First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سلسلة رمضان (1) online learning [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+6 تصويتات
384 مشاهدات

الكثير مننا يعرف ان الانترنت اخد فترة وجهود طويلة عشان يكون بالشكل ال بنشوفه حاليا من محاولات لتوصيل بعض الاجهزة إلى مكان ليس له أول ولا اخر يمكنك ايجاد فيه كل شيء 

من بين كل هذا توفر لنا كورسات متاحة لبعض المجالات والتي متاحة بشكل مجاني تقريبا وتختلف من دول لاخرى بعضها تجد بها بجودة ضعيفة والأخرى بجودة عالية وبطريقة مدروسة ومفيش مانع من البحث والتطبيق 

1- مميزات التعليم الاونلاين، تكمن في الاتي منها توفير 1- الوقت والمال 2- إختيار الوقت والمدرس الذي تحب 3- يمكنك ايجاد ما تبحث عنه وتفهمه بطريقة جيدة تعويضا على سؤالك لمدرسك عم لا تفهمه وايضا يمكنك ايجاد ما تبحث عنه بمحتوى افضل مما قد يكون بمنطقتك 

2- سلبيات التعليم اونلاين، البعض يفكر ان التعليم فقط عبر مدرس مباشر امامك هو السبيل الوحيد للتعلم والحجة انك كيف هتفهم واذا فهمت هيقف معاك حاجة منان هتفهمها مع ان الكلام ده غير منطقي والا كيف الخوارزمي اسس الجبر ووضع الارقام من 0 إلى 9 . كيف اذا نشأت العلوم ونشات النظريات كيف بنكتشف اذا كان الاعتماد الكلي على المدرس، سؤال مش دي مراحل متقدمة. ج ايوة بس في الاخر ده مش علم الحجات الطفيفة ال بتاخدها اتت عبر الاكتشاف ايضا كان المكتشفون للنظريات التي ندرسها استنتجوها بتجارب وبحوثات تحتاج لمدرس فقط ليثبتك والتعليم الاونلاين يكمل من اجل ان تزداد خبرة  وتنمي باقي مهاراتك،  لندع للنقطة الاساسية سلبيات التعليم الاونلاين في الواقع يجب أن نقول سلبياتنا اثناء التعليم الاونلاين لانه انا من يقوم بالتعلم اونلاين وليس العكس هو طرف واحد المشكلة عند اغلبنا انه يريد شخص يقوده من ذراعه للدراسة وهذا الشخص لا يمكن أن يتقدم سبب اخر يمنعك من التعلم اونلاين هو عدم تنظيمك وتخطيطك لوقتك واهدافك وحياتك وجود مشتات لا ضرورة من متابعتها والمشكلة الاكبر انه ليس لديك هدف لان من لديه هدف لا تهمه الوسيلة الأهم الوصول لهدفه 

بالنهاية شكرا على قراتك اريد رايكم في شيء بما ان الموقع مفتوح نقدم عليه مواضيع مختلفة ما رأيكم بسلسلة للدول نتعرف بها على مميزات عالمنا الذي نعرف عنه القليل وعن بلاد اخوننا 

في النهاية اخبرنا بنظرتك عن التعليم اونلاين قبل معرفتك طليق عن نفسي كانت نظرتي ان كله هبد ونصب ههههههه

تمت إجابته

5 إجابة

بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+3 تصويتات

أفضل إجابة
الموضوع حلو جداً

نظرتى عن التعليم أون لاين حلوة مش وحشة على الاقل الفيديو بنخليه براحتنا عايزين نقدمو او نأخرو شوية

ونقدر نشغلو 100 مرة

احسن من المدرس وجهاً لوجه لو قولتله يا مستر ممكن تعيد الجزء دة ممكن يقول عليك غبى ويحبطك
بس ضعي ف بالك نقطة اذا بدك تساليه عن سؤال انت مش فاهماه هنا بتبدوا حجتهم قوية ولكن ده بسبب عدم درايتنا ان بالشكل ده انا مستحيل اصبح مبرمج اذا اعتمدت اني أسأل شخص على شي مش فاهمه ولماذا لان شغلانة المبرمج تكمن انه يحل مشاكل التطبيقات ف لازم دماغه تكون شغاله وعليه قيسوا الرياضيات والعلوم وما الى ذلك
شي نبهتيني وفهتيني اياه متشكر جدا لاني فهمت لي اكتساب المهارات مهم وان كشخص ف ثالثة ثانوي اعتمد في الدراسة على نفسي لقيت حجة قوية لقراري ولكن ما نفع الحجج اذ كان من امامي فقيه الريف هههههههههه لا اقصد التقليل ولكن التطور لسة قليل عندنا ههههههه
انت المفروض من مصر علشان شوفتك كاتب عندك Egypt اتكلم مصرى علشان مفهمتش ولا كلمة ههههههههههههههه
ههههههههههههه هم اول كلمتين باللهجة السورية هههههههه والكلمة التانية ناقص منها حرف اما باقي الكلام مبحاولش اخليه عامي خالص عشان يكون مفهوم يعني في ناس متعرفش معنى كلمة "اش" ولكن من كتر تعاملي مع السوريين اتقلبت لهجتي هههههههه
معاكم واحدة بتفهم متأخر ههههههههههه ممكن تفهمنى بس باللغة المصرية
اللى مش فاهم حاجة يقرا كلامك السورى
المختصر المفيد يعني انه لو انت عندك مسالة صعبة ومش فاهماها هتعوزي مدرس يشرحهالك لاسباب مش هنحصيها ولكن الحجة دي ملهاش لزمة لان لو فضلنا كل حاجة ندور عليها عند الاستاذ بدل م نقرا ونتعلم ونفهم ونحل المشكلة هنفضل جهلة المبرمج والباحث و مدرس الرياضيات وغيره لم تقف مشكلة قدامه مش بيروح يسأل حد ولا كدة اي لازمته لذلك نظام البحث بنفسي افضل من ان الواحد يقعد يتعلم مع مدرس وجه لوجه وخلاص هو مهم ف طريقة توصيلة المعلومة ولكنه ميفرقش عن الشخص عاليوتيوب لانه بالاول وبالاخر لزما احل مشاكلي بنفسي
انا كدة فهمت
والله كلامك صح لو كل واحد سأل التانى على حاجة مش فاهمها مش هيكون فى اى تقدم او تطور
لازم تجرب بنفسك
اكتر مثال ممكن يوضح كلامى استاذ احمد بتجربته مع الموقع دة
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا للمعلومات

انا موافقه على ااسلسله ابدأ فيها و انا سأتابعك و ادعمك فيها

و بالنسبه للتعليم الالكترونى فأنا اتعلم عن بعد من قبل صدور طليق بحوالى سنه او اكثر و بالنسبالى مميزاته كانت اكثر من عيووبه ممكن يكون اتنصب عليك معرفش ليه ههههه بس خلى بالك المره الجايه ههه
شكرا كتير على رايك للسلسلة.
بالنسبة للتعليم الإلكتروني متنصبش علي انا الحمدلله ال بدات معه الطريق ده هو ال خلاني اغير رايي فيه مستر ابراهيم عادل قبل معرفه كان بيتقالي والصورة ال وصلتلي من الناس ان ال على النت هبد ونصب وكذب وحجات لا يمكن ذكرها ولكن بعد معرفت المستر ابراهيم عرفت ان في الحلو ولكن احنا ال بايدنا نشوف الحلو ولا ال على هوانا
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

بالنسبة لي من عشاقه لاكن المسجلة 

خاصة

البرمجة    واللغات     وعلوم العربية و الشرعية 

بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

فعلا كما ذكرت يوفر الوت والمال والجهد 

بالاضافة الي انه  يمكن لاي شخص تعلم اشياء كثيرة ف مجالات متعدة 

كما انه فرصة لدخل الشخص وغيرها من المواضيع الرائعة والمفيدة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

مساء الخير 

رمضان كريم وكل عام وانت بالف الف خير 

موضوعك حلو كتير كتير وانا بانتظار السلسلة الجديدة لقد اعجبتني قبل ان اراها بالتوفيق yes

انا بلشت ادرس اولاين  من وقت ما قعدنا بالبيت عشان كورونا وبصراحة عجبني كتير 

انت بتقدر تشوف الدرس باي وقت وبتقدر تعيدوه اكثير من مرة 

وطبعا مع طليق حبيت الموضوع اكثر 

بس انا ما انتصب عليا لسا هههههههههه

تحياتي لك smiley

بالتوفيق ليكي ورمضان كريم وربنا يحميك انت والاهل وعائلة طليق من الوباء.
انا متنصبش علي انتوا فاهميين غلط لييييي
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
اللهم امين الله يحفظنا جميعا
لا لا انا فاهمة انو ما انتصب عليك لا تقلق
لا فكرت بس من التعليق ال فوق هههههههههه عالعموم بالتوفيق ان شاء الله للاحسن
146 Online Users
0 Guest 146 Member
Today Visits : 60320
Yesterday Visits : 65156
Total Visits : 45725721

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...