First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

مين مستر إبراهيم عادل [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب مبتدئ (247 نقاط)  
+14 تصويتات
766 مشاهدات

ده كل اللي اعرفه عن مستر ابراهيم عادل - الكلام مش هيعطي حقه واسف لو نسيت اذكر حاجه - يلا بنا خليني اتكلم شوية عن الراجل دا مع العلم ان هتبقى شهادتي فيه مجروحة .

درجته العلميه

خريج جامعة Texas A&M قسم لسانيات وصوتيات.... ومدرس لغه انجليزية بقاله 12 سنة منهم 9 سنين في افضل مدارس ف هونغ كونغ من افضل الدول تقدما ف اختبار الذكاء المعروف IQ واقتصادهم من اعلي معدل في العالم....

اللغات المتحدثه

ابراهيم عادل بيتكلم انجليزي وكانتونيزي وصيني والعربي هي اللغه الام وبيتعلم فرنسي والماني

ليه هو من أفضل الناس في التعليم

لأن واثناء الحلقه بنسبة 70% بتبقي حافظ كل الكلمات المذكوره وبنسبه 95% تكون فاهم.... ولمجرد كتابة الحلقة او مذاكرتها بيبقي تقريبا غطيت 100% من المهمه.... بيدرس كويس الكمية اللي مخ الطالب يتناولها بدون مشاكل مثلا زي ان التحسن ف الاستماع بيكون غير ملحوظ وغيره .

بدايته علي اليوتيوب و انجازاته عليه

بقاله اكتر من 3 سنين عامل قناة عاليوتيوب بيعلم * English courses * القناة دي دلوقتي علي مشارف 6 مليون متابع !! الراجل دا ناس كتير جدا حاولوا يقفلوا القناة بتاعته و يهكروها و معرفوش ! حاولوا يشتروه بحيث يكون المحتوى الي بيقدمه مش مجاني و هو رفض... لأن قناته هي افضل قناة ف العالم بتدرس انجليزي بشكل professional جدا و بيستخدم أحدث تقنيات التعليم و ليه اسلوب و منهج ف التدريس يشد اي حد و يوصل معلومته لأي حد مهما كان سنه او مستواه ف الانجليزي .. الراجل دا مش مجرد مدرس ... دا مثقف جدا جدا جدا فوق م تتخيل

البرمحه

هو دارس برمجة و صمم أبليكيشن على مستوى عالى جدا و سماه ZamericanEnglish و خلاه مجاني تماما لأي حد عايز يتعلم .و بيسعي ان يكون في كورس برمجه كمان  للجميع. مش بس كدا الراجل كمان عمل شهاده (certificate) للناس الي بتستكمل مراحل الكورس و تعدي الامتحان و معتمدة من وزارة التعليم العالي و عدد من الدول العربية و تقدر تقدمها لأي وظيفة ف العالم لانها قوية جدا .. الراجل دا فعلا ملوش أي هدف مادي او تجاري ولا حتى بنسبة ١% ....

بعيدا عن ال English

الراجل دا حافظ القرآن الكريم كله .. قرأ الانجيل العهد القديم و الجديد و التوراه ...وعنده معلومات جباره ف مجالات علم النفس و الفلسفة و السياسة و الشريعة و التاريخ و البرمجة و علوم الكمبيوتر... حرفيا شخص زي دا انت خسران كتير اوي انك مش بتشوفه او متعرفش عنه حاجة .........

خلاصة الكلام الشخص ده تنين بجنحين في مجالات كتير

تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

15 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+6 تصويتات
اتمنى لو تكون المعلومات موثقة من استاذ ابراهيم أو أحد المقربين منه عشان الناس كلها تعرفها على وجه اليقين مش تقريبا

وجزاك الله خيرا اخي الحبيب
بواسطة طالب محترف (2.5ألف نقاط)  
صحيح أنا عن نفسي لا أثق بالمكتوب لأنني وجدته مخالفا لما قاله الأستاذ بلسانه
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
+5 تصويتات
واو .. اصبح عندي خلفية مكثفة عن استاذي ... في حاجات كنت اعرفها بنسبه 65 % والباقي عرفته دلوقتي

شكرا لك علي هذه المعلومات القيمه الرائعة
بواسطة طالب مبتدئ (407 نقاط)  
+1 تصويت

تسلم أخي عبدالله على كلماتك الجميلة عن أستاذنا الفاضل ومعلمنا واخونا الكبير.

أيضا الأستاذ إبراهيم حافظ ل كتاب صحيح البخاري (الذي يحتوى على أكثر من 7000 حديث)

أسئل الله العظيم أن يحفظه من كل سوء ومن عين كل حاسد أو حاقد، وأن يمده بالصحة، وأن يبارك له في علمه وأن يكون حجةً له يوم القيامة، وأن يجعله زخراً وعونا للدين، اللهم آمين. 

بواسطة طالب جديد (127 نقاط)  
اللهم امين
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
+1 تصويت
والله الكلمات لا توفيه حقه

انا احبه فى الله كثيرا
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
مرحبا صديقتناه نحن هنا معكنساعدك ف اي شئ تريدية ما عليك سوي ترك سؤال وستجدين ان شاء الله اجابات نحو موضوعك بالتوفيق
احببت ان اساعدك ورايتك جديدة بالموقع لذا وجب علي مساعتك
بواسطة طالب جديد (65 نقاط)  
+1 تصويت
ما شاء الله
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
يااه! ما شاء الله! بجد يستحق يكون قدوة!

في كتب له؟ سواء كانت عن اللغات او حتى سيرة ذاتية أتشرف فيهاا
بواسطة طالب محترف (2.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
مصدر المعلومات ؟؟؟
بواسطة طالب جديد (99 نقاط)  
0 تصويتات
جزاه الله كل خير ❤❤

احسنت النشر ❤
بواسطة طالب جديد (108 نقاط)  
0 تصويتات
ما شا الله تبارك الله
بواسطة طالب مبتدئ (199 نقاط)  
0 تصويتات
بسم الله ماشاء الله اللهم احفظه بما تحفظ به عبادك الصالحين جزاه الله خيرا عن كل ما يقدمه لنا
بواسطة طالب مبتدئ (200 نقاط)  
0 تصويتات
جزاك الله خيرا

وربنا يحمي أستاذ نا
بواسطة طالب جديد (23 نقاط)  
0 تصويتات
ماشاء الله عليه هو فعلا شخص مبدع وعبقري ولكن اكثر مايحزنني انه مش واخد حقه في بلده سواء من الاعلام او من الدوله وفي المقابل ناس ااقل منه كتير في يومين بتبقي تريند
بواسطة طالب مبتدئ (204 نقاط)  
0 تصويتات
شكرا  على المعلومات القيمة .
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
0 تصويتات
تحتياتي لك يا افضل استاذ في العالم
بواسطة طالب جديد (9 نقاط)  
0 تصويتات
الاستاذ الاقرب الي قلبي

وفقك الله ♥️
122 Online Users
0 Guest 122 Member
Today Visits : 43659
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44213800

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...