First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

لاي حد عنده امتحان (نصيحه من اخت صغيره لك ♥️)

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
+13 تصويتات
1.1ألف مشاهدات

السلام. عليكم. عاملين. اي 

مبدايا كده هتلاقوا نقط كتير فالكلام فده مش ذنبي التليفون بتاع بابا  الي انا سرقاه  بينقط كتير اعمل اي بقي مش ذنبي  هههههه laugh

كنت عايزه اقولكم. خلااص هانت سواء انت طالب جامعه  واخر سنه ليك فبقولك. هانت شوف انت تعبت. قد اي بذلت مجهود كام سنه ضيعت كام سنه فالتعب وقله النوم خلاص كام يوم وهتلاقي نفسك فالوظيفه الي بتتمناه. كمل دراسه ومتستسلمش فوق لنفسك. ورجع طقتك للمذاكره. لو حسيت باحباط افتكر تعبك. ومجهودك. وكم سهرنا من. ليالي للصباح. لا ننم angel وهتفرح. بتخرجك قريب ان. شاء الله 

ولو انت ثانويه. عامه. او توجيهي تسمي في بعض الدول بكده. بص كده انت او انتي 

انتم. بقالكم 12 سنه دراسه بتدرس وتجتهد وتتعلم. عشان. ليك هدف وبتدعي من. ربنا انه يحققهولك اكيد بتفكر فحلمك. يوميا ونفسك. تفرح وتفرح اهلك 

بصوا مش هقولكم. غمضوا عنيكم وتخيلوا جه وقت النتيجه لقيتوا نفسكم حققتوا الي بتتمنواه لان ده تقريبا انتم. بتتفرجوا عليه ليل نهار بس هقولكم غمضوا عنيكم وتخيلوا انه جه وقت النتيجه لقيتوا نفسكم موصلتشوش للي بتتمنون ولقيتوا نفسكم. فمكان مش مكانكم مكان غير الي بتحلموا بيه مكان كان. ممكن. تتخاطوه وتدخلوا الي عايزينه. لو اجتهدتوا شويه كمان ووصلتوله وكون. انكم موصلتلوش لشويه كسل واستسلام منكم. 

فوقوا لنفسكم متضيعوش تعبكم سنين لمجرد شهر عارفه انه شهر ملئ بالطاقه السلبيه بس لازم. تخلي عندك مبدئ انت والطاقه السلبيه يا قاتل يا مقتول 

لو الامتحان بكرا فلسه بدري ايوه لسه بدري سمعت صح لسه قدامك فرصه تحقق الانجاز لسه قدامك فرصه توصل لهدفك 

انت قد التحدي واقوي من ان حاجه توقفك 

مش معني كلامي لو موصلتش لهدفك. انه. 100% تقصير منك. لا طبعا ممكن ربنا عاينلك. الافضل ومخصصه ليك بس الي بقولهولك. انك تعمل الي عليك. الي هو لو رجع بيك. الزمن. متقولش كنت هذاكر اكتر من كده لازم. تكون عارفه انه. لو رجع بيك الرمن. انت مش تقدر تذاكر اكتر من. الي ذاكرته. 

ركزوا فالكلام ده. واعتبروها نصيحه من اخت صغيره. ♥️ 

ولو انت فامتحان فصف تاني ارجرك ركز وبص لهدفك اي بص انت. نفسك. توصل لاي لو فكليه اكيد هدفك امتياز ولو فابتدائي او اعدادى او اولي وتانيه ثانوي شوف هدفك. واجري وراه 

كلام. للجميع بصوا اوعوا تفكروا انكم لو ذاكرتم. ال 25 ساعه فاليوم هتوصلوا لحاجه وانتم. بعاد عن ربنا مستحيل تلاقي توفيق منه وانت مطنش الصلاه. وقراه القران بحجه ان. الوقت. الي هتقديه فيها هتقدر تستغله. لا بالعكس لو اهتميت بيهم هتقدر تنظم. وقتك وتستغله. صح 

وده اجمل فيديو ممكن تشوفه لتنظيم. الوقت 

طب اي رايكم. ان. الشهر ده. لو بس كل يوم. قريتوا 20 صفحه من. القرآن بنيه ان. ربنا يحققلكم الي بتتمنوه ويوصلكم لي نهايه. الشهر هتكونوا ختمتوا القران بنيه تحققيق ما تتمنوا 

اتمني اكون. افدتكم ولو بقدر ضئيل جدا ونصيحه اخيره 

اياك. يا ابن ادم عند وصولك لما تتمني تعتقد انها شطاره وتميز منك. لا والله واقسم لك. انها قبل اي شيء هي توفيق من الله لك. 

بالتوفيق للجميع ولا انساكم من. دعائي heart

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

13 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
+5 تصويتات
طيب على كده احنا نشكر بابا :)

تسلم ايدك وجزيتي خيرا يا عبير دايما مصدعانا .. هههههههههههههه

لا بجد والله تحفة ..
ههههههههه
تسلم ياارب
انا مصدعاكم ماشي ههههه مخصوم. منك. اخصم. اي منك هههههه
تسلم. يارب
بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
ياعم ايه كمية النقاط دي انا بتكعبل لما بقراها :)
ارحمي التلفون انا هنادي بابا بصي بقا يياااااااااااااااا  ا ا ا عم الحج الحق التلفون بيموت
هههههههه والله. مذنبي النقاط الي بتتحدف دي ههههه
لا عو نايم. مش هيسمعك متقلقش
هو بقي 13% لما بفصل هحطه علي الشاحن وانام ههههههه
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+4 تصويتات

صبااااح الخير 

عبور كلامك دا جميل اوي واثر فيا بجد 

والله شي صعب انك بعد كل التعب تفقد حلمك الى بتحلم فيه 12 سنة وكلمة صعب قليلة لما افكر فيها قلبي بوجعني وبتالم بس متل ما قلتي يمكن ما يكون خير النا 

طبعا انا الكلام دا سمعته منك وهو الى شجعني ادرس لانو كنت متوترة وان شاء الله خير 

والله يوفيق الجميع 

انا ملاحظة انو الكل صار يمتهن مهمة السرقة والله اقول لعمو يا سراقة laugh

صباح. الورد يا جميل ♥️
تسلمي يارب
خلاص هانت يا جميل باذن الله. توصلي لكل الي بتتمنيه. ♥️
يا احلي دكتور شهد فالكون كله
ههههه طبعا من كتر كلامنا ممع بعض تسلميلي يارب العالمين دي اقل حاحه من. اجلك يا جميل ♥️
هههههه ابقي قابلينيي لو عرفتي توصليله. ههههههه
يا صباح الهنا والسرور كل شي حلو
دكتور عبير شكرا الك يا قمر على كلامك الحلو دا والمشجع
ان شاء الله ونكون زملاء في المستقبل
هههههههههه لا لا انتي لسا ما  تعرفنيش  يا بنتي دا انا اوصل المعلومة وحتى لو كان في الحوت
عبيييييييير
ممكن تفوتي على الشات شوية
بواسطة طالب مبتدئ (323 نقاط)  
+4 تصويتات

جزاكى الله خيرا ❤

نصائح فى وقتها والله ❤❤❤

تسلمي يارب يا خوخه ❤❤
بواسطة طالب محترف (4.3ألف نقاط)  
+4 تصويتات
مرحبا طبيبة القلوب ♡

أولا أول ما شفت اسم السؤال حسيت إن دي حبيبتي بسمة بس طلع أخوها الكبير أقصد أختها ههه.

ثانيا ما شاء الله موضوع في منتهى الأهمية وطريقتك بالكتابة جعلت له طابع خاص على وضعك يا دكتور ☆

ثالثا شكرا لبابا وشكرا لك وسلميلي على بسمة كتييييييير ♡♡♡

دمتم بخير
اهلااا بالغاليه عامله اي
هههههههه لا طلع اخوها اقصد اختهة الكبيره ههههههه
حبيبتي تسلميلي يارب العالمين  ❤❤
تسلمي يارب ❤❤ حاضر باذن الله
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
+3 تصويتات

كلامك جميل والله ي عبير، بس عايز اقول حاجه : احنا لازم نعمل اللى علينا اكيد والدينا متبهدلين وخلاص جبنا اخرنا والله الواحد يعني مش عارف اقولك cryingبس دا اللى المفروض نعمله، ولو الواحد مدخلش اللى هو عايزه أو موفقش فده اكيد ربنا مخبيله حاجه احسن ومكانة افضل..

وللأسف احنا في مجتمع مش عايز اقول عقيم ولكن هو ده الحال فعلاً، يقولك لازم تدخل طب أو هندسة عشان يبقى ليك مش عارف ايه وتبقى قمة.. الكلام ده بتنجااان والله العظيم؛ لأن احنا اللى بنعمل القمة مكان ما نروح مش كلية القمة هى اللى بتعملنا.

واخيرا ربنا يوفق الجميع بإذن الله ❤️ يـــــارب..

معلش طولت عليكِ..

لسه كنت بفراا روايه العنكبوت امبارح والرراجل كاان بيلم امخاخ البني ادمين يفحصهم هو اه مش كان لنفس السبب الي احنا عايزيينه بس اي رايك هيثم نقتل مناال وناخد مخهاا نش ف هو مخ انسان طبيعي ولااا للاا عشااان  انا  من اول ما عرفتها شكه فكده اصلااى ههههههههه
يا منال الميته انتي اساسا متخوفيش نمله وانتي عايشه
وللاستاذه عفريته منال : اتنيلي ما انتي كمان اكيد زيها ههههههه
انا موافق ي عبير على الفكرة، اخلص ونشوف الموضوع ده ههههه

وانتِ ي منال بتقولى مين اللى بيخاف ي ماما انت متعرفينيش دا انا ال...، ولا بلاش عشان متخفيش بس هههه
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
هوووشششش منال عايزه ترقد بسلاام مش فاضيه هى لشغل العيال بتاعكم
هههههههه داه انا الى عايزه اخد مخك افحصه يا عبير ههههه
و بالنسبه لهيثم انت بتخااف من العافاريت انا متاكده هههه
روحو بقى اتفرجوعلى سبستون ولا العبو ب السلايم او اى حاجه من التفاهات الى بتحبوها ههههههههه
انا مش فااضيه انا ورايا ناس تانيه اخوفها
و لو سمحتم سيبو منال ترقد بسلاام
هههه
هههههههه كميه الضحك الي فالتعليق ده بكل ردوده غير طبيعيه والله ههههههههه
واستني يا منال متموتيش دلوقتي غير لما هيثم يبقي مهندس ذكاء اصطناعي نخليه يبنيلناا القبر بطريقه تليق بسيادتك عشاان ترقدي فسلام افضل من كده هههههه
معلش اتاخرت في الرد بس زى ما انتوا عارفين بقى، مضغوط جدا والله اليومين دول (ايموجي بيعيط) ههه
ــــــــــــ ــــــــــــ ــــــــــــ
انا مبخفش غير من اللى خلقني ي حجه و بس بقى عشان متخفيش انتِ ي منالنل هوهوهه

احنا هنعملها لحد ي عبير حلو هههه
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+3 تصويتات

كلام جميل يادكتورة 

تسلم يارب يا جرير
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+3 تصويتات

صباح الفل والورد والياسمين يابيروووو

بصراحة انا افتكرتك بسمة هههههههه

بس كلامك هايل وطالع بحماسة وطاقة غير عادية وحاسة كانهم قاعدين قدامك وانت بتدرسيلهم تنمية بشرية يسلم ايديكي ❤

انا مش معاهم انا معاكي عشان انا خلصت امتحانات من زمان ههه

عُدل بواسطة
مساء الورد يا جميل ❤
هههههههه هو مفيش صغير هنا غير بسمه ولا اي هههههههه
ههههههه حبيبتي تسلمي يارب مليش فالتنميه البشريه اويي كنت بس حبه اوضحلهم شويه نصائح
هههه دول هما الي اساتذتي هههه ❤
هههههه يا بختك يا ستي ههههه انتي اتخرجتي صح
ايوة كده اضحكي ربنا يديم ضحكتك علي طول ويفرحنا بنجاحكم يااارب ❤❤❤
اه انا اتخرجت من زمان صح ههههههه
حبيبتي يا ميرو تسلمي ياارب ❤❤
ربنا معاكي يارب يا جميل ❤❤
اللهم امين يارب العالمين واياكم ياجميل ويزيدك من فضله ونعمة ❤❤❤
بواسطة طالب مبتدئ (431 نقاط)  
+3 تصويتات
حلوه الطاقه الايجابيه اللى فى الموضوع

بس انا كده كده خلصت الامتحانات

Keep going
تسلمي يارب ❤
انا كمااان خلصت امتحانات
بواسطة طالب متحمس (536 نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا على النصائح الجميلة وشكرا لابوك على التلفون  هههه الله ينجحك و كل طلاب عائلة طليق بالتوفيق
حبيبتي تسلمي ياارب ❤❤
امين يارب العالمين يا جميل ❤❤
+1 تصويت

عبير انا مش فى 3ث او فى الكليه بس بجد انتى كلامك طاالع من القلب لان قلبك طيب و بتحبى الخير للكل♥♥♥ انا حاسه ان منشورك خلص بسرعه للاسف و مش عاارفه للحظه كده تخيلت نفسى بعد سنه من دلوقتى لما اكون مكان الطلاب الى فى 3ث و هيكون ايه احساسى وهل هقدر احقق حلمى ولا لا 

بجد التفكير وجعلى بطنى ههههه

علفكره انتى اختى الصغيره ايييووون اختى الصغيره و انتى عارفه كده كويس هههه

باذن الله يا منال نحقق كل الي بنتمناه امين يارب العالمين
تسلميلي يارب يا منال عيونك بس هي الي جميله تسلمي يارب ❤❤
هههههه معلش هههههه  ❤
ايوه ايوه يا بنتي امااال ما انا عارفه هههههه ❤ اجدع اخت كبيره فمجره درب الدبانه ههههههه
الدباااانه يا نهار اسود ههههه التباانه يا متعلمين يا بتوع المدارس هههه انتى اصلا عند 5 سنين و نث ههه نوووووث
يا بنتي هي الدبانه انتي مش فاهمه حاجه بصي هقنعك
اي معني درب التبانه ولا حاجه طيب اي معني درب الدبانه
يعني تضربي الدبان شوفتي مقنعه ازاي مين بقي الي متعلمين وبتوع المدارس ههه جهله
قولي اقتنعتي ولا لااااا ههههه
ايوه صح والاهم النث النث هههههههه
ههههههههههههههههههههه ولله فطسانه من الضحك ضرب الدباان بقا الموضوع وصل لكده بقا ؟؟
التبانه جايه من كلمه التبن الى هو حاجه عامله زى الترااب الخشن شويه مش عارفه ازاى اوصفها بس الى هو التبن يعنى و سمو الاستاذه المجره بتاعتنا كده لانها شبه التبن داه لما بيكون مرمى على الارض
ااال دباان ققاال ههههه
مش قولتلك عندك 5 سنيين و نوووث ههههههه
شكلك مش فاهم يا نصه
هبسطهالك التبن زي ما قولتي الي هو التبن اكيد عرفاه حضرتك باكليه يوميا امااال ههههه
فاحنا دلوقتي مينعش نضرب التبن لو ضربناه هينتشر فالمكان ويبوظ الدنيا عشان كده محدش هيضرب التبن بس بنضرب الدبان عادي ومش بيموت برضوا هههههه عشان كده اسمه ضرب الدبانه بس هو كان خطا مطبعي فالكتب فالمدرسين علموهالنا خطا افهمي بقي هههههههه
لا اله الا الله و الدوام و البقاء لله توفيت الى رحمه الله تعاالى الانسه منال نتيجه الاصاابه بالجنون من المجنى عليها عبير التى تسببت لها فى كهربه زائده بالمخ و من ثم قامت بالنط من فوق السرير و توفاها الله
انا لله و انا اليه راجعون
لكن قبل ما تنتحر من فوق السرير سابت وصيه و هى ان احنا ندور على عبير دى فى كل محافظات مصر ونفضل نضرب فيها زى ما بنضرب الدبان كده ماااااااشى يا نصه
ياااا رب صبرنى
لا حول الله يارب منال ماااتت !!! امتي وفين
طيب فين مكان العزاء طيب
بس يعني حتي بعد ماماتت ندله برضوا !!
طيب انا جايه
خلاص ماتت و دفناها ووصت ان احنا منقولكيش على مكان العزااء علشان هى عاايزه ترقد بسلام هههههه و تضرب الدبان برتحتها و هى ميته ههههه
ههههههههههه لااا مش هيحصل هاجي ادور عليها برضوا عشان ارخم عليهاا هنااك هههههه
بواسطة طالب محترف (4.6ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم...

كلام جميل حقا... سلمت يداك عزيزتي عبير...

و إن شاء الله ربي ما يضيع تعب أحد و يارب نحقق جميعا أحلامنا و تمر فترة الإمتحانات بخير على الجميع...

شكرا أختي عبير ❤

بالتوفيق للجميع smiley

وعليكم الشلام
نسلمي يارب يا جميل ❤
امين يارب العالمين
العفو علي اي معملتش غير واجبي ❤
للجميت يارب
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
+1 تصويت

كلام جميل و اكيد بيشجع إلى عندهم امتحانات 

خلاص هانت.

هاانت ان شاء الله  
تسلم يارب يا  اخي
بالتوفيق يارب
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

كلام جميل ، سلمت يداكِ يا عبير❤️❤️❤️. وصح لو ما تحققتش حاجه كانت نفسنا فيها فهي مش مكتوبلنا ويمكن تكون شر لينا، وممكن كمان نكون بنكره حاجه وهي خير لينا

{ .. وعسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئاً وهو شرٌ لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون } .

وبالأخير ربنا بيختار الخير لعبده ديما مهما كانت صعوبة الحاجه ومهما كانت وحشة فهي احسن لنا من حاجات كتيير 

ميرسي يا عبير عنصيحتك الجميله وان شاء الله الكل ياخد عبرة ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

حبيبتي مريومه عامله اي
 تسلمي يارب العالمين ❤❤
طبعا مريوم معاكي حق ربنا اكيد بيختار لنا الخير اينما كان
باذن الله ربنا يختارلنا الخير لينا ويرضينا به
تسلمي يارب يا جميل ❤❤❤
بالتوفيق لكي ❤❤
124 Online Users
0 Guest 124 Member
Today Visits : 23448
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44193617

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...