First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

Today's wisdom # 13

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
+6 تصويتات
502 مشاهدات

If you love what you do you don't have to work for the rest of your live

والمعنى المقصود من هذه الحكمة..

هو أنك لو حبيت عملك فلن تحتاج للعمل بقية حياتك

لأن عملك سيصبح متعه بالنسبة لك 

وهذا ينطبق أيضا على تعلمك لأى لغة

لازم أولا تحب اللغة التى تتعلمها

التوفيق للجميعenlightened

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

5 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+5 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

معك حق فلو ان جميعنا احب الاعمال التي يقوم بها لن تكون صعبه علينا ابدا بالعكس سنشعر بالمتعه ونحن نفعلها بدلا ان نكون متضايقين من فعلها 

جزاك الله كل خيرا ❤️ 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩

شكرا أختى
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+4 تصويتات
شكرا جزيلا علي المقولة

بس انا باحب ما اعمل وحاسة اني مش مستمتعه عشان نوعية الناس اللي باتعامل معاهم مش كلهم بيشتغلوا عشان بيحبوا المجال لاء عشان مصالح فبيوصلوك انك هانفضل تتعب و تشتغل من غير ما تستمتع

يارب اكون وصلت الفكرة
في كتير كدا فعلا وفي اشخاص واخدين فكره انك تشتغلي عشان تكسبي فلوس كتير وان انتي توصلي لمكان في القمه ومحدش يوصلك وفي بيعمل عشان ينافس حد غيره ولازم يكون احسن منه للاسف في كدا كتير في المجتمع الحديث بتاعنا
بس صدقيني لو انتي مثلا مهما كان العمل
تصحي الصبح تشربي كبايه شاي
وتروحي الشغل مثلا وانتي في الطريق وكأنك في نزهه
وبعدين توصلي الشغل تحطي هدف انك لو عملتي بجد هتوصلي لمرتبه اعلي وهتبقي حاجه افضل واحسن في الوقت دا الشغل هيبقا بحب لانك مش عايزه تنافسي حد ولا انك تستغلي الشغل دا  
ومتنسيش كبايه الشاي الصبح
انا بعمل كدا في الدراسه بحاول احب وقتي والمذاكره بقدر الامكان عشان اوصل لحلمي اللي انا عايزاه لما بكون رايحه الدرس انا ممكن اعمل من الطريق جنينه كبيره وشجر كل دا في الطريق بس هههههه  
وبستمتع جدا ومش بمل بالعكس خالص والله
بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩
الاء انا عرفت مشكلتي انا باشرب نسكافية او قهوة يبقي لازم اغير واشرب شاي ههههههههه
بصي يا لولو انا مش عايزة احبطك يا اوختشي هههههه بس اللي بتشوفيه في الدراسة كووووم واللي باشوفه او اللي بنشوفه في الشغل عامة حمادة تاني خااالص هههههه
بصي انا باشتغل مهندسة ومعايا في الموقع مقاولين و صنايعية وعمال كل يوم الكدب والمقالب والافتراء بينهم وبين بعض او كدبهم وتسويفهم عشان يربطوا الشغل وبعدين يسيبوكي او يقولولك اعذار كلها كدب وانت عارفة شئ بقي مقزز جدا تحسي الدين والاخلاق خارج الحسبة
يعني مثال صغير جدا انا عندي نجار بيعمل تجاليد وابواب ان قولتلك انه كل شوية عنده عزاء انا بقوله انت موت عيلتك مابقاش فاضلك حد وخايفة لما تخلص اللي باقي منهم تبقي عالمي وتموت ناس خارج القطر ههههههههه انا باضحك من قرفي بجد الكاريير ده صعب وكل دول كوووم ومشاكل الشركة والمهندسين والسرقات والغش و..  ..و.  حاجة فوق الوصف ورغم ده كله انا مكملة لاني بحب شغلي بجد وباحسه من اكتر المهن اللي بتعلم الناس التفكير الصح والارتقاء وحاجات كتير ......
معلش طولت عليكي ❤
اه طبعا الشاي اهم حاجه بيعمل مزاج حلو للشغل كدا على الصبح اسأليني انا هههههه  
وانا اللي اقول لما اكبر واشتغل هرتاح
بصراحه كدا الدراسه ارحم بكتيير من اللي انا قرأته دا هههه
فعلا في شغل اخي بردو في بعض الناس كدا كتيير وبجد بتبقي حاجه تجيب ضغط جدا وبالاخص الاعذار اللي مش ليها لازمه دي بس الحمد لله كلنا نعمل اللي علينا والاجر على الله
اعتني بنفسك بقا كويس عشان نوعيه الشغل دي بتجيب ضغط وسكر علطول. ههههه
بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩
ههههههههه هاجربه الصبح انا بحبه بعد الاكل بس هاجربه واذا ما نفعش هاطلعك علي المسرح ههههههه
اقولك علي عذر مووتتني من الضحك مرة واحد قالي  اصل كان عندي سبوع خالتي ههههههههه
لا متقلقيش هينفع اوي دا بابا لازم يشرب كبايه شاي قبل الشغل دايما والمفعول حلو ههههه
ربنا يعينك عليهم والله
هما بيضحكوك ودي اهم حاجه هههه
بواسطة طالب مبتدئ (408 نقاط)  
+4 تصويتات
شكراً أخي حكمة رائعة ومهمة وتنطبق على جميع الأعمال وحتى التخصصات الدراسية يجب أن يدخل كل شخص المجال الذي يحب حتى يبدع فيه

بالتوفيق للجميع
Thanks bro
بواسطة طالب عالمي (7.3ألف نقاط)  
+3 تصويتات
Good evening my bro

And thanks for this great saying

Keep going and good luck for you
Thanks sis
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+1 تصويت
مقوله رائعه

جزاك الله كل خير
Thanks bro
153 Online Users
0 Guest 153 Member
Today Visits : 2593
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45800053

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...