First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اود اتقان اللغة الانجليزية في وقت ليس طويل [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (39 نقاط)  
+4 تصويتات
236 مشاهدات
السلام عليكم

انا مصري , شغالين حاليا في النظام الجديد وده واخد وقت ومجهود كبير مني بس عاوز اتعلم الانجليزية عشان شغال في حاجات خاصة بيا بضطر اقرا كتب انجليزي وبسمع اجانب كتير انا شغال من قناة ZAmerican لاني مفضل التقسيم اكتر من نظام الوحدات ولكن لا مانع اني اراجع تاني , انا باخد حلقتين في اليوم هل ده كفيل اني اتقن ولو شوية اللغة في 4 - 5 شهور كدا ؟
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

6 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.2ألف نقاط)  
+6 تصويتات

السلام عليكم

قناة الاستاذ ابراهيم من منظور الجميع كافية جدا لإتقان اللغة 
الجهد والصبر والمثابرة هي  من تصنع الشخص الناجح 
اتقانك للغة يعتمد عليك أولاً.

الله ينور دربك

بواسطة طالب جديد (35 نقاط)  
+3 تصويتات
انك تذاكر بالساعة أفضل انك تذاكر بالحلقة ودى طريقة مجربة بمعنى انك ممكن تتفرج على حلقتين بس اسمك بتخلص حلقتين وخلاص بس التحصيل صفر اقترح تذاكر ٤ ساعات مع الممارسة اليومية لمدة ٤ شهور يكون كويس إلى حد ما ودا بيعتمد على تركيزك واستيعابك ولو أن من الأفضل انك متحددش مدة زمنية لمدة كذا شهر مثلا لأن دا مش هيخليك تركز ع المعلومة هتركز على امتى تخلص ولو مخلصتش فى المدة دى ممكن تحبط
بواسطة طالب متحمس (509 نقاط)  
+1 تصويت
عليك بالاستمرار و لمواظبة و النشاط اما الوقت فهو عامل غير مهم الأهم هو الصبر و الجدية في التعلم

و اتمنى لك كل الخير و النجاح.
بواسطة طالب مبتدئ (242 نقاط)  
+1 تصويت
لا يوجد حل سحري ، يمكنك الالتزام يومياً و دراسة حلقة من كل كورس بمعدل ثلاث حلقات من ثلاث كورسات يومياً و سترى فرق بمعدل اشهر .
بواسطة طالب مبتدئ (236 نقاط)  
0 تصويتات
ممكن الممارسه مع بعض الناس و الكورسات هتفيدك
بواسطة طالب عالمي (5.7ألف نقاط)  
0 تصويتات
من الأفضل أن تجعل للغة نصيبها يوميا ومن أهم النقاط الاستمرارية ولو بالقليل فبإذن الله ستلاحظ تطورك السريع ولا تستعجل تقدم في ذا امريكان انجلش يوميا وذاكر دروس طليق علي سبيل المراجعة وبإذن الله ستلاحظ تطورا كبيرا

وفقك الله..وحقق لك مرادك ..
142 Online Users
0 Guest 142 Member
Today Visits : 16092
Yesterday Visits : 58106
Total Visits : 45497568

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...