First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

مشكله غريبه

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+10 تصويتات
343 مشاهدات
يا احباب انا بقابل مشكله غريبه وهي اني ببقي في جمل وكلمات حافظها كويس جدا وفاهمها قواعديا بس لما بسمعها مش بفهمها يعني ابقي سامع الجمله بوضوح بس مش فاهمها ..المعني بتاعها مش بيوصل لدماغي ...اي سبب المشكله دي ..هل سببها ممكن يكون لسه مألفتش اللغه ولسه مفيش ألفه مع اللغه ولا اي

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
التدريب يااخي انت اوك عارفه بس لازم يتكرر عليك استمعها وبالقواعد لازم تفهمها يعني مش تحفظها وايضا الكلمات راح ترسخ براسك من كثر التكرار انت اسمع فقط وماتكثر ع نفسك الجمل والكلمات والقواعد ابدا ماتكثر وراجع كثير الدروس والاستماع خليه وقت طويل معاك يعني مش ربع ساعه مثلا او نص ساعه  

ساعه كامله ساعتين استمع للغة بشكل اكبر وهتوضح معاك
انشاء الله هعمل كدا...بس انا معنديش شهيه لمراجعه القديم ولو راجعت براجع بسرعه مش بأهميه بس ليا شهيه للجديد شو الحل
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
هذا الغلط لازم تراجع القديم هو الاساس كل شي راح يبني عليه ولا اتراجع بسرعه خذ وقتك
كلنا عندنا شهيه للجديد بس نضطر فعلا اننا نراجع القديم لانه الاساس فلا تستعجل ع نفسك كل شي جاي بوقته راجع مره واثنين وثلاثه صدقني بعدها مش راح تواجه المشكله مره ثانيه
طيب انا براجع باستمرار وكتير جدا علي الكلمات والافعال والجمل وبكرر فيها كتير القديمه والجديده ...اما الدروس والقواعد براجع عليها سريع واهم شئ القاعده تكون في دماغي هل انا كدا صح ام غلط
بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
احيانا التعب

حقا احيانا اشعر بالغباء
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
0 تصويتات
يا عم انا كنت بحسبها مشكلة في التطبيق

الحل هو : درب نفسك علي الاستماع و اعد اقرأ الجملة كتير علشان بزيت المعني
معلش طيب ههههههه
بواسطة طالب محترف (4.6ألف نقاط)  
0 تصويتات
السلام عليكم...

واصل التدريب بإستمرار فطبيعي جدا أن تشعر هكذا في بداية تعلمك للغة جديدة غريبة  عليك ... و بإذن الله مع الوقت تجد تحسن ملحوظ لديك...

أتمنى أكون أفدتك.... بالتوفيق لك أخي يوسف
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
0 تصويتات
التدريب والاستماع بشكل كويس ومستمر

ومتنساش انك لسه فبدايه الطريق
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
0 تصويتات
تدرب على سمع جيدا يأخي حتى تتعود جيدا
136 Online Users
0 Guest 136 Member
Today Visits : 66606
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45863996

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...