First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

خبر جميل لاحبابي متعلمين الالماني

في تصنيف اللغه الالمانيه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+7 تصويتات
222 مشاهدات
was geht ab liebe Freunde

اول شئ محتاج انكم تعرفوا ان العاميه الالمانيه تعلمها وانك تكون واخد فكره عنها شئ مهم لانها المستخدمه في المانيا و هتواجه صعوبه لو انت مش واخد فكره عن العاميه لان في كلمات مستخدمه مش هتدرسها في الدراسه الاكاديميه لكن هتعرفها من الافلام واخطلاتك مع الالمان    وهديكم مثال زي ....lügen haben kurze Beine دي معناها حرفينا الكدب رجليه قصيره ده مثال عندهم زي مثال الكدب ملوش رجلين عندنا فابالتالي لو انت متعرفش حاجه عنها مش هتفهم قصدهم ومثال اخر كلمه Alter دي معناها يا راجل او يا ظلمه مستخدمه بين الشباب مش موجوده بتلكتب...ده غير انهم بيلغوا الضمائر وبيكتفوا بتصريف الفعل واختصارات كتير....وعلي فكره الموضوع بسيط جدا بس محتاج انك تحفظ وتتدرب علي الاشياء دي لذلك انا قررت تحضير سلسله عاميه بس نتقدم في اللغه اكتر و اكون انا كمان كونت صوره كبيره عن العاميه وهيكون كل بوست في السلسله مناسب لمستوانا بس نخلص حتي ال A1 عشان نستوعب شويه الجمل قواعديا

اسف عالاطاله واسف لو حسيتو اني بعقدكم بس انا مقصدش كدا خالص انا عاوزكم بس تفهموا النقط الغايبه عنكم دي ومتقلقوش خالص والله الموضوع امتع وابسط مما تتخيلوا وانا كل الي بنيتي الافاده

Deutsch macht Spaß

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
+1 تصويت
Guten Abend.

كيف الأحوال؟

سلسلة عن الأمثال الشعبية ؟ أم عن العامية بصفة عامة ؟

أتمنى أن تضع لها ترتيبا بالأرقام، و فهرسا ليسهل متابعة كل مواضيعك.

بالتوفيق، أنا أيضا سأتابعك إن شاء الله.
Schön Abend

Alles gut bei mir

عن الامثال الشعبيه وعن العاميه واختصاراتها وجزء جيد منها لنكون ملمين بها بعض الشئ

هعمل فهرس وترتيب وهظبط الدنيا انشاء الله بس زي ما قولت مش دلوقتي لسه لاننا لسه مستوانا أ ب ..لما نتمكن من اللغه شويه هبدأ بها واكون عطيت لنفسي فرصه ادرسها و اكون ملم بها بعض الشئ...انا اردت اعلمكم فقط

Ciao
بواسطة طالب محترف (4.6ألف نقاط)  
0 تصويتات

السلام عليكم...

جزاك الله خيرا أخي يوسف على هذا التوضيح... 

بالتوفيق لجميع متعلمي اللغة الألمانية smiley

بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
0 تصويتات

جمـيل يَ يوسـفف ! أدعمـك ! 

مليار ده شرف لي انك تدعميني
بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
0 تصويتات
Hallo Youssef.

سأتابع سلسلتك إن شاء الله.

في الإنتظار.
انشاء الله اكون عند حسن ظنكم
بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
إن شاء الله.
143 Online Users
0 Guest 143 Member
Today Visits : 34527
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45760572

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...