First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

بدون مقدمات

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+11 تصويتات
943 مشاهدات

مساء النور بالجميع او صباح النور تبعا للوقت الذي تشاهد فيه المنشور cool

ملاحظة مهمة 

كنت قلت ف منشورات قبل ان بلاش نقعد نحط خطوط تحت الكلام او نظلله التعديل مفيش تعديل اعطيني اثبات بيخلي التظللة او الخطوط تساعدك في التذكر الحاجة الوحيدة ال تخليك تتذكر بالتظليل وكدة هي انك تربط كلام علمت عليه مسبقا بملحوظة صغيرة اما ال بيقعد يظلل ويخطط اي كلمة وكل كلمة تيجي كدامه ف ده بلح وعمره ميساعد العقل. امل ان الفكرة توصل.

تجديد طفيف من اجل الأصدقاء 

كنت بعمل فقرة "محادثة باللغة الإنجليزية " وعشان مكنش عليها اهتمام كبير وكانت عادية منها استفادة من الافكار وال عايز نقط بنختار إجابته لنساعده بس ان شاء الله من المرة الجاية هيكون فيها تغيير والتغيير ك التالي 

1- هتكون متقسمة مستويات 

2- هنقي مواضيع حسب المستوى وهيكون لكل مستوى شكل معين في الكتابة 

3- هتكون تحت اسم منوعات 

شرح 

س-  كيف هتتقسم مستويات. ج - هتكون مستوى للمبتدئين ومستوى للمتوسطين ومستوى للمتقدمين 

س - بالنسبة للمواضيع. ج - هنقي مواضيع خفيفة للمستوى المبتدأ والمستوى المتوسط والمتقدم أحيانا هيكونوا نفس الموضوع لكن هيطلب كتابة اكتر وشكل مختلف مثلا المبتدأ يكتب خمس جمل ام الاعلى يعمل معادثة مثلا من 100 كلمة فما فوق ومش مهم قديش قررت وياريت تدعم بصور من عندك 

ده مبدئيا للإنجليزية وان شاء الله بعد فترة نضيف لغات تانية. ال عنده فكرة او المعندوش ومستعد يعمل حاجة ويجهزها وياريت يحطها تحت نفس الإسم ويعلق هون ويقلنا فكرته. بالتوفيق 

بالنسبة لمستوانا فهو مهما كان فهو ممتاز لا احد يستقل من نفسه ابدا ولكن عشان نبدا بالتدرج واذا حابين تاخدوا امتحان تحديد مستوى بسيط ممكن اجيب واحد بس هيكون فيه شروط 

هينزل ف وقت محدد ولمدة محددة وأن شاء الله الادمن ال بالوقت ده بيساعدنا عشان المعاد وهقول قبليه بيومين ويتعمل كل فترة واحد مختلف بنفس الشروط ان شاء الله بيكون في تحسن وبتعلى بلفلك شوي.

الموافق يشاركني برايه 

وياريت ما تخذلوني بعد هذه القرارات وتنشروا بالموقع  

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

8 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
+3 تصويتات
ان بصمتلك على بياض
عايزين أفكار مبدعة اوك
بواسطة طالب عالمي (6.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مساء الورد

انا اتفق معك

جزاك الله خيرا
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
يعطيك العافيه اخي
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

اختلف معك في مسألة الخطوط والتظليل 

فهذا من باب التجديد و العين تعشق الأوان 

ويكفي أن الطبيعة من مظاهر جماله خضرة الأشجار وزرقت الشلالات 

تحياتي لكheart

بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
أتّفق~ أحب الألوان كثيرًا ⁦(≧▽≦)⁩
اختلف معك في رأيك لانك لم تناقش حجتي ابدا بل دخلت في الجمال اشرحلي كيف الجمال هيسهلك الحفظ ثم ان ده ليس جمال طبيعي
حد فيكم اخد الموضوع جد وشاف هل التظليل ينفع او لا انا جربته وكان ملهوش لزمة متقلش الواحد يقعد يظلل ويخلي الشكل حلو ده مبيعملش اي لينك بين الكلمة واللون في الدماغ هل عمر واحد فيكم شاف المستر بيدينا كلمة ويلونها ولا يظللها مفيش كلام من ده لذلك التظليل كدة ملهوش اي فايدة ولحد متفكروا تقنعوا هل طريقة التظليل ال بتتبعوها صح ولا لا وتعرفوا ابقا انشروها هنا لنشوفها
⁦(◔‿◔)⁩ انتظـر بس نخلص اختبار الكيمـيا وأصور لك دفتر الياباني تبعي وممكن تفهم ليش هي حلوة ~
خلاص يجماعة انا كنت فاهم الموضوع غلط كل ال كان في الموضوع شوية فن بس انا بتكلم ف حاجة وانتوا ف حاجة بس برده بدي شوف كراسة الياباني
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
الملحوظة المهمة اظنها ليست مهمة على الاطلاق

أظن أن التذكر ليس له علاقة بما تقول

الناس اذواق خلي اللي يظلل يظلل

الالوان بتساعد على فتح النفس والراحه النفسية

اما بالنسبة لي فأنا استخدم تظليل الكلمات وترجمتها

بالتوفيق لسلسلتك الجميلة :)

دمت بخير !❤
انتو تعاركو براحتكو والناس اللي بالشارع بتاكل الضرب
انا بحكي عن موضوع فوائد الالوان بشكل عام مش الفن ومنها أنها تساعد على الحفظ أيضا
ياربي صبرني !
انا زهقت من الموضوع دا ما نيجي نتخانق ف موضوع تاني ؟
حاضر هسيبكو تتخانقو
مخيمر قال نو الالوان اللي بتحطيها مش حلوة
" خناقا طيبا بالتوفيق "
بصوا انا قلت ال عندي وخلاص الاعصاب بتتضحك معايا
يلا انا هقفل عالموضوع هنا حابين تتخانقوا في اي تاني ههههههههههههه
كنت عايز اوصلكم فكرة ولكن المصريين رؤيتهم للتقاليد ك ثبوت الدين بالظبط ربنا يسهلكم
خلص مش لازم المرة الجاية بقا ان شاء الله
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

مساء الخير والورد 

انا معك ومتحمسة كمان 

اتمنى الك التوفيق 

تحياتي smiley

بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
+1 تصويت
جزاك الله كل خير على هذا الجهد الرائع اخى  وننتظر منك المزيد من هذه المساهمات الجيدة والنافعة بارك الله فيك وفي جهودك الطيبة وأسأل الله لي ولكم الأجر والثواب.
+1 تصويت

جََزاك اللّـه خير على مجهودَاتك يَ محمّد! ⁦(. ❛ ᴗ ❛.)⁩  والله يوفقك في عمَـلها~ 

لكن بالنسبة للألوان أنا أحبّها وهي تُساعدنَا على الابتسَـام ͜ ʖ ಡ⁩ و هي حلوة كدا كدا كدا

حسيت اني بقرا ياباني في السطر المخلبط تحت
بس ماشي يجماعة حبوا الألوان ولكن برده مش هتساعدكم بالتذكر والدراسة وهي حلوة كدا كدا
⁦ಡ ͜ ʖ ಡ⁩ تساعدني بزافف ، لا تسأل ليش كتاب الرياضيات فيه رسومات وألوان ، عشان افتح نفسي للمذاكرة ~
جد جرّب تلوّن الأشياء حلو، فالياباني بيكون مفيد إلك خصوصًا فالأدوات الموضوع دا بيساعدني كثير ويساعدني لما اتكلم اتكلم اسرع عشان مفتكرة التقسيم الملون~
66 Online Users
0 Guest 66 Member
Today Visits : 62785
Yesterday Visits : 95917
Total Visits : 46789234

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.7ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...