First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اسباب حبكم للغه الصينيه؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الصينية
بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
+10 تصويتات
210 مشاهدات
ممم بسبب احداث الصين الكتيير والتعب النفسي اللي مسبباه ليا سواء بسبب الكورونا او الصاروخ حاسه اني مبقتش طايقه الصين ولا سيرتهم خالص حتي اللغه مش قادرة ارجع ادرسها تاني من وقت ما خلصت الدروس ومفيش دروس جديده ومرجعتش ع القديم خالص وبجد بقيت مش عارفه انا ليه بدرس لغه بلد محدش طيقها والكل اصلًا لما بيعرفوا اني بدرسها بينتقدوني فـ بجد محتارة اسيب اللغه الصينيه واشوف لغه تانيه ولا اكمل بدون حب ليها .

تعديل / انا بدأت فيها علشان بس مستر ابراهيم بيشرحها وانا بعزه جدااا ومع الوقت حبيتها بسببه جزاه الله كل خير وربنا يتمم شفاه ع خير ..
تمت إجابته

3 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+4 تصويتات

أفضل إجابة

إذا ببساطة اتركيها إن كانت هيّنة! ❤️➿✨ أحب اللغة الصينية لأنني فقط أحبها~ وفعليًا تعرضنا لكلام من ناس أقل ما يقال عنهم أنهم جهلة ، وربي يعني يغثّون وكأنهم يعرفون شيئًا! هؤلاء إن نظرت لهم بدقة فلن تجد لهم إنجازات ، هم فقط يحبطون من يحاول أن ينجز . 

في الحقيقة أشعر بالأسف عندما يقول أحدهم أتعلم الصينية لأن الأستاذ ابراهيم هو من يعلمها! ليس استنقاصًا من شأنه لا والله له فضل كبير علينا واحترامه واجب لكن أعرف أنه ليس هناك ما يدفعكم بتلك القوة ، هناك معلمة جديدة ومرحبًا بها ❤️ 

إن كنتِ تحبينها فتمسكي بها بقوة ➿✨ 

انا لسه مصدومه من فكرة المدرسه الجديده مش متخيله حد يشرح صيني غير مستر ابراهيم ربنا يوفقها ع كل حال ..
انا كنت محتاره ابدأ بـ اي مع الانجليزي الاسباني ولا الصيني فـ اخترت الصيني علشان مستر ابراهيم هيشرحوا دي حقيقه وبرضو علشان اللغه بعيده عن الانجليزي يعني لو كان بدأ بـ كوري او ياباني كنت برضو هختارهم بس فكرة اللغه نفسها انا بسمع مسلسلات صيني و عندي فكرة عنها وكنت حابه اللغه وبحب اغاني المسلسلات بس مكنتش ناويه اتعلمها فهماني بس علشان متفرغه حبيت املا وقت فراغي بحاجة مفيده بس احداث الصين الكتير الفترة اللي فاتت اثرت شويه فيا .. شكرا ع ردك الجميل ♥
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
⁦(. ❛ ᴗ ❛.)⁩ ثقي بنفسك! ، أكيد مش غلطنا احنا نتعلم لغة بس مالنا دخل لا فكورونا ولا فالصاروخ ولا فشيء . أنا متأكدة أن الأستاذة الجديدة حتكون ممتازة كمان ❤️✨ ما يصير تخلي نفسك محدودة بالأستاذ ، افتحي لنفسك أكثر من باب ➿⚡
تمام هحاول بأذن الله.. بالتوفيق لينا بأذن الله ي جميلة ♥
بواسطة طالب متحمس (654 نقاط)  
+2 تصويتات
في البدايه ماكنت احبها وكانت عندي مثال لتنكيت والحاجات اللي قطعا مش بتفهم ابدا

لكن بصراحه كان عندي اجازه طويله كنت بتسمع مسلسلات صينيه مع الوقت شفت انه بديت اسمع بعض الجمل واعرف ترجمتهم رغم انهم مسلسلات لكن في كثير حاجات من الحقيقه الناس مش سيئين مثل مابيحكوا لنا

لأصدقك القول سمعة الصين والصينين عندنا مش حلوه ابدا

بس والله بديت ابحث عنهم واتعمق فيهم شفت بغض النظر عن الديانه في عندهم اداب وقيم ثابته وانسانيه وحاجات كثير حلوه

وفي بكل الاماكن الصالح والطايح

بعدين اني كمان مثلك احد الاسباب اللي شجعتني على تعلم الصينيه هو تدريس الاستاذ ابراهيم  لكن حتى لو أجت استاذه جديده متأكده انه الاستاذ ابراهيم رح يجيب استاذه  يكون  تدريسها حلو

اذا في حد بيحاول يثبطك عن دراسة الصينيه اعطيه اذن من الطين واذن من عجين

اللغه الصينيه بتفيد اللي يحبها واللي مايحبها وصارت منتشره بكثر. بتوفيق
تسلميلي ي حبيبتي ع الرد انا كمان بسمع مسلسلات صيني وبحبها جداا ومتأكده ان المدرسه الجديده هتكون كويسه بس الفكرة اننا اتعودنا ع مستر ابراهيم .. بالتوفيق ليا وليكِ يااارب ♥
بواسطة طالب محترف (3.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
صراحه قبل لا اعرف ابراهيم عادل و لا اعرف طليق

كانت اللغة الصينية في قائمة اللغات اللي احب اتقنها و كانت من ضمن اهدافي

سبب الحب

حب الاطلاع على الثقافات الاخرى

و اشياء اخرى و كثير

ماكو عيدية باختيار افضل اجابة
196 Online Users
0 Guest 196 Member
Today Visits : 63132
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45789141

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...