First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

عندي سؤال الكل يقول انه غريب

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (117 نقاط)  
+3 تصويتات
504 مشاهدات
السؤال يقول

هو ..

هل تستطيع ان تتعلم اللغة الانجليزية

وانت تكره القراءة >> اقصد قراءة الكتب

و تكره مشاهدة الأفلام
علمًا اني حاليًا جالسه اتعلمها من طليق

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

8 إجابة

بواسطة طالب جديد (27 نقاط)  
+2 تصويتات
عادي جداً تتعلميه المهم انه تكون عندك رغبة التعلم والدافع اللي دفعك للتعلم يكون قوي وتكوني عندك شغف باللغة ساعتها هتتعلميها ومرة في مرة هتحبي القراءة ، بالتوفيق لكِ
بواسطة طالب جديد (27 نقاط)  
بالنسبة للقراءة انصحك بقراءة مجلات وقصص الاطفال هتكون رائعة ومش هتملي منها وتزهقي وفي نفس الوقت هتتعودي على القراءة ولما تخلصي المجلات هتنتقلي لمرحلة الكتب اقرأي كتب(تكون صغيرة بحيث لا تسبب الملل وفي نفس الوقت تكون ذات محتوى مفيد)وهكذا لحد اما هتحبي القراءة ان شاء الله
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
اعتقاد شخصي أنه ينفع ليه لأ مش لازم تسمعي افلام ممكن تسمعي برامج او نشرات أخبار مش لازم افلام
بواسطة طالب متحمس (921 نقاط)  
+2 تصويتات
على فكرة تكوين عادة القراءة سهلة جدا

مثلا ممكن تقرأي قصص من نوع بتحبيه _انا عن نفسي بحب القصص البوليسية_ويستحسن لو كان فيها صور (عادي حتى لو كانت قصص اطفال )المهم يكون لها وقت محدد وتلتزمي بيه وبعد التعود على قراءة القصص ممكن تبدأي بقراءة كتب علمية ومفيدة بالعربي واهم شيء لا تحاولي بناء عادة القراءة بالانجليزي
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
لازم مشان تقوي نطق اللغة لازم القراءة و التحدث حتى لو مع نفسك

ولو تقوي قوة السمع لازم تسمع ناس اصلية اللغة يتحدثونها (مثل الافلام ، اغاني ، فيديوهات قصص .. الخ)

و عشان تقوي مهارة الكتابه الصحيحة لازم تكتب .. تكتب اي حاجه و خطوة بخطوة رح تعرف تكتب احسن و احسن

لكن انك تتعلم اللغة بدون ما تمارسها (سواء ممارسة النطق ، ممارسة السمع ، ممارسة الكتابة و القراءة) كدا ملهاش فايدة و مش هتستفيد حاجه انك بتعرف كلمات و جمل تابعة للغة و خلاص ... بس مجرد انك تعلم الكلمه أو الجملة و ترجمتها ...
بواسطة طالب متحمس (782 نقاط)  
احسنتي كلام  افكار طرق تعلم تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
هو عادي مادام عندك الدعم بالتعلم

وفكي تلافي طرق اخرى تساعدك على التعلم تكون ممتعة ومفيدة بنفس  الوقت
بواسطة طالب محترف (3.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
اسال تسطيع ان تصيد السمك

وانت تكره السمك

اجب واني اجاوب
بواسطة طالب جديد (117 نقاط)  
طبعًا استطيع
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
0 تصويتات

يس تقدري، اهو أنا ما أحب أقرأ كتب ولا أتابع أفلام أجنبية.

بواسطة طالب متحمس (1.5ألف نقاط)  
0 تصويتات
نعم لا مشكلة, تستطيعين قراءة المقالات والنصوص والحوارات
الكتب ليست المصدر الوحيد وليست ضرورية أبداً لتطوير الإنجليزية طالما أنها ليست المصدر الوحيد في الكون لتطوير القراءة.
77 Online Users
0 Guest 77 Member
Today Visits : 25972
Yesterday Visits : 48088
Total Visits : 45251056

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...