First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف ما انسي

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+9 تصويتات
254 مشاهدات
يشباب انا بحفظ كل كلمه في جمله بس مع كثره الكلمات بنساهم ازاي احفظهم كويس ومنساش

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
+3 تصويتات
اخبارك يوسف

حاول تقرأ كتير هتلاقي نفسك بتتعرض لنفس الكلمات وداخل سياق كمان فهتثبت ف دماغك ان شاء الله

شوف اي موضوع انت مهتم بيه وأقرأ مقالات عنه

كمان الاستماع، اسمع مقاطع من برنامج او مسلسل

عيد سعيد
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+2 تصويتات
صباح الفل يوسف وعيد سعيد

انت تكتبهم اكتر من مرة

تستخدمهم يوميا في محادثاتك

تحاول تكون جمل وتحفظهم بالجملة

يوسف انا مش باعرف اوصلك علي الشات
نحدد وقت طيب نفتح في الشات عشان نمارس اللغه لو عندك وقت
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
موافقة قولي امتي ونحاول نوصل لوقت مناسب
8  بليل اي رأيك ؟
بصي انا لسه منزل سؤال خشي القي نظره عليه ولو موافقه قوليلي
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
اهلا اخي يوسف كل عام وانت بخير وصحه وسلامة

شوف عندي الحل وهذي والله تجربتي القاسيه انا اكثر شخص بينسى الكلمات وكتابتها باللغه الصينيه ولكن سبحان الله لاني اسمع كل يوم اللغه ...الكلمه لم تتكرر انا خلاص بصير حافظتها وانت بتسمع مثلا عجبك نطق كلمه ردد الكلمه مش بداخلك لا رددها بأعلى صوتك وقف الفيديو لحظه وكررها تابع مسلسلات _افلام _ بودكاست _ برامج اسمع كثثثير للغه وياليت تكون بدون ترجمه لاتفهم عادي مش مشكله خلي النص للغه ضاهر  فايدة النص باللغه نفسها راح يخليك تاخذ كذا كلمه وتبحث عن معناها

ايضا عندك تطبيقات لتعلم اللغه / بصراحه انا مش بدخلها عشان اتعلم اللغه بس لانه فيها شي مميز اللي هو التكرار للكلمات بيخليني احفظها بدون ماانسى

عندك القراءة ايضا افضل شي للحفظ ولا شعوريا ع فكرة وصدقني انا كنت زمان ماكان عندي الايمان او اليقين بفكرة لم بتخطئ بـ نطق كلمة وتبحث عن نطقها راح تحفظها خلاص ابدا كنت اقول مستحيل لحد ماجربت لم بغلط بنطق او كتابة الكلمة ببحث عنها ومن هنا والله تثبت والتجربة خير برهان

واخر شي عندك الممارسه اذا فعلا مش عاوز تنسى ادخل قروبات لمتحدثين اللغه لا تكتب شي ولا شي فقط حاول تقرا المحادثات حتى لو مش فاهم مش غلط مع الوقت راح تفهم صدقني  وبس تعرف تكون جمل راح تتكلم معاهم عادي
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
0 تصويتات
و انا مثلك ايضا
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
0 تصويتات
حاول قراءتهم دايما حتى ما تنسى و قم بكتابته حتى تحفظ جيدا بالتوفيق لك بأخي
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
0 تصويتات

ممن تقرأهم مرارا وتكرارا حتى لو حافظهم ,, كمان ممكن تلون الكلمات المتعلقة بشي مخصص بلون واحد , يعني لو تتعلق بالأكل مثلا تلونهم بلون معين .

أيضا بالنسبة للكلمات يلي بتشوف حالك بتنساهم بسرعه ممكن تكتبهم بورقة صغيرة وتعلقهم بالحيط عندك او بمكان يكثر تواجدك فيه , لأنه كل ما هتشوف الورقة رح تقرأ الكلمة أو الجملة وبهيك حتثبت بذاكرتك .. هذا ما افعله :)

دمتَ بخير وكل سنة وانت طيّب !

142 Online Users
0 Guest 142 Member
Today Visits : 47152
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45470539

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...