First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال بخصوص تعلم اللغات [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (24 نقاط)  
+2 تصويتات
210 مشاهدات
صباح الخير عليكم جميعاً

عندى سؤال بخصوص التعلم عن طريق البودكاست

دلوقتى انا بحسب المواضيع او التجارب ال قرأتها انهم يستعملون البودكاست فى اﻻوقات الضائعه مثل المواصلات .. السواقة .. واحيانا الوقت الفارغ من العمل

دلوقتى سؤالى .. اكيد فى جمل او عبارات بكون غير فاهم ل معناها

بس انا بكمل وبقول ان مش شرط اكون فاهم وان المهم هو تنمية مهارة اﻻستماع

عاوز حد يقولى فى النقطه دى انا صح ولا غلط ولازم اكون فاهم البودكاست ال بسمعه ؟

السؤال بقى هو احيانا ونا مشغل البودكاست بسرح ومبكنش مركز معاه عمتاً وسعات بكون فى الشغل وببقي شغال مثلا ومخلى البودكاست شغال فى السماعات .. ولاكن مش مديلوا تركيز كامل

هل دا شئ عادى ؟ ولا شرط اكون منتبه ومركز مع البودكاست؟
تمت إجابته

4 إجابة

بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة
عادي اخي تفكيرك صح واصلا لو فهمت كل الكلام هذا شي غير طبيعي

انت بتتعلم بالفطره لم كنت طفل صغير جدا هل كنت فاهم كلام عايلتك كله ؟ اكيد لا بالاول نطقت بابا وبعدين ماما وبعدها اسامي العايله وبعدها الكلمات وبعدين قمت تركب الجمل انت نفس الشي اللي سويته وانت صغير سويه مع اللغه اللي تتعلمها اسمع حتى لو مش فاهم حتى لو مش مركز اهم شي اللغه تكون بمحيطك كامل وراح تساعدك كثير ع مهارة النطق الصحيح وحفظ الكلمات ومع الوقت صدقني راح تتمرس باللغه فيه ناس كثير اتعلمو لغات عن طريق افلام ومسلسلات وبعدها دخلو بالقواعد وتحصل الاكسنت عندهم ممتاز لانهم طول السنوات كانو بيسمعو الاستماع اهم مهارة في تعلم اللغات وبعدها الممارسه ثم القراءة والكتابة اهم شي اللغة تكون بمحيطك بالكامل الله يوفقك يارب
شكرا اختى ميمي وربنا يوفقك
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
الشكر لله اخي ماسويت الا واجبي
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+1 تصويت

عَـادي جدًا ، البودكاست بشكل عام مهمتها للمبتدئين أنها تدخل نغمة اللغة وأسلوب الحديث وأصواتها لك ، لما تتقدم في اللغة حيكون أسهل تفهم المسموع وتحدد الكلام ، مش شرط تكون منتبه له طوال الوقت ، لمّا تتحوط حواليك باللغة أنت هيك بتعود أذنك عليها مش هدفك تفهمها هنا لهيك اه الي أنت بتعمله صح مفيش مشكلة فيه واستمّر عليه

تسلمي اخت مليار وربنا يوفقنا جميعا فى رحلة التعلم
بواسطة طالب جديد (69 نقاط)  
0 تصويتات
لازم تكون حاضر الفهم والتركيز زي ما الاستاذ يدربنا في كورس الاستماع، وموشرط تفهم كل كلمة بس لازم تكتب الكلمات الجديدة والجمل عشان تحصل فائدة ..
انا لا اقصد كورس الاستماع .. انا بتكلم على ملفات صوتيه عمتا ملهاش علاقه بالكورس
بواسطة طالب جديد (42 نقاط)  
0 تصويتات
معلومة استماع الحلقة اكقر من ٤٨ مرة يدخل بالدماغ مباشرة دون وعي

فالطبيعي انك تتشتت او تسرح او ماتكنش فاهم كل حاجة ولكن طبعا هتلاقي نتبجة مرضية مع الاستماع المستمر

وكمان مع الاستمرار هتلاقي نفسك بتفهم شويه بشوية اكتر واكتر

بالتوفيق ان شاء الله ونصيحتي استمر اوعب توقف
شكرا اخت رفقة وربنا يوفقك يارب
88 Online Users
0 Guest 88 Member
Today Visits : 47799
Yesterday Visits : 77211
Total Visits : 45922350

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...