First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

هل يمكن تعلم ثلاث لغات في وقت واحد ؟......من لديه تجربة و لو بسيطة فليفدنا و بارك الله فيكم [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (17 نقاط)  
+2 تصويتات
270 مشاهدات

هل يمكن تعلم ثلاث لغات في وقت واحد   ؟......من لديه تجربة و لو بسيطة فليفدنا و بارك الله فيكم 

تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

6 إجابة

بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
+8 تصويتات
انا اتحدث عن نفسي تجربتي

اتعلم الانجليزية من امريكان ومراجعة بطليق .. و الاسبانية ... والصينية

وكل شخص حسب قدراته العقلية

رحم الله امرء عرف قدر نفسه

بالتوفيق...
بواسطة طالب جديد (36 نقاط)  
+1 تصويت
المستر ابراهيم عادل اتكلم عن الموضوع ده في فيديو على القناة ممكن ترجع له هتستفاد منه كتير
بواسطة طالب جديد (32 نقاط)  
+1 تصويت
هذا السؤال تمت الإجابة عليه اكثر من مرة والاجابة إنك يمكنك تعلم لغتين او ثلاث طالما ستكون قادرا على ذلك وسيبقى حماسك مستمراحتى لا تمل وتترك اللغتين او الثلاث معا وترجع تبتدى من الاول تانى واجل لكل لغة دفترا خاصا بها و لون قلم خاص بها حتى لا تتداخل المعلومات فى بعضها ويجب ان تختار لغات مختلفة عن بعضها وبالاخص اذا كنت مبتدئ في جميعهم وتعطى اولوية لاحداهما ....
بواسطة طالب جديد (14 نقاط)  
+1 تصويت
هذا يتوقف على حسب قدراتك

ولكن الاستاذ ابراهيم جاوب على هذا السؤال وقال الافضل لغتين و يكونا مختلفين اي غير ماتقاربتين
بواسطة طالب جديد (135 نقاط)  
0 تصويتات
إذا كان لديك القوة والعزيمة يمكنك ذلك لكنه سيكون أمر مرهق وصعب للغاية إذا كان مستواك في الثلاث لغات صفر....

أنصحك ان تبدأ بتعلم لغتين...سيكون أمر ممتع وسترى تقدم ملحوظ في مستواك...عليك بالدراسة جيدا والمذاكرة والاجتهاد ثم التوفيق من الله سبحانه وتعالي.
بواسطة طالب جديد (67 نقاط)  
0 تصويتات
أنا بتعلم انجليزي وصيني وأسباني ومش حاسس بأي مجهود أصلا أنا كل اللي بعمله بتفرج على الحلقة وبلاقي نفسي حفظت الكلمات وحاسس بفرق عن الأول حاسس فعلا إني اتعلمت حاجه جديد

..(بالتوفيق)..
بواسطة طالب جديد (12 نقاط)  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله يا أخي أنا ايضا أتعلم انجليزي وصيني واسباني لكن أصدقاء يحبطوني وبيقلولي اني كده بعد سنة مش هبقى اتعلمت حاجة خالص واني أتعلم لغة لغة
لو فعلاً عندك وقت ومجهود كافيين وإنت فعلاً محتاج تتعلم ثلاث لغات متسمعش لكلام حد
لإن أنا كنت متحمس في البداية وكنت بتعلم ثلاث لغات وبعد فتره اكتشفت إني مش محتاج إلا الإنجليزي بس فلو إنت مش محتاج ثلاث لغات في شغلك مثلاً وفر وقت التعليم ده لحاجه أكثر إفادة
وبالتوفيق ليك إن شاء الله.
بواسطة طالب جديد (12 نقاط)  
جزاك الله خيرٱ أخي ونفع بك أنا من محب اللغات وكمان دي بتزود من فرص شغلنا وكمان الافضل في الموضوع  أننا ممكن نستخدمها في الدعوة إلي الله
اهاا تمام كلامك مظبوط وبالتوفيق
73 Online Users
0 Guest 73 Member
Today Visits : 13006
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45372003

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...