First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف اذاكر بتركيز [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+11 تصويتات
298 مشاهدات
كيف اذاكر بتركير انا اجلس اذاكر لكن احفظ الكلمات بصعوبة وبعد مرور ساعة اكون نسيت كل شيء
تمت إجابته

6 إجابة

بواسطة طالب جديد (34 نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة
النيه اولا فى المذاكره

ثانيا التركيز

ثالثا اتباع تعليمات الاساتذه

رابعا مذاكره الدروس اول باول ومراجعتها  فى اى وقت وباستمرار

خامسا استماع الدرس اكثر من مره بتركبز وعدم الانشغال بأي شئ اخر وتدوينه فى مذكره خاصه لشكل منظم هيسهل المذاكره فيه

وبالتوفيق
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
+4 تصويتات
ابتعد عن اي اصوات خارجية لان ذلك يساعدك علي التركيز

ومن ناحية اخري اجعل لك هدف  تتحرك نحوة

والله الموفق والمستعان
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
يسعد مساك يا غالي .
والله لو تعرف فرحتي قد ايه انك رجعت تاني . معلش الرسائل ما هقدر ابعت الك دلوقتي الا بعد ساعة ههه
منحرمش من سؤالك أبدا .. طمني عليك السيد اخبارك وكنت غايب بقالك كتيير ان شاء الله امورك طيبة
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
يسعد مساك انت وعلي ردك الطيب الجميل
ي الله انا اللي سعيد برجعتي اليكم انتم ورايتك هنا
دا سؤالي ولازم اسال علي حضرتك
الحمد لله تمام التمام
اموري بخير الحمد لله شوية شغل  وان شاء الله كل شئ يبقي تمام
سعيد بك والله
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
والله اشتقت لمنشوراتك وتفاعلاتك
ان شاء الله هتنور من جديد وترجع الحماس للموقع انا كتيير اثق بك . تحياتي الك
بواسطة طالب عالمي (7.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
هناك فيديو للاستاذ ابراهيم...اسم المقطع.....كيفية حفظ الكلمات وعدم نسيانها.....
بواسطة طالب مبتدئ (211 نقاط)  
+1 تصويت
يجب ان تكون الاجواء المحيطه بك هادئه

ومن الأفضل أن تعيد الحلقه أكثر من مره
بواسطة طالب جديد (99 نقاط)  
عُدل بواسطة
+1 تصويت
اول شئ تابع التعليمات الموجوده ف مقدمه الكورس  ونام كويس واكتب بايدك زى ما الكورس بيقول او ردد وهكذا من التعليمات

و هناك نصائح كثيره : يوجد كورس اسمه تعلم كيف تتعلم ع ابحث عنه ع اليوتيوب ستجده وهيعلمك تقنيات مذاكره وحجات جميله

او ابحث عن النسخه الإنجليزية منه ع كورسيرا اسمه

Learning how to learn
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
+1 تصويت
اعتقد من وجهه  نظري البسيطه المتواضعه اول شي لازم تبعد كل الملهيات عنك كليا الا اذا كان الهاتف او اللاب و فقط للتعلم و اي اشعارات لا تلتفت اليها الي ان تنهي الوقت المحدد و ثانيا اي شي تقدر تعمله كويس جدا و بسهوله بس اهم شي الدافع و الالتزام و تجبر نفسك حتي لو ما لك نفس تذاكر , هقولك علي فكره تضحك بيها علي عقلك خذ المذاكره كانها لعبه يعني قول انا مش هذاكر و اقعد اكتب اي شئ او حضر النوت بوك بتاعك و نظمه و اكتب فيه عشان  لما تذاكر بعدين بس بتكتب و خلاص و تنظم و لا تجهد نفسك و لا شي و لا تركيز مره فمره هتلاقي نفسك اشياء داخل الكتاب او الشي اللي بتتعلم منه بتشدك و بدل  ما بتكتب هتركز لوحدك تلقائيا و حتي لو مش مركز ميه فالميه هتلاقي بعض الاشياء ايضا ثبتت في مخك و ده مش وحش مبدايه المهم تعود نفسك تقعد و تئاكر و تحاول و لا تمل و حتي لما تحس بملل شويه اما تغير ة تعمل شي لفتره بسيطه ك خمس او عشر دقايق او تكتب في اي شي كالعاده و الطريقه دي شفت احد الفيديوهات بتتكلم عنها علي اليوتيوب و شايف انها كويسه بالنسبه لي و    يارب تنفعك ايضا و بالنسبه لان ممكن تكون ذاكرتك ضعيفه عليك بالتكرار كثييييييييير بس
197 Online Users
0 Guest 197 Member
Today Visits : 21637
Yesterday Visits : 55702
Total Visits : 44247461

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...