First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال عن الفرنسية

في تصنيف اللغه الفرنسية
بواسطة طالب مبتدئ (306 نقاط)  
+6 تصويتات
297 مشاهدات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام

انا بتعلم انجليزي من طليق عشان تساعدني في تعلم البرمجة

واخويا بيتعلم معايا برمجة ولكن هو عايز يتعلم اللغة الفرنسية وانا دايما بنصحو انو يتعلم الانجليزية عشان تقويه في البرمجة ولكن هو مصر على اللغة الفرنسية

فهل الفرنسية هتساعدو في البرمجة او هتفيدو في ايه عموما؟

وشكرا مقدما

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب عالمي (9.2ألف نقاط)  
+3 تصويتات
تعلم اللغة الفرنسية لا يتعارض مع تعلم البرمجة فهذا مجال وذاك آخر مختلف...لأن لغة البرمجة مصطلحات انجليزية متعلقة بلغة الحاسب وليس بها أزمنة أو مصطلحات تتواصل بها مع من حولك فهذا تخصص كمبيوتري...والفرنسية لغة تتعامل بها أو تفتح له مجالات في العمل ( التدريس - الترجمة - السياحة أو حتى المراسلة مع متحدثيها أو حتى تجربة الهجرة الى كندا أو العمل بها) فلا مانع من السير بالتوازي في كلا المجالين طالما توفر عنده حب الفرنسية فتعلمها لن يمثل له ثقل
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
استاذ ادرس اللغه الألمانيه هل إذا أنهيت ال c2 استطيع اشتغل في المدارس ام لازم اكون متخرج من كليه لغه المانيه
شكرا لك استاذنا جزاك الله كل خير
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
+2 تصويتات

السلام عليكم 

اعتقد لغات البرمجه بتكون محتاجه انجليزي مش فرنساوي 

لكن لماذا لا يتعلم الانجليزية والفرنسيه معاا ؟ فتعلم لغتين يذيد من نشاط العقل ويذيد من معدل الذكاء لدي الانسان

لكن الافضل ان لا يذيد عن تعلم اكثر من لغتين 

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

ما شاء الله ربنا يحفظكم لبعض 

مش مشكله انه يدرس الفرنسيه عشان حاجه كفايه حبه للغه دا سبب كافي جدا 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

بواسطة طالب مبتدئ (306 نقاط)  
امين شكرا جدا ❤️
هو لو عايز يتعلم الفرنسي يتعلم ولكن انا عامل عليه وخايف من انو يكون قطع مشوار كويس جدا في الفرنسي ويجي في الاخر يوقف ويكتشف ان الانجليزي افضل فيقول نقطة ومن اول السطر ويبدأ الانجليزي من الصفر وينسى تعبو فانا خايف من كده
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
ممكن يبدأ بالاتنين لو هيقدر وبكدا مش هيكون في ضرر عليه بالعكس هيزيد نسبه ذكائه زي ما قال مستر ابراهيم ومش هيخسر حاجه
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+2 تصويتات
طب احنا بالجزائر ندرس كل شيء بالفرنسي يعني ممكن تساعده و تأكد كمان من المعلومة و شكرا
100 Online Users
0 Guest 100 Member
Today Visits : 35527
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45394505

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...