First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

انا بتعلم صيني الوحده التانيه خدت اصوات x z q تمام بس عايزه حاجه اتدرب عليها علشان انا مش عارفه بنطق صح ولا غلط
تمت إجابته

6 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة

امم شوفي بجوجل اكتبي pinyin table وتطلع لك مواقع كثيرة موجود فيها كل أصوات اللغة الصينية ممكن تكرري خلفهم وتقارني الأصوات ..

يا رب فدتك ، بالتوفيق .

بواسطة طالب جديد (98 نقاط)  
+2 تصويتات
لا أظن أن هنالك داعي للموقع...قومي بتسجيل صوتك ومن ثم سماعه و مع التقدم ستتمكني من تميز النطق الصحيح من الخطأ
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
حبيبتي فيه حركه دايم اسويها اسجل فويس بأي تطبيق للتسجيل الصوتي واسمع صوتي ثانيا دايم اسمع صيني وبالكلمات بالعكس راح تجيبي الصوت اسرع وراح تفهمي النطق كيف فأنصحك اسمعي صيني اسمعي اللغه من اهلها ان شاءالله لو اغاني اطفال ع اليوتيوب فيه مليان
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

صباح الخير ❤️ 

كيفك اتمني تكوني بخير ❤️ 

ممنوع ذكر اي مواقع خارجه عن طليق وذا امريكان هذا من قوانين المنتدي 

ممكن تقرأيها من هنا  

ممكن بعد ما تنطقي الكلمه وتدرسيها كويس تروحي على اي موقع للنطق مش لازم حاجه معينه 

انتو بتدرسو في الصيني حروف مثلنا يعني مثلا نطقها وكدا عشان لما يقابلكم اي كلمه تعرفوها ولا بتحفظو كل كلمه وما في شيء ثابت زي الحروف 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

بواسطة طالب جديد (38 نقاط)  
انا ليس هذا قصدي انما اريد موقع المكان انطق فيه البداية لاني كل المواقع بتجيب كلمات لكن أنا بتعلم الاصوات كل
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
السلام عليكم Mai@
كوني على علم أن الأسئلة المكررة من نفس المستخدم يتم قبول واحد منها فقط، ورفض البقية.. ف لاداعي لتكرار السؤال عزيزتي.. و بخصوص أنك تريدين اقتراح لموقع فكما ذكرت لك زميلتي الآء يمنع ذكر اسماء مواقع خارجية فهذا مخالف لقوانين المنتدى.. انتظري ردود بقية زملائك متعلمين الصينية و إن شاء الله تجدين إجابة تفيدك. شكراً لتفهمك.
دمت بخير.
بواسطة طالب متحمس (556 نقاط)  
+1 تصويت
ستصادفكي كثيرا هذة الاصوات في التقدم اهم شي ترددي مع الاستاذ لما ينطق رددي بصوت عالي وستاتي معك تدريجيا انا لم اركز عليهم كثيرا في بداية الامر ولكن الان انا بالوحدة الرابع واعرف انطقهم من كثر التدريب

ماشاء الله طلعوا طلبة اللغة الصينية ههه بالتوفيق
بواسطة طالب مبتدئ (184 نقاط)  
0 تصويتات
مافيش حاجة اسمها انك تتقن أصوات اللغة من البداية كدا

حتى المستر قال ان تقدمك في اللهجة محسوب، متستعجلش على نفسك

اتدربي مع المستر و كدا كدا المستر مش هيسيبك إلا لما تتكلمي كمتحدثة أصلية

دا غير كدا المستر شغال على ميزة في التطبيق هتقدر تسمع صوتك و تقيمك بناءً عليه

بالتوفيق
201 Online Users
0 Guest 201 Member
Today Visits : 29349
Yesterday Visits : 55702
Total Visits : 44255170

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...