرك
شكرا جزيلا يا سيدي الفاضل على المشاركه الطيبه دي وموفق ان شاء الله في الكورس الي بتتعلمه حاليا
تحياتي
شكرا علي زوقك واخلاقك العاليه
اتمنالك التوفيق والنجاح ايضا
96 Online Users
0 Guest 96 Member
Today Visits : 34739
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45393717

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...