First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

تحضيرات العيد ⁦ಠಿ_ಠ⁩

في تصنيف شات طليق
بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
+14 تصويتات
706 مشاهدات
بما اني بقالي كتيير جداا مدخلتش الشات واصلا وصلت متأخر له فـ بعيد عن اللغات ... اخبار تحضيرات العيد اي احنا من بلاد ومحافظات مختلفه وكل واحد عنده عادات وتقاليد مختلفه في التحضيرات للعيد وفي العيد نفسه بتقضوا ازاي بقي .. خلونا نتكلم شويه ونتشارك عادات بلادنا الجميله ونتعرف ع بعض اكتر ⁦^_^⁩

دمتم بخير .... متنسوش تدعولي في الايام الجميله دي وخاصه بالشفا .. جزيتم الجنة ❤️❤️

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

9 إجابة

بواسطة طالب متحمس (1.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات

اولاا ربناا يشفيكي ويعافيكي يارب  ❤ 

بصي يا ستي هقولك بقضيه ازاي 

اصبح بندبح وبعد ماتفرج علي الخروف وهو ببتدبح بروح انام ونص اليوم بتغدي واناام وبليل بتعشا واناام وطبعاا في صلاه فوقتها 

وتناي يوم وتالت ورابع يوم نفس اليوم الاول بس شيلي بندبح دي وبس يارب تكون استفدتي  laugh

يااارب ي حبيبتي ... بتتفرج عليه ازاي ي صغنن انا اعتقد لو لمحت حاجه زي دي حتي في التلفزيون هيغمي عليا ⁦^_^⁩
النوووووم اهم حاجه في الاعياد اصلا ⁦^_^⁩ ... عيدك سعيد ي روحي ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

ربنا يكفيكي شر الترويق قبل العيد وغسيل السجاجيد  قبل العيد بأسبوع كدا ظهري خلاص هيتكسر منها ههههههههه 

ندخل على يوم العيد بقا احنا دايمآ بنضحي على الظهر كدا ويبدأو يفصلو اللحمه بقا وبعدين بناكل وبعدين ننام هههه بس كدا 

تاني وتالت يوم كدا بردو طبعا غير الشوارع اللي كلها مليانه دم واجمل لحظه لما اغرف ايدي في الدم واطبعه على الحائط ههههه 

عيد سعيد عليكم ان شاء الله ❤️ 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
هههههههههنههههههههههههه
وعليكم السلام ... للاسف انا جوه التدبيسه دي حاليًا فضلت اجل لحد ما كل حاجه اتراكمت عليا بس الحمدلله غسلنا السجاد في العيد الصغير وشيلناه الجو حر اصلا ومش محتاج طبعًاا يتغسل العيد دا وانا اصلا مفيش فيه صحه اني اغسله دا بيطلع الروح ربنا يعينكم ⁦^_^⁩

اكتر حاجه بكرها بجد في العيد الكبير الدم اللي في كل مكان والكفوف الحمرا الكتيير قلبك جريئ عني ... عيدك سعيد ي حبيبتي ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

ها نحن نترقب 

والخروف ينتظر 

ههههههههاااااي
خخخخخخخ انحر برحمة هههههههه
بشفق ع الخروف وهو منتظر مصيره ⁦^_^⁩
ذكرتيني بقصة اعرابي نهم عند ملك
قال له الملك مالك تاكله كان امه نطحتك
رد عليه وقال مالك تشفق عليه كان امه ارضعتك هههههههههه
الشيء بالشيء يذكر ولا اقصدك
انا اصلًا مبكلش اللحمه الضاني ⁦^_^⁩
لهيك كتبت اخر سطر بس اعتقد ما انتبهتي له ههههههه
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
+2 تصويتات

انا عندي بلاقي محلات الجزار مليانه خرفان و بقر مدبوحين و غير مدبوحين 

تحس ان العيد جي علشان ناكل لحمة و بس

بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
انا مبحبش اتفرج عليهم و هما بيدبحو علشان المنظر بيكون قاسى جدا و بيوجع القلب >﹏<
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
تعرف محمموود .. احنا السنه اللي فااتت ضحينا بسمكة سالمون .. والسنه دي ببطة ههههههه تقريبا ولا عيد كلنا فيه لحمة اصلاااا ههههههههههه
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
هههههههه
إحنا هنضحي بديك رومي
ههههههه
انا هضحى بعبير ههههههه
ما دا عيد اللحمه طبيعي تلاقيهم في كل مكان الفترة دي بنخرج من العيد قرفانيين من اللحمه والله ⁦^_^⁩
+2 تصويتات
اهلا منه ❤

عندنا اول حاجه بنقوم الفجر طبعا و بنصلى الفجر و بعدها بنروح على الساحه 0 مكان كبير بنصلى فيه جماعه صلاه العيد )

و طبعا بنلبس لبس العيد و الاكسسوارات و بنكون اخر شياكه طبعا هههه و بعد ما بنصلى العيد بنلف شوي يعنى فى المنطقه مع اصحابى و كده و بنتصور صور للذكرى و بنروح بقا بعدها نفطر و ننام شويه و بعد العصر كده بنروح نزور الاقارب و كده و بليل بنخرج مع الاصدقاء

و بس كده

كل سنه و انتى طيبه و عيد سعيد عليكى
ياااا فكرتيني ببلدي قبل ما انتقل كان عندنا ساحه كبيره والكل بيروح يصلي فيها ماعدا انا طبعًا عمري ما صليت العيد للاسف بس كنت بفضل في البلكونه اتفرج ع الناس وخاصه الاطفال وهما رايحين ولبس العيد المبهج عليهم احلي ايااام .... نفس الأجواء اللي عندنا بس للاسف معملتهاش ولا مره بس كان نفسي اجربها زمااان .... عيدك سعيد ي روحي ❤️❤️
دى بتكون احلى اجواء بجد
غريبه انك عمرك ما رحتى صليتى العيد !
انا مكنتش بفوت الوقت داه ابداا كل سنه كنت لازم اروح بس باقيلى اهو 3 اعياد مش بروح علشان الحاجه كرونا
بيبقي ممتع وانتي خارجه مع أهلك وصحابك وكدا يعني بس للاسف مكنش عندي حد اروح معاه كانت صحبتي بتروح مع اهلها واخويا بيروح مع صحابه وماما طبعًا بتحضر حاجات العيد ومينفعش تسيب جدتي لوحدها وهكذا بقي للاسف ⁦  • ‿ •
+2 تصويتات
انا قبل كورونا كنا نذبح الخروف واجلس في البيت

بعد كورونا الحمد لله ما اتصدمت
ههههههه احلى عيد داه ولا ايه ؟
بصراحه مشوفتش اروع من كده انا ヾ(≧▽≦*)o
فعلا هو داه حالنا فى الكرونا بس انا لما كتبت فوق كنت بتكلم عن قبل الكرونا هههه
والله الحمد لله  الله ساعدني بابسط الامور بفضل الله كل ايامي عيد
خاف تقراين ساعدني خطا يعني مفرحني
للاسف الكورونا حبست الكل وضيعت فرحه العيد ... هي اصلا ضايعه لوحدها بلاش نظلم الكورونا هي بوظتها اكتر بس ⁦^_^⁩ ... ربنا يبعد عنا البلاء والوباء .
اجمل حاجه الرضا فعلا ❤❤
ربنا يجعل ايامنا كلها فرحه و سرور ❤
+2 تصويتات

اهلا منه :) يسعد مساكِ عزيزتي ✨❤️ ..

نبدأ بسم الله ...

احنا قبل كرونا (في مصر او الامارات) كنا يوم الوقفة بنقلب الشقه عليها وطيها ههههه طبعا مش هحكيلك علي اللي بيحصل يومها  بس بيبقي يوم لطيف جداا ... وبنفضل بقي سهراانين طول الليل علي فلم او مسرحية من بتوع زمان دوول .... وبنصلي العيد ونفطر وناخد عدياات اهم حاجة وساعات كنت بطلع مع صحابي ونتجمع بقي القرايب وكداا ..

بعد كوروناا .. طبعا مبقتش في صلاة عيد في الامارات خاالص .. فا احنا بنروق يوم الوقفه ونناااااام لحد الظهر تاني يوم :) وان الله يحب المحسنين حتي مش بنشوف قرايبنا اللي هنااا ولا بنطلع من البيت حتي :/ لان الدنياااا زحمة يوم العيييد وما ادراكِ بزحمة العيد هههههههه اصلا المولات بيكتبوا علي Google maps ان البركنجز مليانه علي الاخر فا محدش يجي وبيققلوا كل الطرق المؤديه للمول اصلااا ...

بس كداا دا يوم العيد .. اصلا الاعيااد مبقاش ليها اي طعم بجد .. بقت زيها زي اي يوم عااادي جدا .. شوية انوار في الشوارع وزحمة علي الفااضي .. معدش فيه رووح للعيد خاالص.. يمكن مصر شويه كان فيه اقارب اكتر وكداا .. بس هناا نوو ..

رغااااااااااااااية اوي عهههههههههه مش عارفه مالي انهارده رجت كتبت كومنت طوووويل عند منال وجاية اكمل باقي رغيي هنااا ههههههه سورري 

اااه نسيت اقولك ... الف سلامه عليكي يا جميل .. ربنا يشفيكي ويعااافكِ ياارب العالمين ❤️❤️ ان شاء الله هدعيلك علي الفطاار ..
وكل عام وانتي بألف خيير يا حبيبتي ❤️❤️
هتقوليلي القالبه دي عند الكل متفكرنيش بكورونا أو غير كورونا ⁦^_^⁩ ... المسرحيه بتبقي اول او تاني يوم العيد وخاصه العيال كبرت حفظتها بس بحبها جدًااا اي حاجه قديمه بتبقي جميله جدًاا ..... فرحه العيد ضايعه عندي برضو والله بحس فرحه العيد للاطفال بس واني كبرت عليها ماعلينا بأيدينا نفرح نفسنا بنفسنا مش لازم خروج ⁦^_^⁩ .... ربنا يرجعكم بالسلامه ي حبيبتي ولا رغي ولا حاجه والله كلامك جميل شبهك ❤️❤️
ياااارب تسلميلي بجد ي جانو القمرايه ❤️
اناا جيت :)
نورتي البيت ⁦^_^⁩
خير ي حبيبتي مالك ❤️
جاية متأخر خالص ٠-٠ سوري ...
ممممم زهق .. وعندي مليون حاجة تتعمل ومفيش طااااااقة خالص لاي حاجة .. ما عدا البلايستيشن طبعاا دا طاقته موجوده وبزياده كمان ههههههه
مفيش مشكله انا لسه واخده بالي انك فتحتي وكنت هبعت اطمن عليكِ .... حاولي تنظمي وقتك وحاولي تبدأي بحاجات صغيره لو استنيتِ الطاقة مش هتيجي لأن الإنسان بطبعه بيحب الراحه واحنا في اجازه مش فيها مشكله لما تلعبي وتخرجي وتتفسحي دلوقتي دي حاجه متزعلش انا طول العيد معملتش اي حاجه خالص ... حاولي بقي تبدأي بحاجات بسيطه خالص وتفرحي بـ إنجازها .... عاش ي جانو ⁦^_^⁩❤️❤️
نوو بروبلم :) ...
بحااول فعلا اعمل ده ... وبدأت احطط خطط .. علشان الفترة الجاية دي هكون مشغوووله اوي حرفيا .. فا مش عايزه اوقع حاجة وبحاول انظم جدولي .. وبالفعل بدات شويه بس مش ميه بالميه بس احسن من الايام اللي فااتت رجعت جزء كبير من القرءان كان متراكم عليا وذاكرت درس انجلش الصبح و واحد اسباني من شوويه ..
ماشاء الله عاش جدًاااا والله ي حبيبتي ... بس انجليزي واسباني نفس اليوم مش هتلخبطي نفسك كنتِ عملتي يوم انجليزي ويوم اسباني افضل ع كل حال حسب راحتك المهم متضغطيش ع نفسك علشان متتشتتيش .. بالتوفيق ي حبيبتي ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+2 تصويتات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يا منون وكل سنة وانت طيبة

وعيد سعيد عليكي وعلي اسرتك جميعا

احنا اساسي الدبح والفتة ثم الفتة وبعدها الفتة وقبلها الفتة هههههههههه
وعليكم السلام ي حبيبتي ❤️
الحمدلله أنتِ عامله أي ي قلبي ... الفته والمحاشي والرقاق ومن بكره بس بما اننا انا واخويا بنزهق من اللحمه في الاخر ممكن نستغل اللحمه ونعمل كريب وبيتزا وهكذا ⁦^_^⁩ .... عيدكم سعيد ي روحي ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
لاء كريب مين الكريب ده للناس التوتو انما احنا فتة ولحمة كورس مكثف طول العيد لحد ما بنخرج واحنا بنماءماء مااااااء ههههههههههههه
انا يا بطوطتي كويسة المهم انت ترجعي احسن من الاول ولو احتجتي اي حاجة قوليلي ❤
انا مش من محبين اللحوم للاسف ومبكلش خالص اللحمه الضاني فـ فكره انك تاكليهم 5 ايام متتاليه متعب جدااا فـ ماما بتجدد من الفته للمحشي لكباب الحله للرقاق للكسكاس وهكذا الاكل التقليدي المعتاد برضو فـ الكريب بيبقي اضافه لذيذه في الاخر ⁦^_^⁩
كان نفسي اوووي وانا صغيره في عيد الفراخ واطلع اكاكي احسن طبعًا ⁦^_^⁩
بأذن الله ي روحي افوق بس شويه علشان كل فتفوته في جسمي تعباني انا وماما الحمدلله والضغط نازل جدااا وموقفه دراسه الفتره دي بأذن الله فتره وهتعدي وهرجع افضل من الاول ❤️❤️
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+1 تصويت
ربنا يشفيكى ويعافيكي ويوفقك يارب ❤

نتكلم بقي علي تحضيرات العيد

طبعا بعد صلاة العيد وكل ده بجهز نفسي للعدية هههههههه

العيلة عندي كلها بتتجمع في النادي من الصبح ونقضي اليوم مع بعض و ناخد صورة جماعية للذكريات.  بحضر نفسي اوى بقي لليوم ده بحسه يوم مهم جدااا ههههه وبنتبسط ونخرج بعض من المود . بسبب الكورونا معرفناش نتجمع بس ان شاء الله نحاول المرة دى
ياااارب ي حبيبتي ... اهم حاجه العيديه طبعًااا وللاسف الكورونا حبستنا في بيوتنا ربنا يديم جمعتكم ع طول ي حبيبتي ... عيدك سعيد ❤️
امين يارب ❤
وعليكى يا حبيبتى
انتى بقي بتقضي العيد ازاى
في البيت والله كنت زمان بخرج مع صحبتي ونروح البلد لقريبنا وهكذا بس للاسف انا وصحبتي بعدنا عن بعض ونقلنا بلد تانيه من سنتين فـ بقوا قرايبنا هما اللي بيجوا لينا وبس كدا مفيش جديد خالص بين الايام العاديه والعيد نفس الروتين ⁦(•‿•)⁩
ربنا يجمعكوا مع بعض و تنزلوا زى زمان ❤
كان عندى صديقة وهى غيرت سكنها ومش عارفه اوصلها كنت بحبها اوى فكرتينى بيها
عيد سعيد عليكم حبيبتى
يااارب ي روحي .... عيد سعيد علينا وعليكم ❤️❤️
122 Online Users
0 Guest 122 Member
Today Visits : 55057
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44225191

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...