First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيفية تترجم [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (3 نقاط)  
+3 تصويتات
335 مشاهدات

ازاى اترجم انا عندى مشكلة فى الترجمة ومش عارف حلها

مثلا: فى جملة بالانجليزى ومش عارف اترجمها يعنى انا ممكن اترجم كل كلمة لوحدها لكن كجملة كاملة مش عارف ممكن مساعدة فى هذة المشكلة  

تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته

8 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+3 تصويتات
بص يا باشا الموضوع سهل جدا الموضوع عايز تمرين كتير على الترجمة وزيادة حصيلتك اللغوية وبما انك بتقدر تترجم فأنت المشكلة في انك تبني الجملة نفسها فكل اللي انتا محتاجه انك تشوف قطع مترجمه كتير ومش لازم تترجم ترجمة نصية حاول تقريب الموضوع قدر الاماكن كل ما تحتاجه مجرد ممارسة اكتر أن شاء الله تتحسن
بواسطة طالب مبتدئ (230 نقاط)  
+2 تصويتات
لهذى يفضل تعلم كلمة في جملة

لان الكلماتوقد يكون لها اكثل من معنى وايضا قد يختلف معناها في السياق وقد تكون كلمات متشابهات في المعنى لكن تختلف في الاستعمال او يفضل استعمال واحدة على اخرى حسب الحال

ومع الممارسة يمكن تتعلم و تكتشف بنفسك
بواسطة طالب جديد (99 نقاط)  
+1 تصويت
لقد سألت هذا السؤال من قبل علي صفحتي وبارك لهم اخوتي اجابوني ونصحوني يمكنك الدخول علي الصفحه وقراءة السؤال.
بواسطة طالب جديد (118 نقاط)  
+1 تصويت
إذا كنت تريد التخصص في مجال الترحمة فعليك بكتب الدكتور أشرف عامر، مثل "أسرار عالم الترجمة"، أما إذا كنت تريد مجرد تجاوز عزجك عن ترجمة بعض الجمل فممارسة اللغة أكثر والقراءة و تقوية حصيلتك من الكلمات ستساعدك تدريجيا.
بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
+1 تصويت
لازم تعرف القواعد اتفرج على كورس القواعد في زي أمريكان انجلش

عشان تفهم الجمله مركبه ازاي ودي لو جات هنا يبقي معنى الجملة اي وكدا

بس لو انت مبتدأ عل طليق خليك ماشي مع المستر وحذااري تسبقه في المعلومات أو الاسئله

كل حاجه ليها علاقه بالإنجليزي جايه مع المستر فلا تستعجل

المهم تركز معاه ولا تحاول تسبقه

هو كان دايما بيقولنا كدا لغاية معرفنا  كل حاجه

متخفش انت في ايد أمينه مع إبراهيم عادل
بواسطة طالب مبتدئ (476 نقاط)  
0 تصويتات
تدرس القواعد و تركيب الجمل أكثر .
بواسطة طالب مبتدئ (247 نقاط)  
0 تصويتات

إبدا بجمل بسيطه و تدرج في حل واحده وحدة  تدرب كثيرا وحل ترجمات من كتب مختلفه و شوف الكلمات الصعبه وإحفظها وإسال مدرسك في الإزمنه المنسبه للترجمه.

بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
0 تصويتات

أخي أنصحك بمتابعة كورس تعلم من الصفر مع الأستاذ إبراهيم عادل مع كورس القراءه وبعد فتره ستجد نفسك قادرًا على الترجمه مع الإكثار من حفظ الكلمات ووضعها في جمل

بالتوفيق إن شاءالله

125 Online Users
1 Guest 124 Member
Online Members
Today Visits : 49710
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44219846

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...