First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

في نظركم هل الافضل تعلم اللغة اليابانية او اللغة الصينية و لماذا؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اقترحات واستفسارات للمنتدي
بواسطة طالب جديد (15 نقاط)  
+7 تصويتات
500 مشاهدات
من بين اكثر لغتين تحتاجان للوقت من من بينهما هي اللتي تستطيع ان تستفيد منها اكثر في حياتك العملية؟
تمت إجابته

6 إجابة

بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+4 تصويتات

أفضل إجابة
الاتنين حلوين ومهمين ادرسي اكتر حاجه مقربه لقلبك انا بدرس الصيني وناويه لما اخلص فيه مرحله كويسه اشوف الياباني وبعدين الكوري لو وجد .. بالتوفيق ي جميله❤️
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
صباح الخير منه .. عاملة ايه حبيبتي ؟ بقالي ياما ما شوفتك ان شاء الله تكوني في أفضل حال
واخبار مذاكرتك وكشاكيلك الجدد امتلؤا وللا لسة ..
صباح السعاده ... اخبار حضرتك أي وحشاني جدًاا والله فرحت جدًااا لما شفت تعليقك وحشني تشجيعك ليا ... متملوش لسه للاخر بس شغاله فيهم مريت اخر فتره بفتور شديد ومكنتش قادره اكمل خالص بس بحاول اهو ارجع اقف ع رجلي تاني ❤️❤️
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
ان شاء الله هيتملو وهتشتري غيرهم .
اوعي حبييتي تتراجعي ابدا عن هدفك . افتكري في النهاية انتي بس اللي هتكسبي وهتكوني فخورة بنفسك .. اعتبري نفسك في معركة وانتي فيها لوحدك قصاد أُناس بيحاولوا يحبطوكي.
واحنا هنا معاكِ وانا شخصيا هسأل عليكي ع طول. ربي يسعدك ويوفقك ويبعدك عنك كل سوء
حاضر بأذن الله للاسف حتي من غير حد يحبطني بكسل وبزهق بسرعه معرفش ليه معنديش قوه اراده اي حاجه بتأثر فيا بس بحاول اضغط ع نفسي واركز اكتر ع هدفي .. تسلميلي بجد ربنا يسعد قلبك ويجبر بخاطرك ❤️❤️
وانا ايضا اعاني من الفتور  بعد مدة لكن السلاح الامثل هو العادة
كوني عادة تستمر معك حتى لو كانت بمقدار ضئييل يوميا
والله بحاول اهو .. ربنا يوفقنا اجمعين .. دمتِ بخير ي جميله ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (7.2ألف نقاط)  
+6 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

(من وجهه نظري الخاصه ) لا توجد لغه أفضل من أخرى السبب لأن كل شخص يقدمها بأسلوبه وابداعه الخاص ، لغة تتعلمها وتقضي وقتك وجهدك وتستثمر فيها كل طاقتك كيف لا تكون مفيدة وقويه؟!  لعلها تكون السبب في تعلم لغه أخرى ، في ايجاد وظيفه ممتازة ، لعلها تكون تذكرة دخولك للجامعة الخ.....

وشكراً. 

بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
صراحه اعجبتني اجابتك يا نوره احسنت ❤️❤️
بواسطة طالب عالمي (7.2ألف نقاط)  
سعيدة أنها أعجبتك سارونة المزيونة ❤️❤️❤️.
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

لو كنت مكانك لاخترت اللغه الصينيه ولكن لماذا لاني احبها وأجد انها ممتعه ورائعه فالقرار يعود لك تعمقي اكثر في اللغتين واختاري من بينهم 

ان شاء الله تتخذين قرارا رائعا  

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

شكرا للطفك
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات

بيعتمد حسب مجالك وهواياتك ، من ناحيتي بدأت بتعلم الصينية قبل اليابانية لأني تعلقت باللغة من كثر الاستماع لها . لكن الإقبال على تعلم الصينية في المجال العملي أكثر من اليابانية ، لذا الحصول على فرصة عمل بتعلم اليابانية أفضل -حسب ما سمعت- .

الحصول على فرصة عمل باليابانية اكبر اذ
بوركتي اختي
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

اعتقد الصينية

بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
0 تصويتات
انا اقترح الصينيه

بالتوفيق
168 Online Users
0 Guest 168 Member
Today Visits : 60531
Yesterday Visits : 65156
Total Visits : 45725932

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...