First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ايه هيا انسب لغة اتعلمها مع الانجليزى من غير ما تسبب اى عائق بين تعلم اللغتين ؟؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (16 نقاط)  
+7 تصويتات
210 مشاهدات
ايه هيا انسب لغة اتعلمها مع الانجليزى من غير ما تسبب اى عائق بين تعلم اللغتين ؟؟
تم إغلاقه بملاحظة: تمت الاجابه

7 إجابة

بواسطة طالب مبتدئ (218 نقاط)  
عُدل بواسطة
+3 تصويتات
هو يفضل يكونوا اللغتين بعيد عن بعض مايكونوش متشابهين عشان كده مش هتستفاد يعني مايكونش مثلا صيني وياباني مع بعض ممكن انجليزي مع صيني عشان الاتنين مختلفين تماما عن بعض وابدأ في لغة قبل التانية بلاش الاتنين مع بعض

في ڤيديو لمستر ابراهيم كان بيشرح فيه الموضوع ده ممكن ترجعله
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
صيني او روسي او اسباني
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+2 تصويتات
اذا كنت في مرحلة متوسطة في تعلم اللغة الانجليزية اذا يمكنك اختيار اي لغة وارشح لك الاسبانية او الالمانية.

اما اذا كنت مبتدء فاختار لغة بعيدة عن الانجليزية حتي لايحدث لك تشتت وفي هذة الحالة ارشح لك اللغة الصينية فهي بعيدة عن الانجليزية وسهلة.

واعتقد الامر بالاخير يرجع لك وبالتوفيق ان شاء الله.
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
0 تصويتات
اللغة الصينية

اولا لانها لاتشبه اللغة الانجليزية

ثانيا لانها سهلة

وطبعا القرار بين يديك
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
0 تصويتات
ممكن تتعلم صينى او روسى هيبقى حلو جدا
بواسطة طالب متحمس (500 نقاط)  
0 تصويتات
اخي إذا انت تتعلم للغتين  في نفس الوقت غير لون دفتر لا عندك بالون ثاني أعمل لكل دفتر لغة مختلفين في الون والكتابة ونظم وقتك في دراسة وبالتوفيق
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
0 تصويتات

الصينية أو الروسية أو التركية، الصينية تحتاج لمجهود أكثر بحفظ الكلمات، الروسية تحتاج لمجهود في تعلم القواعد واستخدامها، التركية لا أعتقد في شيء صعب بكثر الروسي والصيني. 

لو أنت مبتدئ بالانجلش وعايز حاجه بسيطة سهلة أنا برشح التركي بسبب قربها من العربية وذا يعتمد عليك. 

148 Online Users
0 Guest 148 Member
Today Visits : 13786
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45739851

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...