First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اقنراح للتطبيق....

في تصنيف تطبيق طليق
بواسطة طالب جديد (78 نقاط)  
+7 تصويتات
334 مشاهدات
ان شاء الله لما التطبيق يستقر في كل اللغات و كده ممكن حضرتك تدربنا علي الكتابة ب كيبورد اللغة دي جوه التطبيق مثلا زي نكتب جمل كاملة حرف حرف و التطبيق يصلحها لكذه سبب:

1) نادرا ما حد حاليا بيستخدم كتابة بايده حتي في الشغل.

2)عشان نتعود نكتب بسرعة علي الكيبورد و نحفظ اماكن الحروف.

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب جديد (76 نقاط)  
+2 تصويتات
فعلا اقتراح جميل جدا

و اذا تطبق فهو من صالحنا
بواسطة طالب جديد (96 نقاط)  
+1 تصويت
نعم اقتراح جدا جميل

و خصوصا انه يعلمنا السرعة و هذا شيء مهم جدا للمستقبل
بواسطة طالب جديد (90 نقاط)  
+1 تصويت
انا احب كثيرا هذه الاقتراحات و ارجو ان تتطبق بأسرع ما يمكن
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
اخي اعذرني كتابة بدون خط اليد والله مابتسوى مهما اتعلمت ع الكيبورد دامك ماتعلمت بخط يدك راح تضيع وتنسى سبحان الله الموضوع متصل من العقل للكتابة باليد واذا تعلمت كويس تكتب بخط يدك صدقني ع الكيبورد راح تكتب بسرعه فخلي دايم كتاباتك ع الورق وصح شي قديم ولكن لازال يستخدم حتى بالمدارس لانه هذي افضل وسيلة لتعلم الكتابة
ايوا بس لازم تبقي عيونا علي المستقبل دايما يعني لو قولتيلي انك بتعرفي تحسبي او تضربي اي رقم في دماغك بمنتهي السهولة هقولك برافو جدا وبتنشطي مخك دايما و زي الفل بس وبعدين ليه تضيعي وقتك في حاجة زي كدة و في أله حاسبة لأن ببساطة اي حد معاه ألة حاسبة هيبقي أسرع منك بكتير و لو عايزة عقلك دايما شغال ممكن تشغلي بطريقة تانية مش عند و لأ لازم ابدأ زي ما الناس بدأت الزمن بيتغير و مش هينفع نفضل عايشين في القديم هيحصل فجوة كبيرة فاهماني؟!...
المعادلة جدا خاطئة ومافيه اي مقارنة اللغة مش مادة علمية حضارة وثقافه لاتقارن بألة حاسبة وحسبة الرياضيات
اثنين ماله دخل ابدا قديم وجديد هذي اصول التعلم مهما صار فيه تطور لازم تلجأ للكتابة بيدك ولو راح نمشي ع قاعدتك اعذرني اخي ماراح نتعلم ماله دخل التطور هذي اصول التعليم الكتابة باليد من ضمن اصول التعليم وقلتلك العقل والكتابة باليد مشتركين لكن لو خلينا كل شي ع الكيبورد تتوقع راح تتعلم ؟ صدقني راح تنسى كلمات كثير وتعليمك راح يكون بطيء جدا ولو بعطيك ورقه وقلم واقولك اكتب ماراح تعرف تكتب خطك راح يكون سيء جدا فكر بالعواقب لاتفكر بالتطور .. لم تتعلم بيدك راح تعرف تكتب ع الكيبورد بسهوله اذا انت الان متعلم بالورقه والقلم لغتك الام وتكتب ع الكيبورد بكل سهوله وبسرعه ليش تبي تتعلم لغه فقط عن طريق الكتابة بالكيبورد ؟! هل هو فقط مواكبة للتطور ؟ اللغات بعمرها ماكانت مواكبة للتطور اللغات موجوده من الاف السنين مالها دخل ابدا بالتطور انت اللي اتمنى تفهم الفجوة اللي راح تصير لو اتبعت قاعدة التعلم فقط عن طريق الكيبورد اعيد واكررلك فكر بالعواقب
لأ ثانية هو ممكن يكون الغلط من عندي عشان فهمتيني غلط...
انا اكيد مش معارض لكلامك ده علي الإطلاق انا بتكلم في الزمن ده مينفعش بس تعتمدي علي الكتابة بإيدك للإن ببساطة فكري فيها لو عايزه تشتغلي باللغة دي في اي شركة كبيرة بتتعامل بال word,E-mails,etc.  يعني تكتبي بس بإيدك هو نص الصح مش كل الصح ... يارب اكون كده وصلتلك وجهه نظري صح
افهمني دامك عرفت تكتب بخط يدك راح تكتب بالكيبورد بسرعه يعني انت الان متعلم بخط يدك وكتابتك بلغتك الام ع الكيبورد سريعه جدا  فيه احد علمك تكتب ع الكيبورد بلغتك اكيد لا .. وبعدين كل دول العالم يتعلمون عن طريق كتابة اليد هي الاساس والشركات والدوائر الحكومية صح فيه كمبيوتر لكن صدقني لازم تواجه موقف انك تكتب بيدك طيب ايش راح تعمل ؟
وقلتلك مافيه تعلم بدون كتابة اليد لانها فعليا مرتبطه بالعقل اكثر من الكيبورد وجرب تتعلم عن طريق فقط الكيبورد بدون خط يدك شوف العواقب بنفسك ولاني مجربه هالحركه وفيه ناس اعرفهم مجربينها فأعرف عواقبها
ايوة فهمك بأمانة و عندك حق وسعيد بالنقاش جدا... بس اية المشكلة لما نعمل الاتنين؟!
انا اسعد اخي
اشتغل ع الكتابة بيدك اولا بعد كذا اصلا ماراح تحتاج تتعلم ع الكيبورد ولا تحتاج احد يعلمك سرعتك بالكيبورد راح تكون  بسبب سرعتك بكتابة اليد
بواسطة طالب جديد (144 نقاط)  
0 تصويتات

اقتراح جميل جدا 

وإن شاء الله سيكون مفيد جدا

بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
0 تصويتات

❤️ جميل جدا الاقتراح بل وذكي ايضاً

ده كمان هيساهم في حفظنا للكلمات

انشاء الله يُطبق 

يسعد صباحك روبرت❤️❤️

ويسعد ايامك يا باشا ❤️❤️
188 Online Users
0 Guest 188 Member
Today Visits : 18974
Yesterday Visits : 55702
Total Visits : 44244799

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...