First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

جماعة عادي اسال سؤال بلا هدف

في تصنيف شات طليق
بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
+6 تصويتات
93 مشاهدات

لو أتيحت لك يا قارئي فرصة للسفر عبر الزمن!

هل هتسافر للماضي، ولا للمستقبل؟؟ ..

.

.

.


هل هتسافر للمستقبل وتشوف لوين وصلنا في العلم والحياة (ولو عجبتك الحياة ممكن تقعد هناك).. وتشوف الاختراعات والعلماء والتعليم والتكنولوجيا والأجهزة الاكترونية والسيارات الطائرة وشكل العالم الحديث بقا وهل فعلا استعمرنا المريخ؟!ام لا وتطور الروبوتات والذكاء الاصطناعي وهل اكتشفنا فعلا ان في كائنات حية غيرنا وتواصلنا معهم؟ طبعا معضلة الكائنات الفضائية هي تم ذكرها في القرآن الكريم وهذا على حسب تفسير علماء القران للايات، بدك تسافر للمستقبل وتشوف هل في كائنات فضائية ولا تفسير العلماء طلع غلط؟ وحاجات كتيرة شيقة ممكن تحصل، ولا اصلا مش هيحصل حاجة من دا كله ويتضح ان في حرب كبيرة حصلت أو حاجة وحشة تانية ونص العالم مات؟ كل هذا واكثر 

ولااا

هل هتسافر للماضي وتشوفوا العالم القديم كيف كان وكيف كانت الحياة في الماضي بداية من الديناصورات حتى حياة ابائكم وتشوف نفسك وانت صغنن (ممكن لو عايز تعيد حياتك من عمر معين) ممكن تشوف كيف كانت الحضارات الغامضة كالحضارة الفرعووونية وممكن تعدي على انشتاين ونيوتن وممكن تشوف الديناصورات وممكن ترجع لازمان الرسل عليهم السلام وممكن تشوف الاحتلالات اللي حصلت في الدول وممكن تشوف كيف كان العصر الحجري وباقي العصور، وكيف كان شكل الأرض واليابسة قديما وغيره كتير


..

.

.

.

والان، ماذا تريد؟

هتسافر للماضي ولا للمستقبل؟

ماضي            .           مستقبل 

smiley

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+5 تصويتات

هو اصلا مش منطقي تسافر لمستقبل انت اصلا عمرك انتهى قبل حدوثه كده انا خربت كل شيء ضحكة شريرة هيهيهي

يبقى احتمال السفر للماضي هو المنطقي (في رايي طبعا) وانا لا اريد السفر الى الماضي فقد تجاوزته بصعوبة ولا اريد رؤيته اختار حاضري واتطلع لمستقبلي

وبس كده هههه

فكرة ذكية انك جعلتي الخط صغير دائما اتجاهل السطور الطويلة لكن خدعتني بالفعل قرات كل شيء! هههه

بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
هههههههههههه
 السؤال اصلا ذات نفسه مش منطقي هههه
بس وجهة نظر برضو

ممكن نختصر الوقت ولكن لا نتعدى الوقت (لو عايزين نسافر صح للمستقبل)
مثلا نروح عكوكب اليوم فيه = سنة عالارض
مثلا، نرجع بعد يوم عالارض نلاقي المستقبل ونكون كبرنا يوم واحد والعالم كبر سنة$‿$!

هذا جيد، لعلمك بتقدر تسافر لماضي غير ماضيك تماما
الا يوجد شيء حدث في الماضي (عرفت عنه) واثار فضولك وتمنيت لو كنت موجودا حينها لترى ماذا يحدث بعينيك
بواسطة طالب متحمس (1.2ألف نقاط)  
+4 تصويتات

ابقى بالحاضر 

او ارجع ع شان اشوف نبينا محمد (ص) 

ومش حروح المستقبل مش عاوزه احرق الفلم ع حالي ☺️ هههههه هههههه هههههه

شكرا وعادي اسئلي. مثل ما بدك عاتي عاتي

نورتينا ❤️☃️ بالتوفيق ❤️

بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
عليه افضل الصلاة والسلام
يعني اخترتي ماضي
بس مش ممكن متلحقيش تشوفي المستقبل اصلا
ولا اي رايك
اقصد المستقبل البعيد زي اللي كتبته فالسؤال
بواسطة طالب متحمس (1.2ألف نقاط)  
امممم غيرت راي حروح للمستقبل هههههه
بواسطة طالب عالمي (5.3ألف نقاط)  
+4 تصويتات
هسافر للماضى اكيد اصلح كل ذنب انا عملته
بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
عادي كلنا بنغلط والله غفور رحيم
اهم حاجة تروحي تستمتعي بالأجواء الخلابة في العصر الحجري المثلا أو روحي اسمتعتي بالأجواء الخلابة مع الفراعنة وسلمي على عنخ امون
كدا يعني ؛)
بواسطة طالب عالمي (7.5ألف نقاط)  
+4 تصويتات

رغم اني حابة اعمل كل الى قلتيه ده واغلبنا كدا على فكرة 

ولكن انا ما راح اختار لا ماضي ولا مستقبل 

انا راح اعيش الحاضر يوم بيوم ابني لمستقيل واتعلم من ماضي واخطاءه واطلع للمستقيل و توقعته 

نحن اولاد اليوم متل ما بقول المثل 

بس كده يا سمو اميرة مارى smiley

بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
لا اله الا الله
سيبك من الكلام دا طيب وجاوبي عالسؤال دلوقتي واعملي اللي حابة تعمليه
ماضي ولا موستقابل؟
بواسطة طالب عالمي (7.5ألف نقاط)  
لا حول ولا قوة والا بالله اضرب البت دي يعني
امممممممم اختار مستقبل
بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
ليه اخترتي مستقبل مخترتيش ماضي
بواسطة طالب عالمي (7.5ألف نقاط)  
عشان انا متحمسة اشوف مستقبل اكتر وتطور التكنولوجي والعلمي والثقافي الى وصلنا له
وهل فعلا راح نقدر نغزو المريخ في يوم ما
وهل  الريبوت راح تسيطر على عالم متل ما يقلوا او لا
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

ماينفع الإثنين cheeky

بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
ههههه لا هي وحدة بس
اصل البنزين غالي شوية
شو اخترت
بواسطة طالب متحمس (604 نقاط)  
+3 تصويتات
If that were possible, I would go back to 2016 or 2018, I had awesome memories  in these two years
بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
That's nice
but only those years? what about the ancient past
بواسطة طالب متحمس (604 نقاط)  
I am not very old
بواسطة طالب عالمي (7.0ألف نقاط)  
you can go even if you not
c mon it's just a silly question
not real
43 Online Users
1 Guest 42 Member
Online Members
Today Visits : 6938
Yesterday Visits : 37033
Total Visits : 18907517

23.0ألف أسئلة

119ألف إجابة

145ألف تعليقات

26.3ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
...