First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

احنا بنقول هذا للاماكن burası طب هل فيه هؤلاء للاماكن زي bunlarası ولا مفيش طب ولو مفيش بستخدم ايه

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

كيف الحال 

انا مش فاهمه سؤال حضرتك اوي بس هجاوب ع حسب ما فهمت smiley

اسم الاشاره Bunlar بمعني هؤلاء  " جمع " وبييجي بعده مفرد بس الايحاء اللي بيوصل بيبقي جمع مثلا 

bunlar kalem هنا ترجمتها هؤلاء اقلام 

لكن لو انت عايز تقول kalemler ف هنا مينفعش نستخدم bunlar  هيكون السؤال كدا 

Bulnar ne ?? 

Kalemler او bunlar kalem  

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩

بواسطة طالب جديد (26 نقاط)  
انا اقصد لو عاوز اقول هذه العمارات اللي قدامنا مثلا تابعة لشركة كذا فهذه دي هتبقى اكيد مش burası فهستعمل ايه
بواسطة طالب عالمي (8.2ألف نقاط)  
0 تصويتات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

الي فهمته فأنت تقصد أداة الاستفهام neresi 

بالبداية معنى هالأداة ع حد علمي فهو لما أقول وأأشر على مكان ما ، بمعني لما أأشر ع مكان معين وأقول ما هذا المكان فنجاوب مستشفى ، مدرسة ، سوق ، حديقة ...إلخ 

تمام لما نجاوب ونقول لمكان قريب نستخدم burası 

ألحين بالنسبة لسؤالكم تبون تجمعون كلمة burası  صح ؟؟ وتقولون هؤلاء الأماكن مدارس ؟؟ هكذا القصد 

هل هذه الكلمة " bunlarası " شفتوها بمكان أو كتاب مكتوبه ولا سؤال خطر في بالكمK فقمتم بتحويلها للجمع ؟؟ 

لأنه بحثت عنها وبحثت عن استخدماتها ولكن ما طلع شي عشان جذي سألت عن مصدر هذه الكلمة 

ولكن بشكل عام باللغة التركية نكتفي فقط بكلمة تدل على الجمع مثل اللاحقة أو مثلا كلمة çok أو أي كلمة تدل على الكثرة 

بهذه الكلمة أنتوا جمعتوا اسم الأشارة  bunler للجمع و جواب كلمة neresi وهو burası

والله أعلم إن شاء الله أكون أفدتكم بطريقة ما بالتوفيق 

بواسطة طالب جديد (26 نقاط)  
مهو انا بسأل لو قدامي مدارس اه مثلا وعاوز اقول هذه المدارس فاكيد مش هقول burası فهستخدم ايه
بواسطة طالب عالمي (8.2ألف نقاط)  
اها فهمت ، على حد علمي  عادي تقول
burası okullar هكذا لأنه لاحقة الجمع نعرف من خلالها احنا نتكلم عن عدة مدارس ومرات وااايد كلمة واحدة فيها جمع تنوب عن البقية
burası معناها هنا  ، فمو محتاج تحط لها جمع
يعني مثلا مثل ما حضرتك كتبت هذه مدارس "" انتبه لاداة الاشارة قلت هذه وليس هؤلاء " نفس الشي بالتركي
burası هنا مدارس ، هنا مستشفيات وهكذا
والله أعلم ، إن شاء الله أكون أفدتك
بالتوفيق
115 Online Users
0 Guest 115 Member
Today Visits : 18810
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45442220

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...