First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

الاكسنت - اللهجة مهمة ام لا - بالدليل القاطع و بدون مجاملة

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+6 تصويتات
379 مشاهدات
الاكسنت - اللهجة مهمة ام لا - بالدليل القاطع و بدون مجاملة

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
+2 تصويتات

فعلااا الاكسنت مهمه جداا زي مقال مستر ابراهيم وهو فعلااا فالحقيقه هي مهمه والاكسنت عباره عن حياه او موت laugh

وفالدقيقه 15:25 والمحادثه دي مقدرتش ابطل صحك اول ما كنت شوفت الفديو ده قبل كده هههههه 

بالتوفيق لك 

بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
علشان كده نفسي يعمل جزء ثاني و يوضح حجات كتير و خاصة الإشاعات في النطق بس إن شاء الله بعد نزول التطبيق بإذن الله
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
حبيت اقول شي  :))
بحس ان موضوع الاكسنت شي طبيعي جدا و اللي يريد يعدل الاكسنت بتعته ممكن يعدلها و اللي مش عايز عادي بردو
في ناس وقت تشوف ناس الاكسنت تبعتهم مو متل المتحدثين الاصليين بيفكروا انو مش متعلم كويس او مش عارف اللهجة
و ممكن هوا يكون متعلم اكتر من اللي بيقول عليه كدا و بيعرف يتكلم احسن منو !
الاكسنت هي بس تأثير اللغة الاصلية على المتحدث مثلا نحن بنعرف الهنديين من الاكسنت تبعهم و ذلك بسبب ان اللهجه تبعتهم مأثرة عليهم
بردو هنا في العرب ممكن تلاقي كتيير ناس متعلمه انجليزي كويس وبس اللغة العربية مأثرة عليهم شوية مع انهم متعلمين اللغة
ف الاخير هو شي طبيعي جدا و ممكن يتعدل بالممارسة القوية للغة
بواسطة طالب متحمس (921 نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
انا ارفع لك القبعة يا مريم
مرحباا بكي اختي مريم
اولااا ده اختلاف وجه نظر واختلاف الراي لا يفسد للود قضيه حبوبه ♥️
ثانيااا لي الشخص من بدايه تعليمه ميتعلمش اللهجه الصح اه اتفق معاكي انه مع التدريب بعد كده هيقدر يتكلم صح بس لي الحيره يعني ما هو لو عرف النطق صح اول مره مش محتاجه انه يرجع مره تانيه ويغير تفكيره عن النطق ويبدا ينطق صح الموضوع عامل كده ذي لن شخص طلع عماره 90 دور ومفيهاش اسانسير (مصعد) وبعد ما وصل افتكر انه نسي المفتاح مع البواب وهيضطر ينزل مره تانيه يجيبوه ويطلع ( وده حال الشخص الي بيقول هتعلمها عادي الاول وبعدين ارجع اتعلمها صح)   
ياماا هينام قدام باب الشقه وده حال الي هيستسلم ويقف علي الي وصله .... اتمني تكوني فهمتي وجهه نظري بالتوفيق ليكم جميعااا ❤️
اه فهمتك انا ما بقصد شي بس قصدي ان الاكسنت ممكن تكون على كتير ناس لكنهم يعرفوا يتكلمو اللغة صح 100%
هلأ الفرنسيين بيقولوا على حرف الr ينطقوه (غ) بمعنى الكلمه .. هدول بيعرفوا يحكو انجليزي كويس جدا ومهما حاولوا طريقة نطق الR رح يضل في حرف الغين حتى لو شوي .. و مع ذلك بيتكلموا اللغة الانجليزية صح و مفي اي مشكلة بهالشي ..
أيضا الاجانب صعب كتييير انهم ينطقوا حرف العين و لذلك ينطقوه A بسبب تأثير لهجتهم عليهم ..
شكراأ كتير كلامك عجبني خصوصا المثال تبع المصعد :)
و شكرا لرفع القبعة يا أحمد ههههه
اولاا ان شاء الله اخب علي اتمني ذلك
ثانيااا نعم افهم ما تريدي قوله مريومه ....  بس انتي عارفه لي مثلااا الاجانب مش بيعرفوا ينطقوا حرف ال ع مثلاا او حرف ال ح وهكذاا لانهم في لهجتهم معندهمش حاجه اسمهااا كده فبالتالي حاجه صعبه عليهم انهم ينطقوهااا من اول مره او من غير تدريب لكن اعتقد مع التدريب علي النطق جيداا هيعرفوا ينطقوه ما احناا لما اتولدناا مكناش بنعرف ننطق اي حروف ومع التدريب عرفنا ننطق حرف بعد حرف
بس هو مش مستحيل علي الاجانب نطق الحروف دي
وكماان هو اه بيعرف يتكلم انجليزي 100 % بس نطقه مش كويس صدقيني هيتعثر اويي لعد كده وكمان فمجال عمله لان لو في حد تاني مقدم معاه لنفس الوظيفه والشخص التاني ممكن يكون اقل منه خبره فالانجليزي بس كويس جداا فالنطق صدقيني هيختاروا الي بنطقه كويس .... في الحالتين هيتفهم من الاجانب لكن التاني الي معاه لهجه قويه ثقته بنفسه هتكون ذايده اكتر ومجال الشغل المسموحله هيذيد اكتر وهيكون افضل من الي كويس فالانجليزي بس النطق مش كويس وانصحك تسمعي الفيديو المرفق فالسؤال وخصوصااا المحادثه الي دارت بين الراجل بين الموظف والعميل فالدقيقه 15 بالتوفيق حبيبتي ❤️
اي ميرسي حياتي بس حسيتك فهمتيني غلط بعيدا عن الشغل متعلق بالخبرة و طريقة العمل اول شي
بعرف انو معندهن هالحروف و نحن كمان معندنا الحروف الانجليزية كلها مثلا ما عندنا حرف P و بننطقه (ب) بس مع التدريب عرفنا ننطقه ..  بعرف كتير ناس امريكية الاصل متعلمين عربي و مصري كمان و بيحكو عربي منيح كتير و اي حد عربي ممكن يفهم مع ذلك اللغة الاصلية مأثرة عليهم بشكل ملحوظ واضح جدا على حروفهم
  و شفت الحوار :) وبالنسبه للي في الحوار هاد لازم يتدرب لحتى اللي قدامه يفهم و اذا قدر يوصل لطريقة حكي الشاب الاجنبي فهاد شي حلو طبعا
و باختصار اللي قلتو كله اهم شي بكل اللغات ان الشخص يفهمك وانت تحكي معه مهما كانت طريقة نطقه للكلمة هاد اذا مأثرة عليه لغته الاصلية بس اذا ما بيفهمك ف هالحالة لازم تتدرب على طريقة نطق الكلمة بحيث اللي قدامك يفهم شوعم تحكي .
وبس الله يهدينا من الصبح عم نحكي هههه
بواسطة طالب جديد (13 نقاط)  
هذي الحلقه كانت من أجمل الحلقات التي تحدثت وأنصفت اللهجة, متفق تماماً برأي الدكتور ابراهيم عادل.
وانا كمان :) بس الحكي ممكن تفهموه غلط انا وضحت فكرتي باخر شي
96 Online Users
1 Guest 95 Member
Online Members
Today Visits : 59115
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45418064

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...