First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ماتيجوا معايا ❤❤❤❤ 3/2

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+21 تصويتات
1.5ألف مشاهدات

لو عايز تشوف منشور بداية الرحلة اضغط هنااااا

يالا بينا نكمل رحلتنا بعد ما مونا 1200 حرف تانى ههههه وهانروح على 

هونج كونج

بما اننا يا سولي فى جولة سياحية فمش هانتكلم عن نظام هونج كونج وهل هى تابعة للصين او لاء احنا هانتكلم عن المعالم فقط واول مكان هنزوره يا شهاب هو متحف العلوم H0ng Kong Science museum

هنا بقى هانقدر نشوف مجسمات لحيوانات قديمة ونستمتع بالريبوتات ومجسمات لكافة العلوم وزي الصورة كده ده مجسم لسفينة    

.يالا بينا بقى نروح على حديقة نلعب شوية ونرتاح ونتغدى اختارتلكم حديقة المحيط Ocean Park الله شايفين شكلها حلو قوووى من فوق ازاى حاااضر يا اسراء انت وشهود ورنا هركبكوا قطر الموت هههه

الحديقة دى واحدة من اهم معالم هونج كونج تعالوا نقعد شوية ونتفرج على عروض الدولفين اللى بيدربهم افضل مدربين وكمان نشوف حيوان الباندا قبل ما ينقرض شايفين شكلهم حلوو قوى صح يا اميرة ؟

يالا بينا نتجنن بقى ونركب قطر الموت والحلقة الدوارة وسباق السيارات وبعدين هاخدكم فى رحلة بالتليفريك عشان نشوف حديقة المحيط من فوق ونلفها كلها ونتفرج على الجبال وجمالها وهى متغطية باللون الاخضر

يالا بينا نركب التليفريك اااوبااااا متخيل المنظر يا مان

كوانزو

تعتبر ثالث اهم مدينة في الصين وبتضم جزيرة شاميان ودى جزيرة تكونت من رواسب نهر اللؤلؤ وكمان فى هنا حديقة باراديس تشايم لونج ودى تم افتتاحها 2006 وبتضم اكبر ملاهى والعاب مائية وعروض للاطفال وفى كمان مسجد هوايشينغ وهو اقدم مسجد بالصين ويعود بنائه الى عام 627م ولكن باعتذرلكم مش هانلحق نلف المدينة لكن هانشوف اهم معلم سياحى فيها وهو برج كانتون وهو اطول ابراج الصين تم افتتاحة عام 2010 وبيضم مجموعة من الاسواق وبيستخدم فى البث الفضائى الاذاعى والتليفزيونى هاسيبكم تتسوقوا بس يا نوف انت وسمر وبراء و رومانتيك نخلص بسرعة الليل ليل مش عايزين نتاخر واكرم ومحمود يزعقولنا زي كل مرة وكمان لسه هانروح اخر مدينة.

شيان

تعتبر من السبع عواصم القديمة للصين ورغم انها بتبعد عن بكين حوالى 1000كم الا اننا هايفوتنا كتير لو مروحناش واهم معالم شيان جيش الطين ايه ؟ طبعا انتوا مستغربين بس دى الحقيقة جيش التيراكوتا او مقبرة الجنود وهى بتضم جيش كامل من الطين والصلصال ايه بقى قصة المقبرة دى كان ياما كان فى عام 246 قبل الميلاد أمر امبراطور الصين الاول تشين شى هوانغ ببناء جيش عظيم من الطين يحاكى جيشه الاصلى ويحمل نفس تفاصيلهم وملامحهم حتى يرافقه هذا الجيش فى رحلته الابدية والذى تألف من سبعة الاف مقاتل وفارس بكامل عتادهم الحربي ترافقهم الاحصنة والعربات

اليوم عدى بسرعة معاكم وكنت مبسوطة قوى عشان انا بافرح وانا معاكم وباتمنى الرحلة تكون عجبتكم واللى مجاش معانا المرة دى يجي معانا المرة الجاية وقبل ما ننهى رحلتنا احب اشكر ا ابراهيم وبادعيله بالصحة والسعادةheart 

حمدلله على سلامتكم heartheartheart

ودمتم سالمين .... بحبكم جداااااا

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

23 إجابة

بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات

رحله روعه يا ميرووو

انا عاوزه اركب قطر الموت ناااااو 

وخلى اللى بيخافوا يركنوا على جمب

هوا انا مجتش معاكوا والا ايه  فين اسمى 

واضح انى كنت نايمه هههه 

تسلميلي نور ربى يسعدك سعادة الدارين يا قلبي ويكرمك بكل الخير ❤❤❤❤
اسمك منور يا بطوط والله ❤ شوفى اول منشور ده تكمله اارحلة هتلاقي اللينك في اول سطر في المتشور
بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
حبيبتى ميرو انا وانتى يارب
بس عندى سؤال ازاى بتحطى لينك للمنشور زى اللى حطاه فوق
بصي يا ستي
1-  انا باروح علي اسم المنشور واضغط عليه بيظهرلي قائمة باختار منها copy link  
2- باروح علي المنشور الجديد واكتب الجملة كلها فيما عدا كلمة " هنا " واقف في نهاية الجملة واطلع علي علامة اضافة رابط (اللي هي علامة مالانهاية) اضغط عليها هاتفتحي شاشة
٣- اكتب كلمة "هنا " في خانة ( نص العرض ) واعمل لصق للرابط اللي انا عايزاة في خانة ( الرابط)
٤ - اضغط علي موافق هاتعملي نفس اللي انا عملته فوق
دي الخطوات لو في حاجة مش واضحة قوليلي وانا اوضحها اكتر
بواسطة طالب عالمي (7.1ألف نقاط)  
+2 تصويتات
جميل والله...

ابدعتي فعلا...

الرحله القادمة إلى إين ... خليها اليابان وعلى حسابي أه ههههههههه
لوووز حبيتي تسلميلي ❤❤❤❤
انت مصره علي اليابان حاضر من عينيا ❤❤❤❤
انا عندي كام لوز دي هي واحدة ❤
اويلي .يسعد قلبك⁦♥️⁩
ويسعد قلبك ويجبر بخاطرك ويبعد عنك كل الشر ❤❤❤
شو هالدعوات الجميله...
وياك يارب⁦(. ❛ ᴗ ❛.)⁩⁦♥️⁩
ربنا يجعلها من نصيبك ويتقبلها ❤
عمري والله⁦(◍•ᴗ•◍)❤⁩⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦♥️⁩
ممكن كل سلسله عملتيها ...تجمعيها في رابط..أو تضعي لها وسم خاص..اعتقد وضع وسم لكل سؤال اسهل لك ..هناك شيء اريد القيام به....اذا فعلتي ذلك..أخبريني...وخذي وقتك ...
حاضر لوز بس انا الان بالعمل في اقرب وقت هاكمله لاني كنت بدأت فيه ❤
ماشي..خذي راحتك اختي
بواسطة طالب محترف (4.6ألف نقاط)  
+1 تصويت

أجمل و أفضل رحلة ❤❤

تسلم ايدك حبيبتي و كتييير استمتعت بالرحلة و المعلومات الرائعة بجد شكرا لك و ربنا يديمك لنا بكل الخير مشان تطلعينا رحلات كمان و كمان ههه...

سأضع كلا المنشورين في المفضلة لكي اقرأهما مجددا... 

دمت في حفظ الله و رعايته يا أحلى ميرو في الدنيا ❤❤❤❤❤

صبااااح الخير والورد والياسمين والحب كله ❤❤❤❤
صباح الفل حبيبة قلبي اسراء ❤❤❤
تسلميلي يارب علي كل الكلام الجميل ده ويارب بجد اكون سبب في سعادتك ولو بحاجة بسيطة وربنا يسعدك سعادة الدارين يا قلبي ويكرمك بكل الخير والفرح والسعادة زي ما كل مرة في كل كومنو بتسعدني بكلامك الطيب ❤❤❤❤
يسعد صباحك و أيامك كلها حبيبة قلبي ❤❤❤❤❤❤❤
تسلمي يا قلبي على كلامك الجميل و الرحلة كانت ممتعة و حلوه بشكل خرافي  و ياريت تتحقق و نروح مع بعض لكل الأماكن الجميلة دي... ❤❤
و الله أنت في كل مرة بتسعديني بكلامك الطيب و الجميل و مش عارفه أعبر أو اوصف سعادتي بمعرفتك... يا قلبي❤❤❤ أنت بالفعل سر من أسرار السعادة ربنا يكرمك بكل الخير و يسعدك اضعاف مضاعفة و يرزقك بسعادة الدارين  و يحفظك و يحميك من كل شر و مكروه و يرزقك محبة خلقه و يرضى عنك دنيا و اخره... آمين...
دمت بخير و سعادة و صحة و عافية ❤❤❤❤
يسعد مساكي وايامك كلها يا اسراء ❤❤❤❤❤
ان شاء الله حبيبتي نتقابل كلنا ويتحقق الحلم ونروح رحلة كلنا مع بعض ❤
طب بذمتك انا كلامي يجي ايه جنب كلامك انا صفر علي السمال بجد انا مش لاقيه كلام يعبرلك عن فرحتي بكلامك والدعوات الجميلة ربنا يتقبل ولكي المثل واكثر فانت تستاهلين كل خير وربنا يسعدك سعادة الدارين يا قلبي ويكرمك بكل الخير والفرح والسعادة وتحققي كل اللي تتمنيه  ويااارب يا اسراء اشوفك بقي في الحقيقة ❤❤❤❤❤
مساءك مبارك حبيبتي و أيامك كلها حب و سعادة ❤❤❤
إن شاء الله حبيبتي يتحقق الحلم و نروح رحلة مع بعض...
صفر على الشمال دا أي؟ و فين راح الكلام يلي بيطلع من القلب للقلب و كله دفئ و محبة... و بعدين الجميل بيستاهل كلام جميل يشبه و لا شو رأيك؟❤❤
ربنا يتقبل منا جميعا و إن شاء الله اشوفك دائمآ اسعد الناس و يارب تكوني دائما في المكان يلي تتمنيه و ربي يحققلك كل ما يتمناه قلبك و يزيدك من فضله و نعمه و يحفظك و يبعد عنك كل شر...
و إن شاء الله ربي يفتح لك ابواب الخير و السعادة
 بإذن الله حبيبتي ربي كريم و إن شاء الله يكرمنا و نلتقي في الحقيقة.. دمت بخير و سعادة و توفيق من رب العالمين يا قلبي ❤❤❤❤❤
132 Online Users
0 Guest 132 Member
Today Visits : 52706
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44222840

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...