First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اللغات والعقل الباطن

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+7 تصويتات
225 مشاهدات
صباح الورد

سمعت محاضره لشخص مدرس  لغات و محاضر تنميه ذاتيه لا داعي لذكر اسمه فا بيقول ان الانسان احيانا لما بيصحي من النوم بيحس انه مخنوق وان طاقته صفر والعكس ممكن يبقي سعيد وطاقه ايجابيه والخ وقال ان السبب ان الانسان قبل ما ينام ب 10 دقائق اي شئ فعله بيدخل عقله الباطن

وبيأثر علي الشخص وبيكون بيتكرر في عقله الباطن طول فتره النوم ال هي 8 ساعات وهذا ما يسمي ب علم البرمجه اللغويه العصبيه ومن هنا  نبدأ مع اللغات واتكلم ان احدث وافضل طريقه هو مجربها واتعلم بها 4 لغات انه قبل ما بينام بيضبط مؤقت الراديو ساعه علي اللغه الذي يتعلمها و بينام وكما قولنا اي شئ الانسان بيعمله قبل نومه بيتكرر في عقله الباطن وبيترسخ في عقله لحد ما يصحي و اللغه الي بيسمعها كل دي معلومات بتدخل عقله الباطن وبتتكرر طول فتره نومه يعني كأنه سمع راديو 8 ساعات وقال ان الفعل ده جعله يتكيف مع اللغات بشكل سريع جدا واي مواطن اصلي بيتحدث بيقدر يسمع اغلب الكلام وبيكون واضح جدا بس لسه مش عارف معناها لانه ما درسها وما عرف معناها بالعربي

الملخص الي انا اريد اقوله اننا يجب نسمع راديو قبل النوم باللغه التي نتعلمها و كل فتره نزود مده الاستماع ونلتزم بالموضوع ده لاننا لو عملنا كدا من دلوقتي لحد ما نخلص ال A1  اللغه هتكون واضحه جدا في الاستماع لنا بس هيكون لسه ما نعرف المعني بالعربي

ملحوظه  تجربتي  انا بقالي فتره بسمع الراديو والافلام والاغاني باستمرار باسمعهم وكل مره بحس ان الكلام بيوضح وبقدر اسمع جمل وكلمات كتير بس لسه ما فاهم معناها

اتمني اكون افادتكم واسف اني اطلت عليكم

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
معلومات جيدة شكرا لك يأخي
العفو   ........صحيح انا هنتظر البرتغاليه انشاءالله مثلك الصراحه حبيتها من فيلم اتفرجت عليه و حسيت انهم شعب ارق من الفرنساويين ولغتهم رقيقه وسهله بس في لغات ليها اوليه عندي بس حطيتها في الخطه باذن الله  حبيت اخبرك فقط
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
أنا حبيتها لأنوا أفضل بلد عندي هو البرازيل وكمان في سلسلة برازيلية اسمها escola de gênios تعني مدرسة العباقرة  حبيتها كثير
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+1 تصويت

أعتقد سمعت هالكلام من قبل بس نسيت من ⁦ಡ ͜ ʖ ಡ⁩ ، حاولت أطبّقه بس لم تزبط معنا! 

أنا أستمع للغة أصلًا في خلال النهار دا بيكفيني ⁦(. ❛ ᴗ ❛.)⁩.

شكرًا لمشاركتكِ يوسفف.

المهم اننا نسمع باستمرار مش شرط قبل النوم
احنا لازم ندرك اهميه السماع لانها فعلا مفتاح اللغات
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+1 تصويت

الحديث عن اللغات حديث ذو شجون وتتداخل فيه عوامل كثيرة نفسية واجتماعية وعلمية

لكن 

شكرا على الموضوع

قصدك موضوع اللغه والمخ ازاي بيتعامل معاها لسه غامض بالنسبه لينا مش لاقيين تعريف محدد لي
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
اقصد في طريقة التعلم
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
والله يااخي اتفق ولا اتفق مع هذا الكلام

بسمع قبل ماانام ومن سنوات يعني مش يوم ولا يومين ولم بصحى بكمل ولكن مابحس فيه اختلاف ولكن للامانه اللي خلاني افهم بعض الكلمات كثرت المسلسلات اللي بتابعها والبرامج الترفيهيه بالذات ساعدتني كثير اني التقط الكلمات بشكل اسرع اما اسمع قبل لاتنام هذي مش طريقه فعاله والله
153 Online Users
0 Guest 153 Member
Today Visits : 24040
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45821476

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...